کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرد

کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو

گروه اقتصاد: اگر مصوبات روز پنجشنبه هفته گذشته کمیسیون تلفیق بودجه 89 در صحن علنی مجلس رای بیاورد، باید سال آینده را برای خودروسازان سالی متفاوت ارزیابی کرد. به گزارش خبرنگار ما، کمیسیون تلفیق در این روز 2 مصوبه مهم داشت، مصوبه نخست کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو و رسیدن آن از 90 به 70 درصد بود و مصوبه دوم تصویب قیمت 65 دلاری مورد نظر دولت برای هر بشکه نفت با وجود مخالفت قبلی برخی نمایندگان اقتصاددان مجلس. با این حال به نظر می‌رسد، اگر مصوبه مجلس درباره صنعت خودرو در صحن علنی اجرایی شود، سال آینده سال متفاوتی برای قیمت خودرو خواهد بود، بویژه آن که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با احتمال افزایش قیمت سوخت نیز همراه است و این امر توجه به خودروهای کم‌مصرف را در پی دارد.
کد خبر: ۳۱۴۷۱۲

مزایا و معایب کاهش تعرفه واردات خودرو

کمیسیون تلفیق بودجه 89 به رغم نظر دولت و خودروسازان مبنی بر ثابت ماندن تعرفه واردات خودرو در سطح 90 درصد، کاهش 20 درصدی این تعرفه مهم را تصویب کرده است. این برای نخستین بار در 5 سال اخیر است که تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد، چرا که از زمان رفع ممنوعیت واردات خودروی خارجی به کشور که از اواسط دولت هشتم صورت گرفت، تعرفه واردات به گونه‌ای بالا تعیین شد که با وجود آزاد شدن ظاهری آن، عملا خودرویی به کشور وارد نشد یا اگر وارد شد، اندک بود.

رفع ممنوعیت واردات خودرو با وضع تعرفه 120 درصدی بعلاوه دیگر هزینه‌های جانبی صورت گرفت، اما فقط 2 بار در کاهش آن تجدیدنظر شد، به این صورت که یک بار با کاهش 20 درصدی تعرفه به 100 درصد کاهش یافت و در سال نخست آغاز به کار دولت نهم، تعرفه واردات این کالای صنعتی با کاهش 10 درصدی درسطح 90 درصد ثابت ماند و این رقم برای 4 سال اخیر حفظ شد، اما ظاهرا کمیسیون تلفیق در سکوت وزارت صنایع و معادن و دولت که احتمالا خواهان افزایش درآمد گمرکی ناشی از واردات هستند و اعتراض خودروسازان است، اقدام به کاهش 20 درصدی تعرفه واردات کرده است، هر چند احتمال ابراز نظر مخالف دولت هنگام تصویب نهایی این امر در صحن علنی وجود خواهد داشت. در آخرین اظهار نظر خودروسازان در این باره، مدیرعامل ایران‌خودرو در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از پژو 207 در حضور وزیر صنایع و معادن درخواست ثابت ماندن این تعرفه را مطرح کرد که البته با سکوت علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن همراه شد.

خودروسازان با یادآوری وضعیت نابسامان و ناآماده صنعت خودرو در مقابله با خودروهای لوکس و مدرن خارجی و همچنین وضعیت شکننده و در حال رشد بیش از 2000 قطعه‌ساز داخلی، افزایش واردات خودرو را تهدیدی برای صنعت خودرو داخلی می‌دانند، اما در مقابل منتقدان با اشاره به وضعیت نابسامان کیفی خودروهای تولید داخل و وضعیت خدمات پس از فروش، تامین قطعات و گارانتی و همچنین مصرف سوخت بالای برخی خودروهای داخلی، افزایش ورود خودرو به کشور را تمرینی برای جهانی شدن و رقابتی شدن صنعت خودروی داخلی ارزیابی کرده‌اند که باعث شتاب گرفتن رشد آهسته کمی و کیفی صنعت خودرو خواهد شد.

دراین‌باره محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با ایسنا گفت: مشخص نیست چه شده که برخی، پیشنهاد کاهش تعرفه خودرو را ارائه کرده‌اند.وی با بیان این‌که آیا نرخ تورم کمتر یا نرخ ارز تعدیل شده که پیشنهاد کاهش تعرفه خودرو ارائه شده است؟ خاطرنشان کرد: این استدلال که با کاهش تعرفه خودرو کیفیت تولیدات داخلی ارتقا خواهد یافت، 100 درصد غیرکارشناسی است.

به گفته او، در سال‌های اخیر کیفیت خودروهای داخلی افزایش زیادی داشته و در هیچ کجای دنیا نیز با کاهش تعرفه، کیفیت تولیدات داخل را افزایش نمی‌دهند.وی با بیان این‌که نه وزارت صنایع و معادن و نه کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نه مجموعه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش تعرفه موافق نیستند، تصریح کرد: کاهش تعرفه تنها به نفع قشر خاصی از جامعه است که می‌خواهند خودروهای لوکس و گرانبها را به قیمت کمتری خریداری کنند.نجفی‌منش ادامه داد: باید پرسید مگر تمام مشکلات جامعه حل شده که حال می‌خواهید با کاهش تعرفه، شرایط را برای استفاده ارزان‌تر قشر مرفه از خودروهای لوکس و گران فراهم کنید.

وی افزود: از نمایندگان محترم مجلس استدعا داریم در صحن علنی به پیشنهاد کاهش تعرفه رای ندهند و مجوز تضعیف صنعت داخلی در برابر واردات را صادر نکنند.

البته نکته‌ای نیز در لابه‌لای اظهارات محمدمهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق وجود دارد که شاید سخن گفتن قطعی از تعرفه 70 درصدی برای واردات خودرو را کمی دشوار کند.به گفته وی، رقم 70 درصد، متوسط تعرفه است، یعنی ممکن است تعرفه واردات برای یک خودرو بیشتر و برای خودروهای دیگری کمتر باشد. این اظهارنظر از آن رو صورت می‌گیرد که دولت برای واردات خودروهای کم‌مصرف و با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی تسهیلاتی در نظر گیرد؛ اما خودروهای پرمصرف‌تر حتی اجازه داشتن کارت سوخت و سهمیه بنزین ندارند.

ورود خودروهای سواری گازوئیلی هم آزاد شد

ظاهرا مصوبه کمیسیون تلفیق درباره واردات خودرو بخش دومی هم دارد و آن آزاد شدن واردات خودروهای دیزلی است که با سوخت گازوئیل کار می‌کند. البته تاکنون خودروهای گازوئیلی در ایران صرفا خودروهای سنگین و کامیون بود؛ اما اکنون خودروهای سواری شخصی گازوئیلی هم به کشور وارد می‌شود. این خودروها به خاطر به‌صرفه بودن مصرف، امروز در دنیا در رده خودروهای سبز محسوب می‌‌شوند و به آهستگی در حال جایگزین شدن با خودروهای بنزینی هستند.

با وجود این چالش نوع سوخت این خودروها در ایران چالش بزرگی به نظر می‌رسد؛ چراکه گازوئیل تولیدی در کشور از کیفیت بسیار نازلی در مقایسه با دنیا برخوردار است و آلودگی بسیار بیشتری در مقایسه با بنزین تولید می‌کند، حال آن که گازوئیل مورد استفاده در دنیا، آلودگی به مراتب کمتری از بنزین دارد و با برداشت ایرانیان از سوخت گازوئیل که بیشتر در کامیون‌های قدیمی و فرسوده استفاده می‌شود، از زمین تا آسمان متفاوت است.

این چنین است که آزاد شدن واردات خودروهای دیزلی، قدمی خوب به سوی بهینه‌سازی مصرف سوخت و صرفه‌جویی در سوخت خودروها و مقابله با تبعات حذف یارانه سوخت در بخش خودرو، در صورت حل چالش تولید و تامین سوخت آن در داخل کشور است. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق هم واردات خودروهای سواری و هم واردات کامیون با این سوخت آزاد شده؛ اما به رقم تعرفه واردات آن اشاره‌ای نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها