روز گذشته همزمان با آغاز سومین هفته نوامبر میلادی کتابخانه ملی ایران میزبان جمعی از بزرگ‌ترین اندیشمندان و فیلسوفان جهان بود تا در کنار همتایان ایرانی خود جشن و همایش بزرگ روز جهانی فلسفه را آغاز کنند؛ همایشی که با شعار «فلسفه، نظر و عمل» قرار است به مدت 3 روز برپا شود.
کد خبر: ۳۶۸۸۴۳

به گزارش خبرنگار ما، همایش روز جهانی فلسفه صبح روز گذشته در حالی با سخنان دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که اندیشمندانی از کشورهایی چون آلمان، آمریکا، ‌نیجریه، استرالیا، ترکیه، ‌لبنان، هند، روسیه، ‌مالزی، آفریقای جنوبی، ‌انگلستان، مکزیک، تاجیکستان، اندونزی، ‌چک، قزاقستان، برزیل، ‌سوئد، اتریش، مجارستان و سوئیس در مراسم افتتاحیه حاضر بودند تا گواهی بدهند که حتی انصراف یونسکو و فشارهای صهیونیسم جهانی تاثیری بر برگزاری هرچه با شکوه‌تر این همایش نداشته است. در همین رابطه دکتر غلامرضا اعوانی، رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاکید کرد که استقبال اندیشمندان بزرگ جهان از این همایش به اندازه‌ای بود که بسیاری این حضور فعال را پاسخی قاطع به انصراف یونسکو تعبیر کردند.

او ادامه داد: این برپایی شکوهمند یک پیام جهانی به سازمان یونسکو است که اگر نتواند استقلال خودش را پس از این حفظ کند قطعا در ادامه فعالیت‌هایش دچار مشکل خواهد شد و ممکن است بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری سرشناس جهان در روند همکاری خود با یونسکو دچار تردید شوند.

سخنان رئیس جمهور

رئیس‌جمهور هم در مراسم افتتاحیه این همایش برپایی این اجلاس را بسیار مغتنم خواند و گفت: جمع عالمان و فرهیختگان که در یک هم‌اندیشی با تعامل به دنبال کشف حقایق عالم هستند، موجب نزول رحمت الهی است.

او گفت: روشن است که مهم‌ترین موضوع آفرینش انسان است و مهم‌ترین موضوع انسان، نیل به سعادت ابدی و اوج کمال انسانی است.

رئیس‌جمهور خطاب به حاضران و با طرح این پرسش که راه شناخت خدا و رسیدن به کمال کدام است سخنان خود را این گونه ادامه داد: روشن است که انسان محاط است و به لحاظ عقلی محال است که به محیط احاطه پیدا کند. ذات خداوند برای انسان دست‌نیافتنی است. خدا را فقط می‌توان از تجلی اسماء و صفات او شناخت.

او تصریح کرد: اگر انسان خلق نمی‌شد، ظرفی برای معرفی و شناخت برتر اسماء الهی وجود نداشت و تنها راه شناخت انسان شناخت انسان کامل است. هر مقدار انسان به انسان کامل نزدیک شود و با او قرابت پیدا کند، شناخت او از انسان بالاتر و کامل‌تر می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: انسان کامل معیار حرکت انسان در مسیر سعادت، راه انسان در مسیر کمال و نقطه اوج و مقصد کمال انسان است و با دستیابی بشر به انسان کامل و با ظهور انسان کامل، تمام استعدادهای عالم به فعلیت خواهد رسید و اسماء و صفات الهی به طور کامل در زمین متجلی خواهد شد و آنگاه است که بشریت طعم واقعی وصل به حقایق، عدل، عزت، پاکی و رحمت الهی را خواهد چشید. آن روز دیر نخواهد بود.

چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود

اما غلامعلی حدادعادل که ریاست عالی روز جهانی فلسفه را بر عهده دارد هم روز گذشته در مقام میزبان اصلی در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان همایش گفت: شما به کشوری سفر کرده‌اید که با تاریخ کهن چندهزارساله خود وارث یکی از چند تمدن بزرگ تاریخ بشر است، ملتی که تاریخ خود را با جوهر عقلانیت، معنویت، خداپرستی، دینداری، عدالت‌خواهی و صلح‌طلبی نگاشته است.

او ادامه داد: ایران کشوری است که چراغ فلسفه هرگز در آن خاموش نشده است، چراغی که امروزه نیز روشنی‌بخش فضای فکری و علمی و معنوی کشور ماست و شما به کشور «ابن‌سینا» سفر کرده‌اید که بزرگ‌ترین فیلسوف قرون وسطای اروپا یعنی «سن توماس اکویناس» در کتاب معروف «الهیات» خود بیش از 400 بار با ارجاع به آثار او از وی یاد می‌کند.

او در بخشی از سخنانش با اشاره به شعار منتخب روز جهانی فلسفه یعنی «فلسفه، نظر و عمل» گفت: همه کسانی که از جنگ، تجاوز، بی‌عدالتی، ناامنی و خشونت در جهان امروز رنج می‌برند از خود و از متفکران جامعه خود، به صورتی جدی می‌پرسند: کجای کار ما در «نظر» و «عمل» و «رابطه میان نظر و عمل» عیب دارد که با همه تعریف‌ها و تعارف‌ها، صلح از جهان ما رخت بربسته است؟

حداد عادل تاکید کرد: اگر فلسفه که میدان گسترده تعقل و تفکر و استدلال است، نتواند به انسان برای خروج از این همه نابسامانی و آشفتگی کمکی کند، از این همه فکر کردن و سخن گفتن و خواندن و شنیدن و گرد هم آمدن و نشستن و برخاستن چه سودی حاصل می‌تواند شد؟

رئیس شورای عالی برپایی روز جهانی فلسفه سخنان خود را با این نقل‌قول از حکیم بزرگ فارسی‌زبان مولانا به پایان برد که می‌گوید: «بر اندیشه، گرفت نیست و درون، عالم آزادی است» و خواستار آن شد که بیایید با هم و برای هم اندیشه کنیم. در این همایش 3 روزه 16 پنل تخصصی برگزار می‌شود و بیش از 200 مقاله از سوی استادان و اندیشمندان ایرانی و خارجی ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها