
آلاحمد چه در مقام داستاننویس و چه در شان یک روشنفکر پرکار، نهادی است از جمع آمدن روشنفکری و ادبیات متعهد در یک نویسنده ایرانی که هنوز هم نمیتوان پروندهاش را به طور کامل و قطعی بایگانی کرد.
او در جوانی مرد، در زمانی که ... باورهای بخش اکثریتی از ادبیات روشنفکری ایران معطوف او بود و در سایه شجاعت و جسارتش مشغول به تجربه رفتاری دگراندیشانه.
آلاحمد هر چه بود و هر چه کرد نباید بدون درک و توجه به همین ویژگیها دیده شود. شاید نه به عنوان نویسنده در مقام یک روشنفکر هیچگاه به بلوغ کامل و جامعی دست نیافت اما میتوان گفت بضاعت حداقلی او این حسن را داشت که بسیاری از راههای نرفته را برود و هرچند ناتمام و ناقص اما توجیهپذیر بازآید. آلاحمد نه کوچک بود نه در خور اتهام. او قربانی درک علیل و ناصواب «کار روشنفکری» در زمانه خودش بود. کاری که بر مدار هیجان و جسارت شکل گرفته بود نه تعقل و درک تاریخی. آلآحمد تراژدی روشنفکریای بود که از سنتگرایی به دل تجربهگرایی پرتاب شده بود و گمان داشت که وظیفهای برای آگاهی و روشنفکری دارد.
«مردی با بالهای سربی» شهروند امروز، شماره 16 (25 شهریور 1386) ، ص 58
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
علیامین حسنی، بازیگر نقش بهروز در سریال پایتخت در گفتوگو با «جامجم» از خاطرات حضورش در این سریال میگوید
خانمگل جام ملتهای آسیا در گفتوگو با «جامجم»: