خانم الف، 25 ساله و مجرد است و در یک آرایشگاه کار می‌کند. علاقه زیادی به آرایش کردن دارد و مدت زیادی از وقت خود را جلوی آینه صرف نگاه کردن به صورت خود و آرایش آن می‌کند. البته هیچ وقت از بینی خود راضی نبوده است. با این که سال گذشته یک‌بار جراحی زیبایی بینی انجام داده است باز هم از ظاهر آن ناراضی است و سعی می‌کند با آرایش کردن آن را بپوشاند. این مساله فکر او را به خود مشغول کرده و زندگی روزمره‌اش را تحت تاثیر قرار داده است. سعی می‌کند صورت خود را از دیگران پنهان کند و فکر می‌کند دیگران او را مسخره می‌کنند. چندین بار هم به پزشکان متخصص پوست و جراح پلاستیک مراجعه کرده، ولی نتیجه‌ای نگرفته است.
کد خبر: ۲۵۳۱۷۴

بررسی مشکل

بیماران مبتلا به اختلال بدریختی بدن احساس ذهنی مداومی درباره زشت بودن برخی از جنبه‌های ظاهر یا چهره خود دارند، علی‌رغم این‌که ظاهر آنها طبیعی یا تقریبا طبیعی است. اساس این اختلال، باور یا ترس قوی بیمار از این است که ظاهر جذابی ندارد یا حتی نفرت‌انگیز و مشمئزکننده است. شایع‌ترین نگرانی‌ها به عیب‌های صورت مربوط می‌شود. در یک مطالعه معلوم شد بیماران در سیر اختلال خود به طور متوسط در مورد چهار ناحیه بدن نگرانی‌هایی دارند، البته این بیماری بیشتر در زنان دیده می‌شود ولی می‌تواند مردان را نیز مبتلا کند. یک گونه پیشنهادی از اختلال بدشکلی بدن در مردان، میل به بزرگ شدن هیکل و به دست آوردن عضلاتی بزرگ است.

اختلال بدریختی بدن به طور شایعی همراه با دیگر اختلالات روانی دیده می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که بیش از 90‌‌درصد بیماران دچار اختلال بدریختی بدن دوره‌ای از افسردگی عمده را در طول زندگیشان تجربه کرده‌اند و حدود 70 درصد اختلال اضطرابی داشته‌اند.

درمان

درمان این اختلال از طریق روش‌های جراحی، پوست و سایر روش‌های طبی به منظور رفع نقص‌های ادعایی تقریبا بدون استثنا ناموفق است. هرچند گزارش شده است که داروهای سه‌‌حلقه‌ای، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز در موارد منفردی موثر بوده‌اند، حجم بیشتری از داده‌ها حاکی از آن است که داروهای مختص سروتونین حداقل در 50 درصد بیماران در کاهش نشانه‌ها موثر هستند.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها