سرپرست سازمان اوقاف: بیش از 400 بیمارستان و درمانگاه موقوفه در کشور داریم

40 میلیارد تومان درآمد امسال موقوفات

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که موقوفات در 9 ماهه سال 90، 40 میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، گفت: امسال موقوفات مردمی نسبت به سال‌های قبل 5 برابر افزایش داشته است. همچنین در 6 ماهه نخست امسال 900 موقوفه ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۵۲۷۷۰

حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سومین همایش وقف و رسانه افزود: از درآمد موقوفات کشور دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای کمک به 30 هزار مستمند، 5 میلیارد و 600 میلیون تومان برای کمک به 7 هزار بیمار، دو میلیارد و 770 میلیون تومان برای کمک به ایتام، 5 میلیارد تومان برای کمک به حوزه‌های علمیه، 200 میلیون تومان برای هزینه ازدواج 200 خانواده، 4 میلیارد و 800 میلیون تومان برای کمک به دو هزار و 600 مسجد صرف شده است. وی بیان کرد: بیش از400 بیمارستان و درمانگاه موقوفه در کشور داریم که 62 بیمارستان و درمانگاه موقوفی آن در تهران است اما برای هیچ کدام تبلیغ نمی‌شود و باید تابلوی وقف آن را با ذره‌بین پیدا کرد.

به گزارش جام‌جم، محمدی افزود: بیش از 67 میلیون نفر به مراکز درمانی موقوفات مراجعه می‌کنند اما همیشه مردم می‌پرسند درآمد موقوفات کجا خرج می‌شود.

وی ادامه داد: باید افکار عمومی جامعه را برای حفظ و نگهداری از موقوفات هدایت کنیم. این در حالی است که اکنون افکار عمومی تنها سوالشان این است که این پول‌ها کجا می‌رود و در کجا هزینه می‌شود اما کسی نمی‌گوید این سرمایه چقدر است و چگونه اداره می‌شود.

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی موقوفات

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی موقوفات کشور خبر داد و گفت: یکی از اقدامات اساسی سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات در سطح کشور است چون همیشه مساله نبود بانک اطلاعاتی یکی از مشکلات بوده است. وی افزود:‌ از ماه رمضان امسال اسناد اجارات اوقاف در این سامانه قرار گرفت و دیگر کسی حق ندارد به صورت دستی سند بزند. محمدی اظهار کرد: بیش از 70 هزار سند اجاره در این سامانه ثبت شده است که به صورت زنده و فعال می‌توان تمام این اسناد را مشاهده کرد.

به گفته وی یکی دیگر از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه به نتیجه رساندن پرونده‌های قضایی بود که از میان حجم انبوهی از این پرونده‌ها سه هزار و 500 پرونده به نتیجه رسید. همچنین این سازمان با دولت در زمینه پروژه‌های ملی مانند مسکن مهر، راه، گاز و شهرسازی همکاری‌های خوبی داشته است.

گسترش فرهنگ وقف با رسانه‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور نیز با بیان این‌که رسانه‌ها می‌توانند برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه نقش بسزایی ایفا کنند، گفت: اگر ایرانیان که در بین مسلمانان جهان اثبات کرده‌اند بهترین هستند درباره مساله وقف خوب توجیه شوند می‌توانیم در آینده به جای سازمان اوقاف وزارت اوقاف تاسیس کنیم.

محمدرضا رحیمی افزود: حدود 20 تا 30 میلیون نفر ایرانی در دهک‌های 7، 8، 9 و 10 می‌توانند در امر وقف سهیم باشند، حتی دهک‌های پایین‌تر نیز می‌توانند در حد و توان خودشان در این امر مشارکت کنند. این در حالی است که برخی از افراد تلاش می‌کنند املاک وقفی را به تصرف خود درآورند یا در کمین زمین‌ها و ثروت وقف می‌نشینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها