تبیین خط امام (ره)

رادیو گفت و گو در نشستی خبری با حضور آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون تبیین خط امام (ره) را مورد بحث قرار داده است. مشروح این گفت و گو به این شرح است:
کد خبر: ۳۳۳۹۰۳

رادیو گفت و گو:بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت الله علیه،مسیر را برای  همگان مشخص و روشن کرد . آقای نمازی ، مقام معظم رهبری اشاره کردند که ملاک انقلابی بودن و در خط امام بودن،  حال افراد است و  گذشته آنان نمی تواند ملاک باشد. تحلیل حضرتعالی در خصوص این فرمایشات چیست؟
 
نمازی:نکته ای را که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند از یک زاویه شاید ناظر باشد بر این فرمایشی که حضرت امام فرمودند که انقلابی بودن مهم است،اما مهمتر انقلابی ماندن است.

بنابراین سابقه خوب و حسن سابقه افراد در مسائل اسلامی و مسائل انقلابی قابل ستایش است، مشروط بر اینکه حالات و روحیات متعهدان به اسلام و انقلاب همچنان استمرار داشته باشند. چنانچه آن حالات سابقه استمرار و ادامه داشته باشد قابل تحسین است،  اما اگر خدای ناکرده افراد در مسیر دچار تزلزل شوند. دچار تغییر مسیر شوند و از آن مسیر انقلابی منحرف شوند، طبیعی است که دیگر سابقه آنها محو خواهد شد،همانطور که در روایات هم داریم.

 این مسئله و مشکل را و این چنین سوژه ها را ما  در صدر اسلام  هم داشتیم، زمانی که حکومت ظاهری به آقای امیرالمومنین رسید. وقتی که رهبری عوض شد، پیامبر رحلت کردند و مسیر حکومت عوض شد و بعد که مردم بعد از 25 سال انزوای امیرالمومنین مجدداً پناهنده شدند به آقا امیرالمومنین و از ایشان تقاضا کردند که منصب رهبری را بپذیرد و مسئولیت حاکمیت اسلام را بر عهده بگیرد،همان آقایانی که در صدر اسلام با پیامبر بودند و در راه اسلام شمشیر می زدند،از امیرالمومنین (ع) انتظارات و توقعاتی داشتند که بیت المال مبالغ بیشتری نسبت به دیگران در اختیار آنها قراردهد و یا منافع و پستهای مهمی را امیرالمومنین در اختیار آنها قرار می دهد.
امیرالمومنین (ع) فرمودند که مبانی کار من و سیاست مدیریتی من برای نظام اسلامی همان راه و روش پیامبر است. اگر حاکمان قبلی به شما امتیازاتی می دادند،من نمی توانم این کار را کنم. آنها هم  مسیرشان را تغییر دادند. از ولایت جدا شدند و رفتند و آن جنگهای خوارج را راه انداختند، جنگ جمل را راه انداختند،جنگ صفین را راه انداختند. به دلیل این که انتظارات و توقعاتی داشتند که آن توقعات برآورده نشد.

تمام آن سوابق حسنه را که در صدر اسلام داشتند همه را شستشو کردند با کارهای خیانت باری که بعداً انجام دادند. این است که مقام معظم رهبری با اشاره به فرمایش امام که فرمودند انقلابی بودن مهم است، امام مهمتر از انقلابی بودن انقلابی ماندن است که استمرار داشته باشد.

رادیو گفت و گو: مقام معظم رهبری حفظ جهت گیری های اصلی  در حرکتهای اجتماعی بویژه انقلاب ها را مانع انحراف و یا دگرگون شدن آنها دانستند. در مورد این فرمایش مقام معظم رهبری شما چه تحلیلی دارید؟
 
نمازی:این نظری که آقا فرمودند باز نشأت گرفته و الهام گرفته از این تدبیر آسمانی است ، دستورالعملی را که خداوند سبحان به پیامبر اکرم فرمودند.آقا به این مسئله اشاره کردند که هر تحول بزرگ اجتماعی یک اهدافی دارد که این هدفگیری ها در مسیر و در ادامه راه باید مورد توجه قرار گیرد و محفوظ بماند، تا اینکه دستخوش چالشها نشود و حفظ و ادامه انقلاب نیازمند استقامت است.

این اشاره به همان آیه شریفه است که در دوران حیات حضرت امام هم مکرر ایشان روی این آیه تأکید داشتند. در آیه شریفه در سوره هود خداوند به پیامبر فرمان می دهد که مقاوم باش. برای رسیدن به هدف تندبادها و حوادث و پیچ و خم ها و تهاجمات دشمنان باعث تردید شما در هدف نشود. ثابت قدم با صلابت ،استقامت داشته باش.
همان طور که به شما فرمان داده شده. هم خودت باید مقاوم باشی در سیر نهضت و انقلاب،همان طور که ما به شما امر کردیم،همین طور یاران شما. همین که اصحاب شما با شما همراه هستند ،اینها در مسیر حرکت الهی و نهضت آسمانی باید مقاوم باشند و حوادثی که پیش می آید  ؛توطئه ها ،تخریب ها، شایعات و سایر برنامه هایی که دشمنان اسلام برای اینکه شما را از هدفتان باز دارند در پیش پای شما ایجاد می کنند آنها نباید در شما توقف و تردیدی ایجاد کنند.

این نکته ای بود که هم در آیه شریفه است و امام هم به آن تأکید داشتند و مقام معظم رهبری هم به این مسئله در خطبه نماز جمعه شان در روز 14 خرداد اشاره کردند که تحولات بزرگ اجتماعی دارای یک سلسله اهداف هستند و این اهداف باید مورد توجه قرار گیرد و غفلت نشود و لازمه آن استقامت و ادامه راه است.
 
رادیو گفت و گو:آقای ایمانی ،مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ،قانون را میثاق مشترک همه جناح ها و جریانهای سیاسی کشور دانستند و تأکید کردند که هیچ کس نباید به خود اجازه دهد که فراتر از قانون انتظاراتی داشته باشد. در خصوص این فرمایش مقام معظم انقلاب نظرتان را بیان می فرمایید؟
 
ایمانی: حکم بودن قانون در همه قضایا و مسائل،این یک امر طبیعی و فطری است که ما در همه مواضع اجتماعی  خودمان باید یک نقطه مشترک داشته باشیم که افراد بتوانند حول ان نقطه مشترک اجتماع کنند. در هر اتفاقی ، هر کس دیدگاهی دارد. تفاوت دیدگاهها یک امر روشن و مسلمی است در جامعه  بشری. اگر افراد و مسئولین و مجموع دست اندر کاران هر کدام بر اساس دیدگاههای خودشان بخواهند قضایا را تجزیه و تحلیل کنند و آن نقطه مشترک مورد توجه قرار نگیرد ،طبعاً آفات و گرفتاریهایی برای جامعه اتفاق می افتد. از این رو یکی از شاخص هایی که می تواند جامعه و همه مسئولین را در یک وادی جمع کند تمسک به حبل قانون است که در نظام جمهوری اسلامی ،این قانون متخذ از قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت است.

بر اساس حاکم بودن قانون افراد باید اگر جلو افتادند خود را بازگردانند و اگر عقب افتادند خودشان را به قانون و مرز قانون برسانند و در همه قضایا ما ببینیم قانون چه می گوید. به حمدالله در نظام جمهوری اسلامی ما بن بستی در ساختار اجرایی و حکومتی نداریم. برای همه قضایا پیش بینی لازم شده. مصوبات مجلس ما طبیعتاً قانون است برای جامعه و این قانون بعد از این که شورای نگهبان آن را تأیید کرد و انطباق آن را بر اسلام و قانون اساسی بیان داشت ،حاکمیت پیدا می کند و این قانون عملاً بر می گردد به کتاب و سنت که ما آن را معیار کارهای خودمان قرار می دهیم.

 همه باید برای اعتلای جامعه،آرامش دهی جامعه،قانون را مد نظر داشته باشند. البته مقام معظم رهبری در همین دیدار اخیری که نمایندگان مجلس محضرشان داشتند به این نکته اشاره فرمودند که همه باید در مقابل قانون تسلیم باشند و قانونگزاران هم باید منهای آن مسائل و تعلقات خاطری که هر فردی ممکن است داشته باشد به حقیقت ها و واقعیت ها و نیازهای اصلی جامعه توجه داشته باشد و آن چنان قانون را تصویب کنند که دست و پای مجریان امور را در منگنه و مشکلات قرار ندهد. هر دو را مقام معظم رهبری مد نظر داشتند و به هر دو سفارش به خیر داشتند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها