اگر چه خلیج‌فارس به دلیل تنوع میکرواکوسیستم‌ها و تنوع جزایر و مصب‌ها یکی از زیباترین و در عین حال نادرترین بوم سازگان از نظر زیست‌محیطی به شمار می‌رود که مجموعه‌ای از موجودات زنده منحصر به فردی را در خود گرد آورده است ولی عوامل تهدیدکننده محیط زیست دریایی آن چرخه‌های زیستی و حیات این خلیج را در معرض آلودگی قرار داده است.
کد خبر: ۳۷۰۹۶۷

یک عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دبیر کانون دانشگاهیان شعبه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه گفت: اگر چه خلیج فارس یکی از نادرترین بوم سازگان‌ها به شمار می‌رود ولی با افزایش تولیدات و حمل و نقل مواد نفتی آلودگی حاصل از این فعالیت نیز بیشتر خواهد شد و خود بخود تهدیدات بیش از توان پالایش طبیعی خواهد بود که نیازمند مدیریت جدی در این بخش است.

غلامرضا نوری افزود: جنگل‌های مانگرو و جزیره قشم به‌عنوان زیستگاهی تاثیرگذار در رشد و نمو آبزیان و صنعت شیلات باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: اغلب آلودگی‌های آبی خلیج فارس ناشی از فعالیت‌های انسان در محیط است که فعالیت‌های صنعتی، تجاری، کشاورزی، استخراج نفت، اکوتوریسم و... از آن جمله‌اند.

نوری ادامه داد: نداشتن آمار و برآوردهای دقیق از انواع آلودگی‌ها، نباید ما را به اشتباه بیندازد که هیچ مشکل زیست‌محیطی در منطقه وجود ندارد. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و اقدامات در مناطق ساحلی خلیج فارس و اندازه‌گیری عناصر مضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوری در پایان گفت: با توجه به نقش جهانی خلیج فارس و کارکردهای فراوان زیست‌محیطی آن عناصر استراتژیک در سه سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحکیم و تحقق مدیریت جامع ساحلی بیش از پیش ضرورت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها