با اجرای پروژه ساماندهی منطقه تاریخی گودال خشت‌مال‌های شهر کرمان و تبدیل آن به بزرگ‌ترین مجموعه تجاری و تفریحی جنوب شرق کشور، آرزوی دیرینه مردم کرمان برای احیای بافت قدیمی و تاریخی این شهر برآورده می‌شود و رونق اقتصادی به بزرگ‌ترین راسته بازار تاریخی سرپوشیده کشور بازمی‌گردد.
کد خبر: ۵۳۶۰۵۸
گودال خشت‌مال‌ها منطقه تفریحی می‌شود

گودال خشت‌مال‌ها که از خاک آن برای تولید خشت و احداث قلعه‌محمود شهر کرمان استفاده شده است، پس از دهه‌ها بی‌توجهی طی چهار سال گذشته مورد توجه قرار گرفته تا قلب تپنده اقتصادی شهر کرمان شود.

مشکلات برطرف می‌شود

گودال خشت‌مال‌ها از زمانی که شکل گرفته تاکنون مردم محله‌ها و مناطق همجوارش را درگیر مشکلات خود کرده است. طی چند دهه اخیر وضع اسفبار این گودال که به محلی برای تجمع افراد معتاد و ریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده بود، اعتراض مردم کرمان را در پی داشت، به گونه‌ای که سال 1346 مردم کرمان خواستار رسیدگی به وضع منطقه گودال خشت‌مال‌ها شدند و در این زمینه شکایت‌هایی را به انجمن قدیم شهر کرمان ارائه کردند؛ اما این شکایت‌ها بی‌تأثیر بود و هیچ توجهی به گودال خشت‌مال‌ها نشد تا این که حدود 15سال پیش برای اولین بار بحث ساماندهی گودال خشت‌مال‌ها مطرح و قرار شد با سرمایه‌گذاری داخلی، هتلی بزرگ به نام «هزار» در این منطقه احداث شود.

در آن زمان مراحل ابتدایی اجرای طرح احداث این هتل انجام شد، اما چون توجیه اقتصادی نداشت و اعتبارات مورد نیاز نیز فراهم نشد، این طرح نیمه‌تمام رها شد تا این که سال 1386 برای دومین بار بحث ساماندهی گودال خشت‌مال‌ها مطرح شد.

این بار شهرداری کرمان در پاسخ به مطالبه پنجاه ساله مردم این شهر برای سر و سامان دادن به وضع گودال خشت‌مال‌ها طرحی را برای احداث یک مجموعه مجهز با معماری سنتی شامل مجتمع تجاری، مراکز فرهنگی و اداری، سینما، رستوران،‌ هایپرمارکت، پارک 1.5هکتاری، پارکینگ طبقاتی و هتلی چند ستاره به تصویب رساند و برای اجرای آن مذاکراتی را با شرکت سرمایه‌گذاری عمانی الطاهر شروع کرد.

مذاکراتی که بیش از دو سال به طول انجامید و سرانجام دی 1389 به نتیجه رسید و قرارداد ساخت مجتمع تجاری بین شهرداری کرمان و شرکت ساروج پارس که نماینده سرمایه‌گذار خارجی است، به امضا رسید تا گودال تاریخی خشت‌مال‌های شهر کرمان پس از چند دهه بی‌توجهی با بیش از 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت شهرداری کرمان سر و سامان بگیرد.

مخالفت میراث فرهنگی

در حالی که با امضای قرارداد بزرگ‌ترین پروژه شهری کرمان در محل گودال خشت‌مال‌ها مردم این شهر منتظر شروع عملیات اجرایی این پروژه بودند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اجرای این پروژه مخالفت کرد و کارشناسان این سازمان اعلام کردند ارتفاع بالای ساختمان‌هایی که در این مجموعه ساخته می‌شود بر سیما و وجهه تاریخی مجموعه تاریخی پیرامون این منطقه همچون بازار تاریخی شهر کرمان آسیب می‌رساند و مغایر ضوابط و قوانین سازمان میراث فرهنگی است.

مخالفت سازمان میراث فرهنگی باعث شد با وجود تلاش مسوولان شهر کرمان برای ساماندهی هر چه سریع‌تر گودال خشت‌مال‌ها، اجرای این پروژه دو سال به تأخیر بیفتد.

طی مدتی که سازمان میراث فرهنگی مانع اجرای این پروژه شده بود شهریور 1390 مجوز ورود سرمایه خارجی اجرای این پروژه به استان کرمان توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران صادر و اسناد پنج هکتار از زمین‌های گودال خشت‌مال‌ها توسط شهرداری کرمان به سرمایه‌گذار خارجی واگذار شد، اما صدور مجوز ورود سرمایه خارجی اجرای این پروژه نیز باعث نشد سازمان میراث فرهنگی به اجرای آن رضایت دهد.

سرانجام پس از گذشت دو سال بیست‌وششم آبان اسماعیل نجار، استاندار کرمان با استناد به اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ای با حضور جمعی از مسئولان، مجوز لازم را صادر کرد تا عملیات اجرایی ساماندهی گودال خشت‌مال‌ها شروع شود.

استاندار کرمان پروژه ساماندهی منطقه گودال خشت‌مال‌ها را طرحی ماندگار برای استان کرمان برمی‌شمرد و می‌گوید: براساس مدارک موجود کش و قوس‌هایی در مورد این منطقه از 50 سال قبل وجود داشته که امروز به نتیجه رسیده است.

اجرای پروژه در دهه فجر

شهردار کرمان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که طراحی پروژه بزرگ گودال خشت‌مال‌های کرمان مطابق با موازین میراث فرهنگی انجام شده است، می‌گوید: عناصر تشکیل‌دهنده طرح پروژه گودال خشت‌مال‌ها برگرفته از معماری قدیم ایرانی است.

ابوالقاسم سیف‌ الهی با اشاره به پیشینه تاریخی گودال خشت‌مال‌ها و آرزوی دیرینه مردم کرمان برای سر و سامان گرفتن مردم این منطقه، از کلنگ‌زنی شروع عملیات اجرایی این پروژه در 22 بهمن خبر می‌دهد و می‌افزاید: مجموعه تجاری و تفریحی گودال خشت‌مال‌ها در زمینی به وسعت پنج هکتار با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومانی شهرداری کرمان و 150‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی در دو فاز طی شش سال احداث می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در فاز اول این پروژه طی دو سال، 4000پارکینگ طبقاتی احداث و در فاز دوم 26 هزار مترمربع ساختمان شامل‌ هایپرمارکت، سینما، مجموعه بازی کودکان، هتل و دفاتر اداری و تجاری ساخته می‌شود.

حکمت قاسم‌خانی ‌-‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها