با غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس

اصولگرایان زیر یک چتر قرار می‌گیرند

انتشار منشور اصولگرایی توسط جامعتین، چشم‌انداز جدیدی را برای آینده سیاسی کشور رقم زد و این منشور که حاصل گفتمان و ادبیات جریان اصولگرایی بود قطعا مسیر جدید و صحیحی را برای آینده و عملکرد آتی این طیف به همراه خواهد داشت. غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران و عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به فعالیت‌های این طیف در قبال تحولات سیاسی کشور عقیده دارد که وحدت در میان اصولگرایان با استفاده از ریسمان محکم ولایت فقیه می‌تواند جریانات سیاسی کشور را به سمتی هدایت کند که حداقل اختلاف‌نظرها در امور کشور جاری و ساری شود. رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و عضو منتخب مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با «جام‌جم» ضمن مشخص کردن وضعیت اصولگرایان در آینده بخصوص انتخابات آتی پیش روی مجلس نهم، در خصوص مباحث مربوط به هدفمندی یارانه و شرایط تشکیل جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به طرح مباحثی در این زمینه پرداخت.
کد خبر: ۳۸۴۱۲۰

از عدم اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور با وجود گذشت 5 سال از آغاز اجرای آن انتقاد کردید. نقش دولت را در مورد عدم اجرای این قانون چه می‌دانید؟ چرا رئیس‌جمهور به نوعی تدوین آن را از اساس بعد از 5 سال زیر سوال برده است؟

سند چشم‌انداز با پیش‌بینی مقدورات کشور و دولت تدوین شد و برای 20 سال آینده، جایگاه خوبی را برای نظام جمهوری اسلامی مد نظر قرار داد تا کشور مقام اول را در منطقه داشته باشد. انتقادی که آقای رئیس‌جمهور نسبت به این سند کردند برای اولین بار صورت نگرفته است. شاید در برخی شاخص‌ها هم به اهداف سند دست یافته‌ایم و به واسطه مقامات علمی در فناوری‌های نو، جایگاه مناسبی در منطقه داریم، ولی در بعضی از جهات مثل درآمد سرانه، نرخ رشد، بهره‌وری و نرخ بیکاری واقعیت این است که هنوز فاصله زیادی داریم. به هر حال ما با جایگاه اول بودن در منطقه فاصله زیادی داریم و حتی از برنامه چهارم توسعه هم که اهدافی را مد نظر داشت، عقب هستیم.

عقب هستیم؟

ما در مورد نرخ رشد اقتصادی، کاهش وابستگی به نفت، اتکا به مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری، بهره‌وری، اشتغال با سند چشم‌انداز فاصله زیادی داریم.

آنچه به نظرم رسید این بود که آقای رئیس‌جمهور گرچه به حق ظرفیت‌های ملت ایران را بالا می‌داند و انتظار دارند آنچه در سند چشم‌انداز 20 ساله آمده زودتر به واقعیت برسد، اما آنچه اتفاق افتاده با آنچه انتظار ماست فاصله زیادی دارد. البته این امید وجود دارد که بتوانیم تغییراتی را ایجاد و همه اهداف را زودتر محقق کنیم، بنابراین نیازی به شعار دادن نیست.

شما عقیده دارید کم‌کاری دولت درمورد اجرای سند چشم‌انداز باعث عقب‌ماندگی شده و تدوین این سند مشکلی ندارد؟

معتقدم تدوین خوبی انجام گرفته و هیچ اشکالی نیست که ما زودتر از موعد به اهداف برسیم.

محوریت مجلس هشتم با گرایش اصولگرایی و همکاری جدی با رئیس‌جمهور تبیین شد اما در این چارچوب همکاری همه‌جانبه‌ای وجود ندارد و گاهی مجلس به رفتارهای دولت یا دولت هم انتقاداتی به مجلس وارد کرده است، برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

از آنجا که به عنوان نماینده مجلس به این مساله نگاه می‌کنیم، عقیده دارم که مجلس همکاری و نزدیکی خوبی را با دولت انجام داده است. این‌طور نیست که ما به عنوان مجلس در همکاری خود با دولت کوتاهی کرده باشیم، ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که هر از گاهی از ناحیه رئیس‌جمهور مساله‌ای نسبت به مجلس به وجود می‌‌آید و انگار که مصوبات مجلس علیه ایشان است. به هر حال این نگاه درست نیست و مصوباتی که مجلس برای بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم داشت، رعایت مسائل بلندمدت کشور بود و بخش کوتاهی از آنچه تصویب شد مربوط به دولت فعلی بوده و بقیه آن مربوط به دولت‌های آینده است. مجلس هر آنچه را تصویب کرده قانون است و رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگوید آن را قبول ندارد، بنابراین معتقدم همکاری، همیاری و همراهی یکطرفه شده و تنها مجلس است که همکاری می‌کند.

با توجه به مسائلی که مطرح کردید برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها چه باید کرد؟

معتقدم همگرایی با کوتاه آمدن دوطرف صورت می‌گیرد و نمی‌شود یک طرف کوتاه بیاید و طرف دیگر همواره جایگاه برد را داشته باشد. طبعا چون اصول مشترکی میان دولت و مجلس وجود دارد و هر دو اصولگرا هستند بهتر می‌توان شرایط همکاری را به وجود آورد. اگر دولت فرض خود را بر این بگذارد که مجلس علیه او نیست و آقای رئیس‌جمهور تصور نکند که کسانی در مجلس درصدد کارشکنی علیه ایشان هستند و این مسائل را در سخنان خود مطرح نکنند، قطعا مجلس هم تصور نخواهد کرد که در مقابل رئیس‌جمهور موضع مخالف دارد. به هر حال دادن تذکرات به همکاران رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان، تنها به دلیل دلسوزی است و نمایندگان قلبا ایشان را دوست دارند تا مناقشه‌ای درخصوص برخی تصمیمات در این زمینه صورت نگیرد.

بنابراین تاکید دارم که همکاری‌های دوطرفه نیازمند کوتاه آمدن دو طرف و پذیرفتن منطق همدیگر است و مسلما ایجاد کمیته‌های مشترک در این زمینه تاثیرگذار است.

در بحث هدفمند شدن یارانه‌ها مجلس به پیش‌نیازها در اجرای این قانون توجه ویژه‌ای داشت تا تاثیرات این قانون بر جامعه، جنبه‌های سیاسی پیدا نکند. آیا دولت توانسته با توجه به این شاخص‌ها در اجرای قانون موفق عمل کند و آیا در آینده با مشکلی مواجه نخواهیم شد؟

شروع این قانون با تدابیر خوبی صورت گرفت که از لطف خداوند و هوشیاری ملت بود. لذا با تدابیری که صورت گرفت مرحله بسیار مهم اجرای این قانون پشت سر گذاشته شد.

به هر حال قیمت‌ها اعلام شد و مردم متوجه شدند که این قیمت‌ها در برخی مواقع 7 تا 10 برابر شده اما همچنان همراهی کردند و آثار خوبی توسط این قانون بر جامعه گذاشته شد. حتی این نگرانی وجود داشت که اتفاقاتی که هنگام اجرای این قانون مثلا در ترکیه رخ داد در کشور نیز تکرار شود. اما ما دیدیم چنین وضعیتی در ایران پیش نیامد و حادثه‌ای رخ نداد که از تدبیر و تمهیدات دولت جای تشکر دارد، اما معنای آن این نیست که ما در اجرای این قانون با هیچ چالشی روبه‌رو نبوده و نیستیم طبعا ما در بخش تولید با مسائلی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه این مساله نیز توسط دولت تدبیر شده است.

آیا بعد از ایام نوروز ما شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود؟

اتفاقی که از شروع اجرای این قانون گذشته نشان می‌دهد روندی که طی سال‌های گذشته در فروردین هر سال داشتیم دیگر رخ نخواهد داد، چون دولت تولیدکنندگان را حمایت کرده و طبعا طی قراردادی با آنها، خواسته افزایش قیمت در سال نو نداشته باشند.

بعد از پاسخ‌های شما به سوالات اقتصادی وارد مباحث سیاسی می‌شوم. به عنوان یک عضو شاخص اصولگرایی فکر می‌کنید در انتخابات سال آینده مجلس، برنامه اصولگرایان برای حضور در این انتخابات چیست؟

نکته: مجموعه اصولگرایان برای همگرایی باید مقداری از خواسته‌های خود تنزل کنند تا همگرایی معنا پیدا کند

جدی شدن بحث در مورد انتخابات آینده هنوز زود است، اما در عین حال ما نیازمند یک پیش‌نیاز با عنوان همگرایی مجموعه هستیم. مجموعه اصولگرایان باید قبول کنند که زیر یک چتر جمع شوند و خدای ناکرده از درون مجموعه آنها اختلافات و درگیری به وجود نیاید تا ما شاهد ارائه لیست‌های متعدد از کاندیداها برای مجلس شورای اسلامی از ناحیه اصولگرایان نباشیم. بعضی از تفسیرها و تحلیل‌ها مجموعه اصولگرایان را تقسیم‌بندی، خط‌‌کشی و مرزبندی می‌کنند، اما معتقدم چنین حرکتی به صلاح نیست و باید مثل گذشته که یک ائتلاف بزرگ شکل می‌گرفت، این بار هم چنین رفتاری صورت گیرد.

در حال حاضر در داخل مجلس و میان اصولگرایان اختلافاتی وجود دارد و گروهی طرفدار دولت و عده‌ای منتقد دولت هستند، برای نزدیک کردن دیدگاه‌های اصولگرایان چه برنامه‌ای باید تبیین شود؟

اصول ومبانی مشترک به اصولگرایان می‌تواند کمک کند که در عین اختلاف سلیقه به یک وحدت و همگرایی دست پیدا کنند. ولی مانعی وجود ندارد و آن این است که ما در یک مجموعه تحت جناح اصولگرایان، گرایشات مختلفی داشته باشیم. البته پاره‌ای از انتقادات که وارد است اما حد انتقادات به گونه‌ای نیست که این مجموعه رویاروی یکدیگر قرار گیرند.

اختلاف سلیقه در همه چیز وجود دارد و ما باید تحمل این اختلاف سلیقه را به دلیل اصول مشترک در مجموعه داشته باشیم و در عین حال حتما به گفت‌وگو نیز بپردازیم.

با توجه به این که جامعتین اخیرا منشوری از اصولگرایی منتشر کرده‌اند، آیا اصولگرایان زیر یک چتر قرار می‌گیرند؟

بله قطعا، اصولگرایان زیر یک چتر قرار خواهند گرفت البته همان طور که در مورد همکاری دولت و مجلس هم گفتیم، مجموعه اصولگرایان نیز برای همگرایی باید مقداری از خواسته‌های خود تنزل کنند، تا همگرایی معنا پیدا کند. اصولگرایان در قبل از انتخابات مجلس هشتم با اختلاف دیدگاه و مواضع مواجه بودند و به همین دلیل ما شاهد حضور سرشار از طیف اصولگرایان بودیم که منجر به تشکیل گروهی با عنوان 6+5 شد و نتیجه این شد که با وجود اختلافات، همگرایی به وجود آمد. الان هم این امید هست که چنین ترکیبی به وجود آید و بهتر از گذشته و همگراتر بتوان انتخابات آینده را به پیش برد.

برخی اصولگرایان عقیده‌ دارند که بهتر است اصلاح‌طلبان بخصوص کسانی که در حوادث پس از انتخابات نقش داشتند، در انتخابات آینده مجلس حاضر نشوند. نظر شما در این زمینه چیست؟

سازمان‌دهی اصلاح‌طلبان هم‌اکنون به‌هم ریخته است و به همین دلیل آنها نمی‌توانند در انتخابات آینده به صورت سازماندهی شده وارد معرکه شوند. عقیده دارم نباید بنا بر حذف اصلاح‌طلبان باشد، چون با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب که مبحث جذب حداکثری را بیان فرمودند، نباید همه ا‌صلاح‌طلبان را حذف کرد، لذا کسانی که خودشان را حذف نکردند، با شروطی می‌توانند در صحنه سیاسی فعال شوند و اگر به این نتیجه رسیدند که مجددا خود را نیز سازمان‌دهی کنند، منعی وجود ندارد؛ اما این شروط حداقل 2 شرط است؛ اول آن که اعلام وفاداری به اصل ولایت فقیه و شخص رهبر معظم انقلاب داشته باشند و بصراحت اعلام کنند و برای مردم هم شرط نگذارند. شرط دوم این است که تمایز خود را با سران فتنه 88 بیان کرده و به صورت عملی نشان دهند که از آنها برائت جسته‌اند.

به عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، عملکرد یک سال اخیر این ستاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به عملکرد این ستاد به 2 صورت می‌توان نگاه کرد؛ یک نگاه مربوط به سال جاری و یک نگاه به سال‌های قبل از قبول مسوولیت توسط آقای احمدی‌نژاد مربوط است و به زمانی برمی‌گردد که دولت اصلاحات هم در این ستاد نقش داشته است. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 83 به فرمان رهبر معظم انقلاب و در دوره ریاست جمهوری اصلاحات تشکیل شد؛ اما ما دیدیم که در این دوره ما با یک فرمالیته روبه‌رو بودیم و جلسات این ستاد حتی به صورت ماهانه هم تشکیل نمی‌شد. اما در این دوره جلسات ستاد به صورت تقریبا منظم برگزار می‌شود و مسائلی چون قانون، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که روند پیشگیری را دنبال می‌کنند، مورد توجه است.

خوشبختانه پیشگیری‌های ما نتیجه داده و مساله سامانه الکترونیکی اطلاعات بانک‌ها که هم‌اکنون در بانک مرکزی متمرکز شده، جواب داده و خبرها حکایت از آن دارد که بالای 95 درصد این سامانه به نتیجه رسیده است. این سامانه می‌تواند مشخص کند که چه کسانی و از چه بانک‌هایی تسهیلات دریافت کرده‌اند و میزان مبالغ و معوقات آنها به چه میزان است که با وجود این سامانه، میزان زدوبندها کاملا مشخص می‌شود.

باید تاکید کرد وضعیت مبارزه با فساد در کشور ما روبه بهبود است اما مبارزه کامل، کار زیاد و خون جگر فراوان می‌خواهد که امیدواریم به نقطه مطلوب برسیم.

فاطمه امیری ‌/ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها