گروهی در پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی، این روزها مشغول بررسی تولید بافت پارچه‌های کهن ایرانی هستند

پارچه‌های هخامنشی احیاء می‌شود

هنرمندان هنرهای سنتی در پژوهشکده هنرهای سنتی کشور توانستند بعد ازحدود دوسال تحقیق روی بافت دورویه پارچه‌های هخامنشی به دانش آن پی ببرند و بار دیگر بافت این پارچه‌های زرین و فاخر را احیا کنند. بافت پارچه‌های نقش‌دار و مصور یکی از هنرهای ایرانیان بوده است که ریشه آن به دوران هخامنشی باز می‌گردد، دوره‌ای که درباریان در کارگاه‌هایی که تحت حمایت داشتند پارچه‌های فاخری را که در آن نخ‌های طلا و نقره به کار می‌رفت، تولید می‌کردند. حال پژوهشکده هنرهای سنتی در نظر دارد با تولید این پارچه آن‌را دوباره احیا و وارد زندگی مردم کند. در این باره گفت‌وگویی با روح‌الله دهقانی، سرپرست کارگاه زری و مخمل بافی پژوهشکده هنرهای سنتی کشور انجام دادیم.
کد خبر: ۵۳۲۰۹۱

پارچه‌های دوره هخامنشی را چگونه احیا کردید؟

چون آثار مکتوبی از شیوه بافت پارچه‌های قدیمی نداشتیم و بسیاری از مهارت‌ها به صورت سینه به سینه و استاد شاگردی منتقل شده است طبیعتا نمی‌توانستیم از منبعی الهام بگیریم، بنابراین از مهندسی معکوس استفاده کردیم و برخی پارچه‌ها را که در گنجینه موزه ملی یا گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان نگهداری می‌شد در اختیار هنرمندان پژوهشکده‌های هنرهای سنتی قرار گرفت و توانستیم با آنالیز‌کردن و آزمون و خطا‌هایی که انجام دادیم به دانش دورویه بافی این پارچه‌ها دست پیدا کنیم.

بافت پارچه‌های مصور از دوره هخامنشی در ایران مرسوم بود و این‌گونه نبود که روی پارچه با استفاده از نقاشی تزئین شود، بلکه نقش در خود بافت پارچه ایجاد می‌شد.

در تحقیقات خودتان از باقیمانده پارچه دوره هخامنشی استفاده کردید؟

ما برای تحقیقات‌مان از پارچه‌های باقیمانده دوره ساسانی و آل‌بویه بهره گرفتیم. پارچه دورو بافت در دوره هخامنشیان و ساسانیان و همچنین در زمان حکومت آل‌بویه رواج داشت و در حال حاضر نمونه‌هایی از پارچه‌های دورو بافت از دوره ساسانیان در موزه‌های کشور به یادگار مانده است.

آنها پارچه‌هایی هستند که به همین شیوه بافته شده‌اند. هر چند از دوره هخامنشی پارچه‌ای باقی نمانده است، اما به هر حال با توجه به دستاوردهای دوره هخامنشی و از روی کتیبه‌ها‌یی که باقی است می‌توان گفت پارچه‌های دوره هخامنشی پارچه‌های نفیسی بودند و از نظر فنی چیزی از دوره‌های بعدی کم نداشتند و نقش برجسته‌ها و پیکره‌های باقیمانده از دوران هخامنشی نشان می‌دهد ما زیباترین پارچه‌ها را داشتیم.

نقش پارچه‌های دوره هخامنشی با توجه به جایگاه افراد متفاوت بود مثلا نقش طاووس یا نقش عقاب داشتیم که بر اساس سلسله مراتب حکومتی به صورت دورو بافته می‌شد.

مردم عادی از این پارچه‌ها استفاده نمی‌کردند؟

طبیعتا خیر، چون پارچه خاصی بود و در کارگاه‌ها تحت حمایت حاکمان بافته می‌شد و بافت آن هزینه بالایی داشت و حتی پادشاهان کشورهای دیگر هم پول‌های گزاف و هدایای بسیاری می‌فرستادند تا از پارچه‌های ایران استفاده کنند.

بافت این پارچه دورو به چه شکل انجام می‌شود؟

در این پارچه از دو رنگ استفاده می‌شود و نقش داخل بافت به صورت معکوس بافته می‌شد مثلا اگر از دو رنگ سفید و سیاه استفاده شود اگر زمینه سیاه باشد نقش روی آن سفید و روی دیگر که زمینه سفید دارد نقش آن سیاه بافته می‌شود یعنی کاملا معکوس هم هستند، ولی یک طرح از هردو طرف قابل دیدن است.

خاستگاه این بافت فقط متعلق به ایران بوده است؟

نکته: در گذشته سیاست بر این بود که این پارچه‌ها به صورت موزه‌ای تولید و حفظ شوند، اما در حال حاضر سیاست بر این است که به مردم معرفی و به فروش رود تا استفاده از آن نیز کم‌کم رواج یابد

نمی‌توانم به طور دقیق بگویم و این پرسش شما را تائید کنم، اما به هر حال برای پارچه نمی‌توان گفت خاستگاه خاصی داشته است، چون برای پوشش همه جا مورد استفاده قرار می‌گرفته است و هر منطقه‌ای به شیوه خودش توانسته پیشرفت‌هایی کند، البته ممکن است به شیوه بافت ما یعنی دورو نبوده باشد.

به هر حال هر هنری در طول تاریخ با فراز و فرودهایی مواجه است و اوج هنر پارچه بافی فاخر به دوره‌های هخامنشی، ساسانی و صفویه برمی‌گردد وگرنه در دوره‌های مختلف به صورت کم و بیش وجود داشت، چون به شکل سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می‌شد.

بافت پارچه‌های دورو تاچه دوره‌ای ادامه داشت؟

حدود قرن سه تا پنج بعد از اسلام 90 درصد از پارچه‌هایمان دوروست یعنی تا دوره سامانیان تمام پارچه‌هایی که از آن دوره در موزه‌ها باقی مانده همه دوروست در دوره صفویه هم استفاده از رنگ رواج پیدا کرد.

تحقیقات احیای پارچه‌های این دوره از چه زمان آغاز شد؟

ما از دو سال پیش تحقیقات را آغاز کردیم و با آنالیز پارچه‌ها تلاش کردیم شیوه بافت را دربیاریم تقریبا دو ماه پیش به نتیجه رسید و شروع کردیم به بافت اولیه.

کار تحقیقاتی زمانبر بود، زیرا هیچ منبع علمی و کتبی از دوران هخامنشی وجود نداشت تا بتوان با استفاده از آن شیوه بافت پارچه را کشف کرد.

بافت این پارچه با چه هدفی بود؟ فقط جنبه نمایش دارد یا به تولید انبوه هم فکر می‌کنید؟

هدف پژوهشکده این است که ما بتوانیم سبک بافت پارچه‌هایی را که از بین رفته دوباره احیا کنیم و پارچه‌هایی که در پژوهشکده بافته می‌شود، بیشتر جنبه پژوهشی دارد البته در گذشته سیاست بر این بود که این پارچه‌ها به صورت موزه‌ای تولید و حفظ شوند، اما در حال حاضر سیاست بر این است که به مردم معرفی و به فروش رود تا استفاده از آن نیز کم‌کم رواج یابد.

استقبال هم شده؟

این کار را دو ماه است شروع کردیم و هنوز زود است.

نخ‌هایی که آن موقع در بافت پارچه مورد استفاده قرار می‌گرفت از چه موادی بود؟

آنها که باقی مانده ابریشم است، البته پنبه و پشم و همچنین نخ طلا هم استفاده می‌شده است.

رواج استفاده از نخ طلا از چه زمان بوده است؟

می‌شود گفت از دوره ساسانیان بوده و حتی روایت‌های تاریخی موجود است که آخرین پادشاه دوره ساسانیان لباس زربافت تنش می‌کرده است.

شما گفتید می‌خواهید استفاده از این پارچه را وارد زندگی مردم کنید. با توجه به هزینه بالای بافت این پارچه و زمانبر بودنش آیا امکان آن وجود دارد؟

در زمان قدیم هم این پارچه‌ها برای افراد خاص بافته می‌شد و کارگاه‌های زری‌بافی، کارگاه‌های سلطنتی بودند یعنی همیشه تحت حمایت حکومت‌ها قرار می‌گرفتند، زیرا پارچه با ارزشی بود و هزینه تولید آن هم گران تمام می‌شد.

بنابراین در شرایط فعلی هم استفاده از این پارچه در توان خرید مردم عادی نیست، اما معتقدیم اگر بتوانیم استفاده از این پارچه را وارد قشر‌های با درآمد بالا کنیم این هنر حفظ می‌شود. کار ما تحقیق و تولید است و پارچه‌ای را که تولید می‌شود برای فروش هم می‌گذاریم و یکی از سیاست‌های ما این است که علاوه بر این‌که شیوه کار را آموزش می‌دهیم استفاده از آن را هم گسترش دهیم.

هزینه تولید هر متر پارچه حدودا چقدر می‌شود؟

این پارچه‌ها به صورت متراژی محاسبه نمی‌شود. در واقع چون در تولید آن طلا به کار می‌رود گرمی محاسبه می‌شود.

کاربرد این پارچه‌ها در کجا خواهد بود؟

می شود برای سر آستین، دور یقه ‌لباس یا به صورت تابلو و به صورت روی مبلی یا روی میزی استفاده شود.

آیا دانش تولید نخ طلا راداریم؟

بله. در حال حاضر استاد فولادگر در استان اصفهان این کار را در پژوهشکده سازمان میراث انجام می‌دهند، ولی متاسفانه هیچ شاگردی ندارد و تنها کسی است که با ادوات و ابزارهای بسیار ابتدایی این کار را انجام می‌دهد و اگر ایشان نباشد این دانش از بین می‌رود، چون او تنها کسی است که این نخ‌های طلا را در ایران تولید می‌کند. البته در دیگر کشورها هم این نوع نخ‌ها تولید می‌شود که می‌توان به هند و فرانسه اشاره کرد، اما بهتر است از استاد فولادگر حمایت شود تا شاگردانی را تربیت کند و این راه ادامه یابد.

سیما رادمنش ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها