کد خبر: ۲۲۵۲۷۴

آموزش مصرف‌زدگی

به عنوان مثال به موارد زیر دقت کنید:
سارا و مامان می‌خواستند برای رفتن به عروسی خاله مهین آماده شوند. مامان او را به همراه خود به یکی از پاساژهای معروف که لباس‌های زنانه می‌فروخت برد و برای خودش با کلی وسواس یک لباس انتخاب کرد. بعد به سارا گفت:‌ مامان تو هم برای خودت یک لباس نو انتخاب کن. سارا گفت: مامان من لباس لازم ندارم. همان که برای عروسی عموفرزاد پوشیده بودم خیلی قشنگه؛ اما مامانش گفت:‌ می‌خواهی دختر عموهات به تو بخندند. نمی‌شه لباس تکراری بپوشی و توی همه عکس‌های یادگاری یک شکل باشی.

امروز در بعضی جوامع الگوهای مصرف ناصحیح همراه با مصرف‌زدگی و رفاه‌زدگی نوعی شیوه زندگی معقول محسوب می‌شود و یکی از کانون های مبارزه با چنین طرز مادران هستند. تعدیل در الگوی مصرف و تفهیم درست و نادرست و استفاده از لفظ آبروریزی در جایی که واقعا مصداق دارد نه وقتی صرفه‌جویی پیشنهاد می‌شود ضرورتی است که مادران باید به آن توجه داشته باشند.

زندگی فراز و نشیب بسیار دارد و هیچ معلوم نیست که فرزند خانواده‌ای مرفه تا همیشه مرفه بماند. در این صورت با بی‌تجربگی برای مصرف بهینه حتما مشکل خواهد داشت.

شیوه‌های صحیح

آموزش برخی از مهارت‌ها در خانواده درعوض ترویج مصرف گرایی به فرزندان کمک می‌کند که در طول زندگی بهتر و با کیفیت‌تر زندگی کنند و توانایی مقابله با بحران‌های مالی و اقتصادی را داشته باشند. به موارد زیر دقت کنید:

 آموزش پس‌انداز کردن و استفاده درست از پول توجیبی

 تشویق فرزندان در تجربه انواع سرمایه‌گذاری ضمن آموزش صحیح آن

 آموزش بازیافت به فرزندان. استفاده مجدد از کاغذ یا جداسازی آن، استفاده از نان‌های خشک یا خرد شده برای تهیه پودرنان سوخاری و چیزهایی از این قبیل

 ارزشگذاری به حفظ مناسب لوازم و وسایل و تعمیر به موقع و سرویس به موقع لوازم برقی

 پرهیز از جمع‌آوری وسایل زیادی و خرید خارج از نیاز

 و...

حفظ سرمایه انرژی در خانواده

یکی دیگر از ضروریات زندگی که فرزندان از والدین می‌آموزند یا فرصت آموختن آن را از دست می‌دهند، نحوه صرفه‌جویی در انرژی است.

این که در انتخاب وسایل منزل چه مسائلی را در نظر بگیریم و دکوراسیون زمستانی و تابستانی ما چه فرقی باهم داشته باشد، این که چه وسایلی انرژی کمتر و ارزان‌تری مصرف می‌کنند و چطور آنها را تشخیص بدهیم به تجربه در خانواده کسب می‌شود.

زنان، انتخاب کنندگان و کاربران اصلی لوازم خانگی انرژی بر در منازل هستند.

فرزندان و سایر اعضای خانواده نحوه استفاده و شیوه های صرفه‌جویی را به تدریج از مادران یاد گرفته و در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار می‌برند.

به تصویر‌های زیر دقت کنید:

مادر در یخچال را باز می‌کند تا برای کیک خود شیر بردارد. شیر را پیمانه می‌کند و داخل ظرف می‌ریزد در حالی که در یخچال باز است.

ظرف شیر را سر جایش می‌گذارد و تخم‌مرغ برمی‌دارد. تلفن زنگ می‌زند و او بی این‌که در یخچال را ببندد به تلفن جواب می‌دهد. صدای زنگ هشدار یخچال بلند می‌شود و مادر تازه یادش می‌افتد که در یخچال را نبسته است.

مادر خانواده آب گرم را باز می‌کند و تمام ظرف‌ها را در حالی می‌شوید که آب گرم باز است و آب و گاز به مدت نیم‌ساعت هدر می‌شود در حالی که یک سینک پر از آب گرم هم همین نتیجه را می‌داد.

فرزندان این مادران نیز اهمیتی برای صرفه‌جویی در انرژی قائل نخواهند بود.

اگر مادران به انرژی  و حفظ آن اهمیت بدهند مصرف بی‌رویه  به عنوان رفتاری ضد ارزش و ظلم به نسل‌های آینده به حساب می‌آید.

زنان می‌توانند با به کاربردن راه‌حل‌های گوناگونی که برای صرفه‌جویی در انرژی وجود دارد در قبال سلامتی خانواده و فرزندان خود، کمک به حفظ محیط زیست و بخصوص اقتصاد خانواده نقش مهمی را ایفا کنند.

آگاهی زنان با توجه به نوع فعالیت‌شان در خانه و نقش ویژه تربیتی‌ای که دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مادران در شکل‌گیری رفتارها، عادات و نگرش‌های فرزندانشان نقش بسیار اساسی دارند و رعایت الگوی‌های مصرف توسط مادران به الگوپذیری و رفتار اخلاقی صرفه‌جویی انرژی در کودکان کمک می‌کند.

شیوه‌های صحیح

دقت مادران در به کارگیری شیوه‌های زیر می‌تواند این الگوی مناسب را به تعداد فرزندان آینده تکثیر کند.

 کمتر استفاده کردن از وسایل برقی در ساعات اوج مصرف

 استفاده از وسایل برقی استاندارد و دارای برچسب انرژی

 استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب با محیط خانه

 استفاده از وسایل روشنایی کم مصرف (بخصوص لامپ‌های کم مصرف)‌

 خاموش کردن وسایل صوتی و تصویری که از آنها استفاده نمی‌کنیم.

 مجهز کردن وسایل به محافظ 

 استفاده از پوشش‌های زمستانی برای پنجره‌ها و به کار بردن درزگیر برای حفظ انرژی

درمانی برای تمام خانواده

بسیاری از مسائلی که فرزندان ما به آن دچار می‌شوند محدود به مشکلات درونی آنها نمی‌شود و شرایطی که خانواده برای آنها فراهم کرده نیز در ایجاد آن مسائل سهیم است.

مسائلی چون افسردگی،‌ اعتیاد، پرخاشگری و بروز رفتارهای ضد اجتماعی اغلب نیازمند خانواده درمانی است.

در این نوع درمان آموزش، پیشگیری و درمان برای کمک به خانواده‌ها، کل خانواده را دربرمی‌گیرد. برای حل مشکل خانواده یا یکی از اعضای آن کل سیستم خانواده مورد توجه قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود علل بروز و عوامل تشدیدکننده مشکل در داخل خانواده و در نوع روابط اعضا با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. برمبنای این شیوه زمانی می‌توان به رفع یک مشکل نائل شد که از نیروی تک تک اعضا استفاده کرد و عوامل تنش‌زا را مرتفع ساخت.

خانواده‌هایی که از فرآیند خانواده درمانی بهره می‌برند، عبارتند از: خانواده‌های دارای عضو معتاد یا بیمار روانی و همچنین خانواده‌های دارای عضو مبتلا به اختلالات جسمی که به نحوی روی کارکرد خانواده تاثیر گذاشته است، خانواده‌های طلاق گرفته، ازدواج مجدد کرده، فوت یکی از اعضا، خانواده‌های دارای مشکلات اقتصادی، فرهنگی و....

خانواده‌های دارای مشکل اغلب به صورت غیرمستقیم مثلا مشکلات تربیتی کودکان، ناراحتی‌های روحی یکی از اعضا و یا تصمیم‌گیری‌ها و کمک برای حل مشکلات سطحی‌تر به متخصصان مشاوره و روان‌شناسی مراجعه می‌کنند و در طول مشاوره‌های فردی نیاز به توجه به نقش خانواده در بروز مشکل شکل می‌گیرد و برحسب رویکرد درمانگر، روند درمان تداوم می‌یابد.

برخی از مسائل چون بیماری‌های لاعلاج و اعتیاد مشکلات روحی  روانی برای سایر اعضای خانواده ایجاد می‌کند که هریک از آنان نیز نیازمند به کمک‌ها و مداخلات روان‌درمانی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها