پیمان اکبری ، سرمربی تیم پیکان قهرمان والیبال ‌آسیا:

والیبالی‌ها نباید تیشه به ریشه یکدیگر بزنند

والیبال باشگاه‌‌های آسیا با قهرمانی مطلق پیکان ایران خاتمه یافت، تیمی که 11 عنوان قاره‌ای را در ویترین افتخارات خود جای داده است،‌ پیکان در شرایطی در چین به مقام نخست دست پیدا کرد که در آستانه سفر محمد محمدکاظم، رحمان داوودی و آرش کمالوند 3 مهره کلیدی خود را به دلایل مختلف از جمله برپایی مراسم عقد و عروسی و بحث سربازی از دست داد و در آخرین لحظه‌ها هم حمزه زرینی‌، یار کمکی از داماش گیلان را به دلیل عدم پرداخت مالیات بر درآمد، از فرودگاه بین‌المللی امام‌(ره)‌ به تهران بازگرداند و 10 نفره و ناقص راهی آوردگاه بیست و یکمین دوره جام باشگاه‌های آسیا شد.
کد خبر: ۳۳۶۷۹۸

گمان بر این بود که چون تیم قهرمان سر از جام باشگاه‌های جهان درخواهد آورد، کار پیکان در این دوره سخت باشد، اما نه شانگهای چین، نه ژاپن و نه تیم چند ملیتی العربی قطر هیچکدام نتوانستند سد راه پیکان شوند و این تیم فقط با 2 «ست» از دست داده قهرمان شد و برای دومین بار جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد.

جام باشگاه‌های جهان آذرماه امسال در دوحه قطر برگزار خواهد شد. بعد از این مسابقه‌ها دو طیف دست به نقد و بررسی رقابت‌ها و عملکرد پیکان زدند، عده‌ای که اگر خودشان همراه تیم نباشند،‌ همه چیز ضعیف و به درد نخور می‌شود و برخی‌ها که در تعریف و تمجید دست به افراط و تفریط می‌زنند. در صورتی که نگاهی به اسامی بازیکنان پاناسونیک ژاپن، شانگهای چین و العربی قطر نشان می‌دهد که از نظر مهره‌ای ضعیف نبوده‌اند و این که بیان می‌شود چینی‌ها تیم ملی اصلی خود را به لیگ جهانی برده بودند نیز خیلی دلیل محکمه‌پسندی نخواهد بود. چراکه تیم چین 5 بازیکن تیم نوجوانان دو سال پیش در جهانی مکزیک و تنی چند از جوانان مسابقات قهرمانی آسیا در تهران (سال پیش)‌ را روانه میدان کرده‌اند و همه می‌دانند که «شن کوئیگ» و «لی چوآن» و... هنوز هم بازیکنان اساسی چین هستند که در جام باشگاه‌های آسیا حضور داشتند، اما مشکل اینجاست که ما در سطح آسیا، والیبال باشگاهی به آن صورت نداریم.

جز کره جنوبی، ژاپن و ایران بقیه کشورها فاقد لیگ حرفه‌ای هستند. کره‌ای‌ها هم که آبشان با چینی‌ها به یک جوی نمی‌رود و ژاپنی‌ها هم بازیکنان خارجی خود را نمی‌آورند و چین هم لیگ حرفه‌ای ندارد و گرچه یک میلیون بازیکن طراز اول دارد که تفاوت زیادی با ملی‌پوشانش ندارد، بنابراین در نقد و بررسی خود به جای این که در اندیشه زیر سایه قرار دادن موفقیت‌های تیم‌های ایرانی سیر کنیم، باید بپذیریم که والیبال باشگاهی آسیا همین است و آسیا هم اروپا نیست.

‌اکبری:
باید یک تیم خوب ببندیم؛ هم برای لیگ برتر ایران و هم برای باشگاه‌های جهان اما اگر کمبود یا خلأیی در تیم ما وجود داشت از طریق فدراسیون و همکاری باشگاه‌ها اقدام به گرفتن بازیکنان کمکی خواهیم کرد

بنابراین برای سنجش عیار ایران که یک تیم آسیایی است باید به تماشای نمایش‌های این تیم در جام باشگاه‌های جهان بنشینیم. با این مقدمه به سراغ پیمان اکبری سرگروه و کاپیتان باتجربه تیم پیکان رفتیم که جایزه امتیازآورترین بازیکن «جام 21» را هم به خود اختصاص داده است . با این توضیح که او بعد از این گفتگو ، عنوان سرمربیگری پیکان را هم به دست آورد.

آقای اکبری! ابتدا از جایزه‌ای که گرفته‌اید برای ما بگویید.

بچه‌های ما با تمام وجود تلاش کردند و این کاپ متعلق به همه آنهاست و اعتقاد دارم که حداقل 3 کاپ دیگر هم باید به تیم ما می‌رسید. بخصوص امیر حسینی که 3 سال است حقش را می‌خورند. من سال‌هاست که بازیکنان بزرگ ژاپن، چین و کره جنوبی را دیده‌ام، به نظر من پاسوری روی دست امیر حسینی نیامده است.

عده‌‌‌ای مدعی هستند که سطح والیبال باشگاه‌های آسیا پایین بود که شما با 10 نفر هم قهرمان شده‌اید.

نه کاملا با این نظریه مخالفم. من 9 دوره در جام آسیا شرکت کردم و 7 دوره هم قهرمان شدم. به جرات می‌گویم این‌گونه اظهارنظرها نوعی کم‌لطفی است، زمانی کره‌جنوبی با تیم سامسونگ تیم ملی خودش را می‌آورد و حالا هم ژاپن شیمزو، فوکوزاوا و یاماتو را با خود آورده بود.

سیدمحمد موسوی می‌گفت ما سال گذشته با تیم ملی به شیمزو (بازیکن چپ دست)‌ و فوکوزاوا باختیم. قطری‌ها هم که پشت خط زن تیم ملی آلمان و یک بازیکن پرقدرت کوبایی و 3 بازیکن خارجی دیگر را در ترکیب خود داشتند، حالا چگونه می‌گویند که سطح مسابقات پایین بود، نمی‌دانم.

برای شرکت در جام باشگاه‌های جهان چه باید کرد؟

ما باید یک تیم خوب ببندیم هم برای لیگ برتر ایران و هم برای باشگاه‌های جهان اما اگر کمبود یا خلایی در تیم ما وجود داشت از طریق فدراسیون و همکاری باشگاه‌ها اقدام به گرفتن بازیکنان کمکی خواهیم کرد، پارسال ایتالیا کازیسکی یکی از بهترین بازیکنان جهان را به خدمت گرفته بود. ما هم باید قوی باشیم تا از مقام چهارمی دوره قبل خود دفاع کنیم.

فکر بازگشت به تیم ملی را ندارید؟

درباره خودم نظر نمی‌دهم، اما امیرحسینی شایستگی دعوت شدن را دارد. فدراسیون والیبال و باشگاه‌های ما سال‌ها برای امیرحسینی‌ها هزینه کرده‌اند. اما موقع بازدهی او را کنار گذاشته‌اند، البته این حرف به معنی نادیده گرفتن دیگر پاسورها نیست، اما باید در سطح ملی از تمام داشته‌های خود استفاده کنیم.

آیا فکر مربیگری درتیم ملی هم هستید؟

برای تیم ملی صحبتی نشده است ، چون آقای معدنی خوب نتیجه گرفته است، او دوست من و همبازی سابق ماست و ارتباط مطلوبی با همدیگر داریم، اما اگر واقعا جایی به کمک امثال من نیاز باشد با جان و دل می‌پذیرم.

فکر نمی‌کنید که تیم ملی ما به مربیان خوب خارجی نیاز داشته باشد؟

اگر مربیان صرب باشند، اصلا فایده ندارند، ولی مربی درجه یک ایتالیایی می‌تواند منشأ تاثیرات شگرف باشد، چون سیستم فیزیکی بازیکنان ما و طرز تلقی و تفکر اجتماعی ما با ایتالیایی‌ها نزدیک‌تر است.

درباره حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران چه نظری دارید؟

بازیکن خوب خارجی حداقل اگر برای یک نیم‌فصل باشد، موثر خواهد بود، اما برای چند روز مثلا در مرحله پلی‌آف نه تنها هیچ ثمری ندارد، بلکه سیستم تیم‌ها را نیز به هم می‌زند. نمونه‌اش دنیس‌آنجل کوبایی بود که نه تنها کمکی به سایپا نکرد بلکه هزینه‌‌ای اضافی بود چون سایپا بدون دنیس آنجل هم از دومی کمتر نمی‌رفت در صورتی که وی یکی از بازیکنان ارزنده دنیاست.

درباره برگزاری لیگ برتر چه پیشنهادی دارید؟

یا لیگ را دو گروهی کنند و چهار تیم از هر گروه برگزار‌کننده پلی‌آف باشند یا این که پلی‌آف را به صورت کامل انجام دهند نه این که دو تیم توافق کنند که با یک مسابقه سر و ته قضیه را به هم آورند، ولی بقیه تیم‌ها مجبور شوند 3 مسابقه را در فاصله‌ای اندک برگزار کنند و رقابت‌ها خسته‌کننده جریان یابد.

اگر قرار است پلی‌آف باشد، فدراسیون هم باید برای تیم‌های اول تا سوم ایجاد انگیزه کند. الان تیم اول به جام باشگاه‌های آسیا می‌رود و تیم‌های دوم و سوم چیزی عایدشان نمی‌شود.

و کلام آخر...؟

از بسکتبالی‌ها باید بیاموزیم که چقدر هوای همدیگر را دارند، من ندیده و نخوانده‌ام که بازیکنان و مربیان بسکتبال علیه همدیگر حرف بزنند، در صورتی که در والیبال همیشه عده‌ای حضور دارند که حرف‌ها و کلماتشان تخریب‌‌کننده است. باید به جای تضعیف همدیگر و نتایج به دست آمده، در جهت حمایت یکدیگر گام برداریم، مگر مقصد و مقصود همه ما یکی نیست؟

جمشید حمیدی
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها