رقابت اروپا و آمریکا بر سر سیستم ردیابی ماهواره ای

جام جم آنلاین : مقام های اروپایی این هفته در جریان بحث ها بر سر طرح های اروپا برای ایجاد یک شبکه ماهواره ای به منظور رقابت با سیستم موقعیت سنجی و ردیابی جهانی فعلی ، (GPS) که تحت کنترل امریکا است ، با همتایان امریکایی خود به جدال خواهند پرداخت .
کد خبر: ۳۳۱۷۵
مذاکره کنندگان اروپایی قبلا به فشار امریکا بر سر طرح ایجاد سیستم رقیب تسلیم شده اند ، اقدامی که تضمین خواهد کرد نظام موقعیت سنجی جهانی فعلی برتری های خود را بر نظام اروپایی حفظ خواهد کرد.
امریکا اینک برای گرفتن امتیازات بیشتر فشار می آورد و طرحی از طرف اروپا در این مورد تهیه شده تا این هفته به مقامات امریکایی ارائه شود.
وزیران اروپایی سرانجام در ماه می گذشته در بروکسل با برنامه ها برای ایجاد یک نظام اروپایی ، مشابه نظام ردیابی و موقعیت سنجی ماهواره ای فعلی که به وسیله ارتش امریکا کنترل می شود، موافقت کردند.
کهکشان جدید ماهواره ها ، موسوم به گالیله ، با انحصار امریکا در زمینه سرویس های ردیابی و موقعیت سنجی ماهواره ای ، با ارائه یک نظام مشابه برای افراد دارای گیرنده های مناسب برای اطلاع از موقعیت دقیق شان و برای شرکت ها تا کالاها و وسایل نقلیه خود را ردیابی کنند ، رقابت خواهد کرد.
اما انتشار خبرهای مربوط به نیات اروپا با اعتراض های شدید امریکا مواجه شد ; که ادعا می کند این برنامه ها تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است .
امریکا برای هدایت سربازان و مهمات به طرف هدف های خود ، به شدت به نظام ردیابی و موقعیت سنجی جهانی متکی است.
امریکا و نیروهای متحد برای جلوگیری از استفاده نیروهای دشمن از این نظام ، خود از علائم نظامی رمزدار ویژه استفاده می کنند و در عین حال در نظام های دیگر که در اختیار همگان قرار دارد با ارسال پارازیت اختلال ایجاد می کنند.
امریکا بیم دارد گالیله ، که سرویس ردیابی و موقعیت سنجی رایگان به همه ارائه خواهد داد، تاکتیک های فعلی را بی اثر کند.
از طرف دیگر امریکا از سرمایه گذاری 160 میلیون پوندی چین در طرح گالیله عصبانی است.
واشنگتن به شدت امیدوار است که مقامات اروپایی این طرح 1/1 میلیارد یورویی را کنار بگذارند.
ژیل گانتلت ، سخنگوی مطبوعاتی اتحادیه اروپا، سال گذشته اعلام کرد تحت فشار امریکا «طرح گالیله تقریبا مرده است».
در حالی که فشار امریکا طرح گالیله را به کلی از کار نینداخته ، امتیازهایی که مقام های اروپایی می دهند به این معنا است که گالیله رقیبی بسیار ضعیف تر از آنچه که آنان در نظر داشتند، برای سیستم فعلی امریکا خواهد شد.
گالیله مانند سیستم امریکایی فعلی ، دو سرویس ردیابی جداگانه ارائه خواهد داد: یک «سرویس باز» که موقعیت ها را با دقت حدود 4 مایل (6/5 کیلومتر) خواهد داد و یک سرویس رمزدار موسوم به «سرویس دور از دسترس عموم» ، که خاص مصرف دولتی است.
بعضی از کشورها گفته اند که فرستنده های «دور از دسترس عموم» اروپا شباهت زیادی با سیستم ردیابی نظامی امریکا خواهد داشت و امریکا قادر نخواهد بود در کار آن اختلال ایجاد کند بدون این که در سیستم خود امریکا اختلال ایجاد شود.
اما مقامات اروپایی ماه گذشته قبول کردند این سیستم را تغیر دهند به طوری که امریکا بتواند در کار علایم ارسالی گالیله اختلال ایجاد کند بدون این که به سیستم خود امریکا لطمه بخورد.
بن بست فعلی در مذاکرات به خدماتی مربوط می شود که قرار است گالیله در اختیار همگان قرار دهد.
مقام های امریکایی می گویند علائم گالیله برای این سرویس باز نیز به علائم سیستم امریکایی که مورد استفاده ارتش آن است ، بسیار نزدیک است و خواهان تغییراتی هستند تا در صورت لزوم بتوانند در آن نیز اختلال کنند.
تغییر موقعیت گالیله لطمه ای اجتناب ناپذیر به عملکرد آن خواهد زد و باعث خواهد شد دقت آن فقط در محدوده هشت مایل (حدود 13 کیلومتر) باشد.
منابع آگاه گفتند مقامات اروپایی آماده معامله با امریکا هستند.
کشورهای اروپایی مایلند برنامه گالیله ادامه یابد تا آنها برای امکان موقعیت سنجی به امریکا متکی نباشند.
در حالی که امریکا می گوید علت نگرانی اصلی آن برای گالیله به امنیت ملی مربوط می شود ، دیگران می گویند آنها (امریکایی ها) نمی خواهند سیستم اروپایی بهتر از سیستم فعلی امریکایی باشد.
دقت سیستم امریکایی در بهترین شرایط حدود 5 کیلومتر در مقایسه با دقت 1/6 کیلومتری گالیله است.
علاوه بر این امریکا پول کلانی از این سیستم به دست می آورد و ایجاد هر سیستم بهتری می تواند روی این درآمد به شدت تاثیر بگذارد.
فروش خدمات گیرنده های موقعیت سنجی جهان فقط در سال 2000 مبلغ 9 میلیارد دلار برآورد شده است.
انتظار می رود در آمد ناشی از خدمات گالیله ، مثل دریافت خودکار عوارض جاده ای و ردیابی کالاها ، تا سال 2020 به حدود 74 میلیارد یورو برسد.

ترجمه:ع - کسمایی


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها