رئیس پدافند غیر عامل کشور از تولید دانش بنیادی در پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: راهبرد جدید آمریکا متمرکز بر اهداف غیرنظامی است و سازمان پدافند غیرعامل تهدیدات علیه کشور را رصد کرده و در بخش غیرنظامی آن را رصد، پایش و تجزیه و در نهایت متناسب با تهدید اقدام می کند.
کد خبر: ۳۵۴۶۹۵

به گزارش مهر، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی در نشست خبری که امروز چهارشنبه برگزار شد، ضمن گرامیداشت سی امین سالگرد هفته دفاع مقدس ، به ارائه گزارشی از عمده ترین اقدامات سازمان پدافند غیر عامل در سطح کشور پرداخت.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برخی از مراکز مقابله با تهدیدات غیرنظامی در دیگر کشورها، تأکید کرد: از سال 82 بنا به فرمان مقام معظم رهبری «سازمان پدافند غیرعامل» با موضوع دفاع غیرنظامی ، دفاع غیرعامل و مدیریت بحران ناشی از جنگ تشکیل شد که ارتباط این سازمان از لحاظ ساختاری با ستاد کل نیروهای مسلح است اما مأموریت آن کار غیرنظامی در دستگاه های اجرایی غیرنظامی کشور اعم از دولتی و غیر دولتی است.

وی کاهش تهدیدات در بخش غیرنظامی کشور را یکی از مأموریت های اصلی سازمان پدافند غیرعامل خواند و افزود: ما تهدیدات علیه کشور را درحوزه نظامی وغیرنظامی رصد می کنیم و دربخش غیرنظامی آن را رصد، پایش و تجزیه و درنهایت متناسب با آن اقدام می کنیم.

سردار جلالی راهبرد جدید آمریکا را متمرکز بر اهداف غیرنظامی اعلام کرد و گفت: این تحولات باعث شده که سلاح ها و ابزار های تهاجمی کاملا تخصصی شود. مانند تهدیدی که در نیروگاه های برق وجود دارد که با بمب های غیرانفجاری باعث تخریب زیرساخت های نیروگاه های برق می شود.

وی با تأکید بر همکاری سازمان پدافند غیرعامل و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور، افزود: از آنجایی که صحبت از تهدیدات با زبان نظامی در دستگاه های اجرایی کارایی لازم را ندارد ما تهدید را تبدیل به زبان مهندسی می کنیم و با این مفاهیم در توسعه کشور می توانیم نقش داشته باشیم.

شناسایی حمله بیولوژیک به کشور توسط پدافند غیرعامل    

رئیس پدافند غیرعامل کشور تهدید غیرنظامی اخیر آمریکا را تکنولوژیک و فناورانه خواند و با اشاره به تهدید سایبری تصریح کرد: تمام حوزه های نظامی و غیرنظامی ما به مانند دیگر کشورها تحت پوشش فناوری سایبری است که امکان نفوذ و حمله و ضربه به منافع کشور نیز وجود دارد و ما نیازمند آگاهی  و فرهنگ سازی گسترده هستیم.
 
سردار جلالی حوزه بیولوژیک را یکی دیگر از تهدیدات احتمالی در حوزه غیرنظامی اعلام کرد و گفت: اخیرا نمونه هایی از این تهدیدات را توسط دشمنان داشته ایم که امنیت غذا و جان انسان را مورد تهدید قرار می دهد که نمونه آن ورود دام زنده از مرز یکی از کشورها به داخل ایران است که دارای ویروسهای خطرناکی بودند که خوشبختانه بخش دامپزشکی سازمان پدافند غیرعامل آن را شناسایی و کنترل کرد.
 
وی از ایجاد رشته کارشناسی ارشد «پدافند غیرعامل و رسانه» در آینده خبر داد و با تأکید بر نقش رسانه در ایجاد آگاهی نسبت به تهدیدات غیرنظامی گفت: پدافند غیرعامل حوزه سهل و ممتنع است و انعکاس صحیح رسانه ای آن تولید بازدارندگی می کند.
 
سردار جلالی به تشریح ویژه برنامه های سازمان پدافند غیرعامل در هفته دفاع مقدس پرداخت و افزود: برگزاری نمایشگاه آثار برتر «نخستین جشنواره فرهنگی- هنری پدافند غیرعامل» در سالن نیاوران، برگزاری «هم اندیشی رسانه و پدافند غیرعامل» با مشارکت وزارت ارشاد در روز دوشنبه 4 مهرماه، رونمایی از فیلمی با موضوع پدافند غیرعامل برای مخاطب کودک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برگزاری «مسابقه پدافند غیرعامل» در مدارس از جمله برنامه های ما در هفته دفاع مقدس است.

مطالعه و کنترل نزدیک به 80 پروژه حیاتی کشور

وی از تولید دانش بنیادی در پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: علاوه بر ترجمه، نزدیک  به 100 عنوان کتاب و آیین نامه فنی - مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل تألیف و منتشر شده است. تا کنون 100شرکت با آموزشی که پشت سرگذاشتند می توانند روی پروژه های کشور مطالعات آسیب پذیری در برابر تهدید را داشته باشند و 30 شرکت از سازمان پدافند غیرعامل صلاحیت فنی گرفته اند تا کار مشارکت را در پروژه های مختلف دنبال کنند.

رئیس پدافند غیرعامل کشور تولید 50 مقاله علمی - پژوهشی را از جمله اقدامات این سازمان اعلام کرد و افزود: در حوزه تحقیقات کاربردی نزدیک 60 عنوان پروه جدی را دنبال می کنیم و در مهندسی معکوس نیز بر سلاح ها و فناوری های مخرب علیه کشور با استفاده از ظرفیتهای علمی کشور مسلط شده ایم.
 
سردار جلالی با تأکید بر مطالعه و کنترل طرحهای حیاتی و حساس کشور افزود: مطالعه و کنترل نزدیک به 80 پروژه حیاتی کشور را در سال جاری به پایان رسانده ایم.
 
وی از تولید جلد 21 ضوابط و مقررات ملی ساختمان با نام «پدافند غیرعامل» خبر داد و گفت: این مجموعه با همکاری وزارت مسکن تولید شد.

تربیت 340 متخصص پدافند غیرعامل در دانشگاه ها

وی با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی تأکید کرد: در این حوزه توانستیم حدود 340 دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته پدافند غیرعامل جذب و آموزش دهیم که در قالب 6 رشته فنی- تخصصی، معماری، سازه، مدیریت بحران ناشی از جنگ، مدیریت طراحی صنعتی و امنیت ملی دانشجو تربیت شده است که اولین جشن فارغ التحصیلی این دانشجویان در هفته دفاع مقدس در دانشگاه مالک اشتر برگزار می شود.
 
رئیس پدافند غیرعامل کشور از ایجاد دوره های کارگاهی آموزشی پدافند غیرعامل برای مسئولان سه قوه کشور خبر داد و افزود: در هفته گذشته با شرکت در شورای گسترش وزارت علوم «رشته دکتری پدافند غیرعامل» تصویب شد و با شروع هفته دفاع مقدس مراسم آغاز اولین دوره آن در «دانشگاه عالی دفاع ملی» با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار می شود.
 
وی با اشاره به راه اندازی «انجمن علمی پدافند غیرعامل» در هفته دفاع مقدس، یادآور شد: این انجمن مجموعه ای از بانک اطلاعات محققان، اساتید، کارکنان و دانشجویان فعال در حوزه پدافند غیرعامل است که فعالیت های علمی از طریق یک نهاد غیردولتی با حمایت سازمان پدافند غیرعامل دنبال می شود.
 
سردار جلالی افزود: چهار گرایش کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل (سازه، معماری، سی سی لی و امینت ملی) در کنکور سراسری امسال قرار گرفت و برای دومین سال توانستیم دانشجویانی در این رشته جذب کنیم.

ساماندهی 70 شرکت خصوصی در بخش امنیت و دفاع در حوزه IT 

وی با اشاره به بحث پدافند غیرعامل پس از واگذاری مراکز حساس و حیاتی کشور بنا به اصل 44 قانون اساسی کشور گفت: سازمان خصوصی سازی موافقت کرده است که بخشهای حیاتی و حساس کشور که واگذار شده اند می توانند در قالب تشویقها و معافیتهای دولتی ضوابط  پدافند غیرعامل را رعایت کنند.
 
وی  با اشاره به همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در انتشار جزوات و کتب مخصوص روحانیون و مبلغان و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه پدافند غیر عامل، از مشارکت صدا و سیما در تولید فیلم خبر داد و گفت: در هفته دفاع مقدس مجموعه 10 قسمتی با نام «شهر ایمن» در تلویزیون پخش می شود.

رئیس پدافند غیر عامل کشور از برگزاری دومین جشنواره پدافند غیرعامل در حوزه فنی- مهندسی در هفته بسیج خبر داد و از همه بخش های فنی- مهندسی کشور و دانشگاه ها برای شرکت در این جشنواره دعوت کرد.

سردار جلالی  به راه اندازی «مرکز فناوری فاوا و پدافند غیرعامل» در حوزه IT اشاره کرد و گفت: همه حوزه های IT ما آسیب پذیر هستند و نیاز به توجه فوری دارند به همین جهت تا کنون در این مرکز نزدیک 70 شرکت خصوصی در بخش امنیت و دفاع در حوزه IT ساماندهی شده اند.
 
رئیس پدافند غیرعامل افزود: مرکز «ماحق» مبارزه با حوادث اینترنتی در وزارت مخابرات با همکاری سازمان پدافند غیرعامل راه اندازی شده و پاسخگوی دستگاههای مختلف کشور در برابر حوادث سایبری است و تاکنون 30 عنوان کتاب علمی و 50 عنوان جزوه آموزشی در حوزه IT  منتشر شده است.
 
وی  تولید آمادگی را در حوزه پدافند غیرعامل وظیفه همگانی خواند و با اشاره به انتشار کتاب دستورالعمل پدافند غیرعامل در همه دستگاههای اجرایی گفت: از طریق به کارگیری ظرفیت بسیج در دستگاهها آموزش را دنبال می کنیم و طی یک سال گذشته 4 مانور پدافند غیرعامل را در حوزه مخابرات، انرژی و... انجام داده ایم.

سردار جلالی از پیگیری اقدامات اولیه در راه اندازی اینترنت ملی توسط وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: تولید سیستم عامل ملی برای کشور ضروری است و ما ورژن پایه را تولید کرده ایم و پاسخگوی تهدیدات موجود است. ما سعی کردیم بین وزارت دفاع، ICT و صنایع همکاری برای تولید انبوه ان ایجاد شود اما تاکنون موفق نبودیم و لازم است وزارتخانه صنایع روی آن سرمایه گذاری کرده و به تولید انبوه برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها