پیشرفت لاک‌پشتی بزرگراه تهران - شمال

آزادراه تهران ـ شمال که قرار است غرب تهران را به کمربندی چالوس ـ تنکابن برساند، در حالی پس از گذشت هشت سال از اتمام مهلت مقرر برای پایان آن هنوز به سرانجامی نرسیده است که وزیر راه و شهرسازی،‌ علت اصلی این تاخیر را ناکارآمدی و تعلل بنیاد مستضعفان اعلام می‌کند.نیکزاد همچنین از نحوه فعالیت بنیاد مستضعفان در قطعه 2 و 3 آزادراه تهران شمال گلایه کرده و می‌گوید: بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران ـ شمال کم‌کاری می‌کند.
کد خبر: ۴۷۳۷۷۲

روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر راه و شهرسازی خبر از بهره‌برداری از قطعه چهارم آزادراه در ماه‌های آینده دادند؛‌ خبری که تا پیش از این نیز چند بار از سوی مسوولان داده شده بود.

براساس این گزارش، وزیر راه ضمن عذرخواهی به خاطر تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد: اگرچه در سفر قبلی به چالوس قول داده بودم که تا پایان سال90 قطعه چهارم به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل رانش زمین این امر میسر نشد، اما امیدواریم20 کیلومتر این قطعه تا پایان ماه مبارک رمضان و اول شهریور به بهره‌برداری برسد.

علی نیکزاد می‌افزاید: به طور قطع اگر رانش زمین در دامنه کوه‌های منطقه رخ نمی‌داد در حال حاضر شاهد افتتاح این پروژه بزرگ و حیاتی بودیم.

وی درباره وضعیت قطعه اول این آزادراه نیز می‌افزاید: این قطعه که توسط پیمانکاران چینی در حال اجراست دچار مشکلاتی شده بود که در حال حاضر آن مشکلات برطرف‌شده و کار به صورت جدی در حال انجام است.

وی با بیان این‌که قطعه اول آزادراه به طول 30 کیلومتر و قطعه چهارم آن به طول 20 کیلومتر طی سال‌جاری و سال بعد مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، تصریح می‌کند: تمام تلاش ما بر این است تا قطعه یک و چهار آزادراه تهران ـ شمال را تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسانیم و عملیات جدی در قطعه 2 و 3 را آغاز کنیم.

نیکزاد همچنین از نحوه فعالیت بنیاد مستضعفان در قطعه 2 و 3 آزادراه تهران شمال گلایه کرده و می‌گوید: بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران ـ شمال کم‌کاری می‌کند.

به گفته وی، این بنیاد در قطعه دوم و سوم آزادراه نه تنها خود فعالیتی نمی‌‌کند، بلکه اجازه ورود بخش خصوصی را هم نمی‌دهد که همین امر روند اجرایی و ساخت آزادراه را به تاخیر انداخته است.

پیمانکار وجود ندارد

چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر این‌که طرح آزادراه تهران ـ شمال از مهم‌ترین و بااولویت‌ترین طرح‌های دولت است، اعلام کرد: عملیات ساخت قطعات 2 و 3 این آزادراه به طول 68 کیلومتر که قسمت میانی آزادراه است، بزودی اجرایی می‌شود و قرار است مجموعه‌ای متشکل از سه شرکت بزرگ و باتجربه راهسازی کشور در این طرح همکاری کنند.

احمد صادقی با بیان این‌که ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران ـ شمال بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، می‌افزاید: حدود 500 میلیارد تومان از این اعتبار از طریق پرداخت اوراق مشارکت تامین خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه آزادراه تهران ـ شمال می‌گوید: تاکنون سرمایه‌گذاری برای ساخت آزادراه تهران ـ شمال در قطعه‌های 2 و 3 اعلام آمادگی نکرده است.

صادقی علت عدم استقبال پیمانکاران از ساخت این دو قطعه را هزینه زیاد و سنگینی کار عنوان کرده و می‌افزاید: حجم کار در این قطعه‌ها بسیار سنگین است، به همین ‌خاطر پیمانکارانی هم که در گذشته از دیگر کشورها برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده بودند، پس از بازدید از طرح و مشاهده حجم بسیار سنگین کار از عقد قرارداد منصرف شدند.

وی یادآور می‌شود: با این وجود باب مذاکره با پیمانکاران داخلی و خارجی باز است و در حال بررسی برای جذب سرمایه‌گذار برای اجرای این دو قطعه هستیم.

صادقی طول قطعات 2 و 3 را 74 کیلومتر و آن را بزرگ‌ترین قطعات آزاد‌راه تهران ــ شمال عنوان می‌کند و می‌گوید: 25 درصد هزینه اجرای این دو قطعه بر عهده دولت و 75 درصد دیگر بر عهده بخش خصوصی است و بازگشت سرمایه بخش خصوصی از طریق وصول عوارض آزادراه امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون وزیر راه درباره ساخت دیگر قطعات این آزادراه می‌افزاید: ساخت قطعات یک و 4 این آزادراه با پیشرفت خوبی همراه بود و سرمایه‌گذاران بخوبی اجرای این پروژه را انجام داده‌اند.

پروژه‌ای با دو متولی

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دو متولی برای این پروژه را یکی از علل تاخیر در اجرای آن دانسته و در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: شرکت سرمایه‌گذار و مجری این پروژه در ابتدا بنیاد مستضعفان بود که زمان عقد قرارداد متعهد شد با ارائه 30 درصد نقدینگی عملیات اجرایی آزادراه را شروع کرده و ظرف مدت هشت سال آن را تحویل بدهد. اما ظرف این هشت سال نه از 30درصد نقدینگی خبری بود و نه از عزم و اراده‌ راسخ بنیاد برای ساخت آزادراه، به همین دلیل با پایان مهلت اتمام پروژه در سال 82 و پس از آنکه بنیاد مستضعفان نتوانست به تعهد خود مبنی بر اتمام پروژه طی مدت اعلام شده عمل کند، قرارداد تغییر کرد و با مشارکت 50 درصدی دولت، بنیاد مستضعفان شروع دوباره‌ای را تجربه کرد.

وی تصریح می‌کند: اما تغییر قرارداد کمکی به تسریع در اجرای پروژه نکرد، چراکه وجود دو متولی و مجری عملا تصمیم‌گیری را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرد. این در حالی است که عزم و اراده جدی از سوی این دو مجری برای انجام سریع و پایان کار مشاهده نمی‌شود.

بندپی معتقد است: سستی و عدم جدیت در کار و برنامه‌ریزی از سوی مسوولان ایرانی باعث شده پیمانکار چینی پروژه نیز که احداث بخشی از پروژه را به عهده دارد، از این موقعیت سوءاستفاده کرده و تنها 25 درصد ظرفیت کاری متعهد شده خود در اجرای پروژه را به کار گیرد،‌ امری که باعث کند شدن اجرای آن شده است.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در خصوص واگذاری قطعات 2 و 3 پروژه به بخش خصوصی می‌گوید: این گفته مسوولان که پیمانکاران بخش خصوصی از این طرح استقبالی نکردند، به هیچ عنوان صحیح نیست،‌ چراکه تاکنون این پروژه به مناقصه ملی و بین‌المللی گذاشته نشده است، وگرنه پیمانکاران بسیاری هستند که تمایل به کار در این بخش دارند.

بندپی سرگردانی مسوولان و نبود تصمیم راسخ در این زمینه و کارشکنی‌های بنیاد مستضعفان را از جمله عوامل عدم حضور بخش خصوصی در پروژه اعلام کرده و می‌گوید: بنیاد مستضعفان نه خود از عهده پروژه بر می‌آید و نه حاضر به استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در اجرای آن است. این در حالی است که 16 سال از زمان آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز حتی همان 20 کیلومتری که خودشان وعده داده بودند به پایان نرسیده است.

مشخصات آزادراه تهران - شمال

پروژه آزادراه تهران ـ شمال به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى آغاز به کار کرده است.این آزاد‌راه بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس است و در ترانزیت منطقه نقش عمده‌ای بر عهده دارد.

مطالعات اولیه این طرح به طول 121 کیلومتر در سال 53 و عملیات اجرایی آن در سال 1375 توسط بنیاد مستضعفان به عنوان طرف قرارداد این پروژه با دولت آغاز شد، اما در سال 82 و پس از آن که بنیاد مستضعفان نتوانست به تعهدات خود دراین باره عمل کند،‌ مقرر شد اجرای آن با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان به صورت سهم 50 درصدی انجام شود.

این آزادراه در چهار قطعه مجزا عملیاتی می‌شود و احداث قطعه یک آن به یک شرکت چینی واگذار شده است.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها