روزی که کارگران، سردر دانشگاه علوم پزشکی ایران را به علت ادغامش با دانشگاه علوم پزشکی تهران پایین آوردند و از آن بالا دانشجوهای معترض متحصن را در حیاط دانشگاه نگاه کردند، فکر نمی‌کردند 873 روز بعد دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا می‌شود و کارگرانی دیگر مجبور شوند باز آن سردر خاک گرفته را از گوشه انبار بیرون بیاورند و سر جایش بگذارند، اما کاش ادغام و احیای یک دانشگاه به ارزانی برداشتن و گذاشتن تابلوی سردرش بود.
کد خبر: ۵۵۲۷۳۰
هزینه‌های ادغام و تفکیک یک دانشگاه چقدر است؟

به نظر شما این یک رکورد نیست؟ تا به حال در اخبار علمی دنیا خوانده‌اید که دو دانشگاه در کشوری به هم بپیوندند و کمتر از دو سال و نیم بعد، بار دیگر از هم جدا شوند؟ اما این اتفاق در کشور ما افتاد و خیلی از اهالی رسانه حوالی نیمه شب یکشنبه، پیامکی را دریافت کردند که خبر می‌داد محمدحسین طریقت، وزیر بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران را که در دوره مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شده بود، احیا کرده است.

پول‌سوزی در نصب و برداشتن یک سردر

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از مخالفان اولیه ادغام دانشگاه‌ های علوم‌ پزشکی ایران و تهران بوده است که در آن زمان مثل خیلی از مخالفان دیگر، اعتراض‌هایش نشنیده گرفته شد.

نماینده مردم تهران درباره علت احتمالی احیای دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: زمانی که این دانشگاه ادغام شد بخش‌های آموزشی آن به دانشگاه تهران و بخش‌های درمانی به دانشگاه شهید بهشتی سپرده شد، اما در این مدت به نظر می‌آمد دانشگاه شهید بهشتی صرفا درگیر درمان شده است و دیگر در فضای رقابت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیست و علت احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران همین بوده است.

با این حال او درباره سرنوشت دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش‌بینی نگران‌ کننده‌ای دارد، زیرا مشخص نیست که چه اتفاقی برای دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه می‌افتد.

به عبارتی دیگر پذیرش این دانشجویان بر اساس ظرفیت دانشگاه تهرانی بوده است که با دانشگاه علوم پزشکی ایران ادغام شده بوده و حالا که این دانشگاه جدا شده برای حفظ کیفیت آموزش گروهی باید به اجبار به دانشگاه ایران منتقل شوند در حالی که آنها قانونا دانشگاه تهران را برای تحصیل برگزیده‌اند.

این نماینده مجلس قبول دارد که بر اساس قانون، وزارت بهداشت حق تصمیم‌گیری برای دانشگاه‌های علوم پزشکی را دارد، اما هشدار می‌دهد، ادغام یا احیای یک دانشگاه فقط جا به جا کردن تابلوی سردرش نیست و هم ادغام دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برای کشور هزینه‌بر بود و هم احیای آن.

عبدالرحمان رستمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز از دیگر منتقدان احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران است و بر هزینه‌ساز بودن تصمیم‌های این‌چنینی تاکید دارد و به ایسنا می‌گوید: در زمان ادغام دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با ایران، استادان از این موضوع اطلاع نداشتند و این‌طور نبود که با توجه به نظر نیروهای اصلی و عقل‌جمعی و نظرات نخبگان، این تصمیم صورت گیرد. هم‌اکنون نیز احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت ناگهانی مطرح شده است و ما هیچ خبری از جزئیات آن نداریم.

دانشجوهای خوشحال، دانشجوهای نگران

احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، علاوه بر وزارت بهداشت موافقانی نیز دارد؛ برای مثال خیلی از دانشجویان سال بالایی دانشگاه علوم پزشکی تهران که روزی در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کردند از این تصمیم خوشحالند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در تماس با دفتر روزنامه می‌گوید: درست است که دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه علمی پایین‌تری نسبت به دانشگاه علوم پزشکی تهران داشت، اما به هر حال سال بالایی‌ها از بازگشت به دانشگاه ایران راضی‌اند، چون متاسفانه در این مدت با آنها برخورد تبعیض‌آمیزی می‌شد و گرچه ظاهرا دانشگاه‌هایمان ادغام شده بود، اما دانشگاه تهرانی‌ها ما را در جمع خود نپذیرفتند.

سمانه.ع هم که پیشتر یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بود و دیشب پیامک جدایی دانشگاه، در بیمارستان به دستش رسیده است، می‌گوید: دو گروه از دانشجویان با مشکل مواجه شده‌اند؛ گروه اول دانشجویانی هستند که پیش از ادغام دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده‌اند، اما پس از ادغام، برای گذراندن دوره انترنی، بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران را برگزیده‌اند که حالا نمی‌توانند به دوره‌شان در این بیمارستان‌ها ادامه‌دهند. برخی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پیش از پیوستن دانشگاه ایران به آن، بیمارستان‌های دانشگاه ایران را پذیرفته بودند که آنها هم مشکل دارند و تکلیفشان مشخص نیست.

همچنین شنیده‌ها از فضای داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران حاکی از آن است که شماری از دانشجویان ورودی جدید به این تصمیم معترض هستند و صبح روز گذشته گروهی حتی دم از اعتصاب می‌زدند، چرا که نگران آینده هستند و نمی‌دانند که بر چه اساسی میان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران و تهران تفکیک می‌شوند و توضیحات وزیر بهداشت در این باره قانعشان نکرده است.

حکم ادغام را چه کسی صادر کرد؟

هرچند رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است یکی از علت‌های احیای دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران، اعتراض‌های دانشجویان و اعضای هیات علمی بوده، اما چگونه ممکن است ناخرسندی این گروه، علت جدایی این دو دانشگاه باشد در حالی که سال 89 نیز این گلایه‌ها وجود داشت، اما به آنها اهمیتی داده نشد.

به‌عبارتی دیگر اگر واقعا ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران در سال 89 آن‌قدر مهم بود که وزارت بهداشت ناچار شد اعتراض‌های اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران را نشنیده بگیرد، چرا با گذشت دو سال و چند ماه، تصمیمی که بهایی چنین گزاف برای دولت و بویژه وزارت بهداشت داشته است، ناگهان تغییر کرد و گلایه‌های استادان و دانشجویان به گوش مسئولان رسید؟

گرچه در ماجرای ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران، انتقادها مستقیما متوجه وزیر بهداشت وقت بود، شواهد نشان می‌داد که دستورالعمل انتقال دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران، در تابستان آن سال از سوی رئیس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شده بود و با وجود مقاومت وزارت بهداشت در برابر این دستور، در آبان آن سال، ادغام رخ داد و حالا با گذشت دو سال و چند ماه از دستور رئیس‌جمهور این حکم نقض شده است و بعید نیست چنین تصمیم‌هایی از اعتبار دستورهای دولت بکاهد.

مریم یوشی‌زاده - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
۰
۰
من دانشجوی دانشگاه علوم پزشكی ایران سابق هستم و ورودی سال 88 این دانشگاه.همونطور كه گفتین اعتراضات ما در سال 89 در اوج خودش قرار داشت .اما نه كسی به این اعتراضات توجه كرده و نه آن را مورد پوشش خبری قرار داد.حالا بعد از دو سال اعتراضات ما مورد توجه مسئولین قرار گرفته؟ من نمیفهمم این ادغام و بعد تفكیك چه لزومی داشت و چه دلیل منطقی یا غیر منطقی ای پشت آن قرار داشت؟ هیچكس وظیفه ی خود نمیداند پاسخ بدهد. امروز معاون آموزشی وزارت بهداشت با دانشجویان جلسه ای تشكیل دادند . اما غیر از حرفهای بیهوده جواب خاصی به ما داده نشد. ما در بند گرفتن مدرك از این دانشگاه و آن دانشگاه نیستیم. فقط میخواهیم اینقدر با هویت و شخصیت و سرنوشت تحصیلی ما بازی نشود. دانشگاه بازیچه ی دست شما نیست.
mahtab
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
۰
۰
متاسفانه هیچ یك از این دو تصمیم براساس خیرو صلاح دانشجویان و اعضای هیات علمی نبود جدایی یا پیوند مسئله این است.....
محسن داوری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
۰
۰
عرضم را با نام پروردگار هستی وسلام وادب به آنان كه در راه اعتلای ایران اسلامی یادگار خون شهدا می كوشند آغاز مینمایم. بنده فكرمیكنم منطق ادغام انجام گرفته جهت توسعه یك دانشگاه (مهمترین دانشگاه خاور میانه )ومطرح شدن وارتقا در رتبه های بین المللی آن از بنیان محكمتری برخوردار است . لكن بروز مشكلات پیش روی ادغام انجام شده برا ی تحقق یك دانشگاه با رتبه برترجهانی كه كمتراز یك تقابل جهانی نمی باشد را نباید با پاك نمودن طرح آینده ساز اجرا شده مذكور حل نمود. و انتظار داشت كه تحقق این منظور پس از گذشت 850 روز باید حاصل می گردید .آیا كوتاهترین راه برای روبرو شدن با چالشهای عجین با راههای توسعه وارتقا علمی كشور و تصمیمات آینده سازبرای آینده مطلوبتر.آن است كه از تو سعه و رقابت خصوصا در عرصه رقابتهای سخت وطاقت فرسای بین المللی برگشت به حالتی عقبتر از گذشته است؟كوتاهتر .ساده تراینكه استراتژی ادغام صورت گرفته دانشگاههای تهران و ایران برای تبدیل یك وسیله حركت زمینی كه هریك جداگانه قابلیتهای ویژه ای یافته اند یعنی یكی به مثابه بدنه هواپیما و دیگری موتور هواپیما با اتخاذ برنامه صحیح ومجریان ومدیران كار آمد در مدت زمان مناسب به یك هواپیما یی با قابلیتهای فزاینده و متفاوت با دو جزء اصلی خود(بدنه و موتور ) كه در عرصه های مختلف مورد نیاز موثرتر عمل مینماید. مطمئنا تدوین برنامه های دقیق جهت افزایش دقت نیاز به اصلاحات وهمچنین اجرای چنین برنامه ای هم نیاز به مدیرانی مجرب و دلسوز جهادی وخستگی ناپذیر و آگاه از اثرات تحقق این چشم انداز كه همانا اوج علمی كشور است خواهد داشت. با امید به اعتلای روز افزون میهن اسلامی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها