تمام دستگاه‌های عابربانک باید «حفاظ امنیتی کارت» داشته باشند

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به لزوم نصب حفاظ امنیتی کارت آنتی‌اسکیمر در عابر بانک‌ها گفت: در صورت بی‌توجهی به این دستورالعمل، مسئولیت پرداخت خسارت به مشتریان زیان‌دیده بر عهده بانک سهل‌انگار است.
کد خبر: ۵۳۱۶۰۹

ناصر حکیمی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: مدتی است از طرف بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها بخشنامه و دستورالعملی ارسال شده و آنها را موظف به نصب آنتی‌اسکیمر روی دستگاه‌های عابر بانک کرده‌ایم.

وی افزود: هر بانکی که نسبت به نصب آنتی‌اسکیمر روی دستگاه‌های عابر بانک (ATM) خویش کوتاهی کرده باشد و به این دلیل سوءاستفاده‌ای از همان بانک صورت گرفته باشد، به طور قطع آنها موظف به پرداخت خسارت به مشتری هستند.

Skimming در اصطلاح به معنای کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر است.

در این روش، کلاهبرداران دستگاه‌هایی را برای خواندن کارت‌های بانکی در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نصب و داده‌های نوار مغناطیسی کارت را کپی می‌کنند. بر این اساس کلاهبرداران معمولاً کد رمزکارت را توسط دوربینی مخفی فیلمبرداری کرده یا روی صفحه کلیدی بدلی به نام پین‌لاگر ضبط و این داده ربوده شده را روی یک کارت خالی کپی می‌کنند. به این ترتیب، کپی نوار مغناطیسی روی یک کارت خالی امکان برداشت از حساب بانکی را فراهم می‌کند.

یکی از مکان‌هایی که همواره برای مردم جایگاهی امن جهت نگهداری نقدینگی به حساب می‌آید، بانک‌هاست. لذا بانک‌ها نیز موظفند کمال امانتداری نسبت به اموال مردم را به‌جا بیاورند تا حسن اعتماد عمومی نسبت به آنها از بین نرود ولی متاسفانه چند وقتی است این اعتماد در برخی بانک‌ها در حال از بین رفتن است.

پلیس فتا چندی پیش اعلام کرده بود باندی در کشور وجود دارد که با گذاشتن اسکیمر روی دستگاه‌های عابربانک‌ها براحتی به رمز 24 رقمی کارت‌ها دسترسی پیدا کرده و به وسیله کارت‌های خامی که (البته معلوم نیست از کجا تهیه کرده‌اند) می‌توانند از کارت‌های عابربانک مشتریان بانک‌ها سوءاستفاده و حساب‌هایشان را خالی کنند.

پلیس فتا اعلام کرده بود: مدت‌هاست به بانک‌ها هشدار داده‌ایم تا از عابر بانک‌های خویش بخوبی مراقبت کنند تا از نصب اسکیمر توسط افراد سودجو، جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها