تاریخ میلادی را روی بسته دارو به مشتری نشان می دهد: تاریخش مال سال دیگه اس ، نگاه کن 2005. مرد به تاریخ ثبت شده لاتین خیره می شود. پول دارو را می دهد و دلال دارو را به حال خود می گذارد تا دنبال طعمه بعدی بگردد.
کد خبر: ۴۷۱۲۴
خیابان ناصرخسرو ، مدتهاست که از دلالان آشکار دارو پاکسازی شده است ، اما آنها هرگز میدان را خالی نکرده اند بلکه بعضی هاشان حتی به میدان امام خمینی (ره) هم وارد شده اند و در ضلع جنوبی میدان به هرکس که ثانیه ای مکث کند، می فهمانند که اینجا هنوز هم پاتوق فروشندگان داروی قاچاق است ولو آن که بیشتر داروهای این بازار داروهای مخدر، سقط جنین و بدنسازی باشد. دبیر انجمن داروسازان ، به مردم هشدار داد که به تاریخ مصرف داروهای خارج از داروخانه اعتماد نکنند زیرا قاچاقچیان ، این تاریخ ها را دستکاری می کنند و از این طریق ، داروهای تاریخ گذشته را به خورد بیماران می دهند.

ماشین های تاریخ زنی در اختیار دلالان دارو

در محدوده خیابان ناصرخسرو با مرد جوانی که کلمه «دارو» را زیر لب طوری زمزمه می کند که هر رهگذری آن را می شنود ، سر صحبت را باز می کنم . به خیال آن که خریدار دارو هستم ، به پرسشهایم جواب می دهد. می پرسم : داروهای شما تاریخ مصرف دارد؛ بله ، همه داروهای ما «تاریخ فابریکن». تاریخ فابریک چیه؛ یعنی تاریخ واقعی کارخونه اس. از کجا بدونیم واقعیه؛ این مونده به وجدان طرف. الان انواع ماشین های دستی و اتوماتیک تاریخ زنی در اختیار کسانی که در کار توزیع دارو هستند، قرار دارد و راحت می شود روی هر نوع بسته ای تاریخ زد. حتی بعضی از همکاران ما ، روی شیشه های قرص و شربت هم تاریخ می زنند و بعد بسته را به صورت «آک» درمی آورند ولی شرایط ما فرق دارد. ما هیچ وقت با سلامت مردم بازی نمی کنیم(!).

پزشکان ، مردم را راهی بازار غیررسمی می کنند!

کارشناس اداره کل غذا و داروی وزارت بهداشت می گوید: ما فهرستی از داروها را به کمک متخصصان هر رشته تهیه کرده ایم که در اختیار همه پزشکان قرار دارد و آنها هم ملزمند صرفا از این فهرست دارویی استفاده کنند. داروهای این فهرست در داروخانه ها موجود است و هیچ کمبودی در مورد آنها نیست که مردم را به بازار آزاد بکشاند اما متاسفانه بعضی از پزشکان با ما همکاری نمی کنند و داروهایی را در نسخه می نویسند که در فهرست دارویی ایران نیست ، بنابراین بیماران و اطرافیانشان برای تهیه داروها، راهی بازار غیررسمی می شوند. مثلا پزشکی می بیند در امریکا دارویی تولیدشده که البته از تولید آن ، یک سال هم نگذشته ، او هم فوری این دارو را تجویز می کند. با وجود آن که ما به پزشکان توصیه کرده ایم فهرست دارویی ایران را رعایت کنند ، متاسفانه بعضی از آنها همکاری نمی کنند. به داروخانه ها هم گفته ایم از فروش داروهای خارج از فهرست خودداری کنند و هشدار داده ایم اگر این کار را انجام دهند و گزارش آن به ما برسد حتی تا مرحله لغو مجوز داروخانه هم پیگیری می کنیم.

هیچ کمبود دارویی نداریم

عطایی ، کارشناس معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه داروهایی در کشور کمیاب است ، می گوید: ملاک ما «فهرست دارویی» است که فهرست رسمی به حساب می آید. در چارچوب این فهرست ، هیچ کمبودی نداریم و همه داروها در دسترس بیماران قرار دارند. اگر هم چند داروخانه دارویی را نداشتند یا مدت کمی یک نوع دارو کمیاب شود، مردم می توانند با استفاده از سیستم اطلاع رسانی و مراکز فوریت های دارویی ، داروی مورد نظرشان را تهیه کنند. دفتر مرکزی «مراکز اطلاع رسانی دارو» ، در خیابان ناصرخسرو ، خیابان صوراسرافیل دایر است و مردم می توانند برای تماس با این مرکز ، از طریق شماره تلفنهای 10 - 3939007 ارتباط برقرار کنند. 36مرکز اطلاع رسانی دارویی در سراسر کشور وجود دارد که می تواند راهنمای مردم برای تهیه داروی موردنظرشان باشد.

داروهای فهرست دارویی کافی نیست

در حالی که معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ، معتقد است فهرست دارویی ایران ، از تمام جهات کامل است و متخصصان امر، مرتب در حال به روز کردن آن هستند ، برخی از پزشکان در این خصوص اعتقاد دیگری دارند. دکتر «محمد - ن» که از بیان نام کاملش امتناع می کند، می گوید: تخصص من در رشته «غدد» است . در این رشته ما هر لحظه شاهد یک کشف تازه دارویی در جهان هستیم که این کشفها، وقتی به مرحله بهره برداری انسانی می رسند و مجوزهای استاندارد جهانی دارو را کسب می کنند ، تجویز آنها برای بیماران از نظر ما بسیار حیاتی است . اما فهرست دارویی ما با وجود آن که فهرست خوبی است ، این پیشرفت ها را لحاظ نمی کند. البته ما محدودیت های ارزی و بعضی از محظورات دیگر هم داریم و این موضوع برای ما قابل درک است ، اما این که گفته شود ، داروهای تجویزی ، نباید خارج از این فهرست باشد ، این مساله کمی مشکل ساز می شود. ما باید نظام توزیع دارو را در کشورمان به گونه ای ساماندهی کنیم که از پیشرفت های جهانی هم در اولین فرصتها بهره مند شویم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها