درخصوص درخواست تجدیدنظر ماده 235قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه های عمومی و انقلاب ، موارد نقض آراء دادگاه ها
کد خبر: ۱۸۶۳۹
را بیان کرده است و به موجب آن در صورتی که قاضی صادرکننده متوجه اشتباه خود شود یا قاضی دیگری پی به اشتباه رای صادره ببرد و یا قاضی صادرکننده صلاحیت رسیدگی را نداشته باشد، آرائ صادره نقض می شود و ذیل همین ماده با ذکر تبصره ای ، منظور قاضی دیگر در بند ب را رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور رئیس حوزه قضایی و یا هر قاضی دیگری که طبق مقررات قانونی پرونده تحت نظر او قرار می گیرد؛ مثل قاضی اجرای احکام ، عنوان کرده است . و باز در ماده 239قانون مذکور اشخاصی که صلاحیت درخواست تجدیدنظر را دارند را ذکر کرده است . اما به منظور بررسی جهت مختلف تجدیدنظر و پاسخ به این سوال که اگر محکوم علیه که طبق ماده 239یکی از اشخاص ذی حق در درخواست تجدیدنظر است ، این درخواست را مطرح نکند، تکلیف پرونده چه می شود؛ و آیا در این صورت دیوان عالی کشور باید حتما پرونده مذکور را رسیدگی کند یا خیر؛ سوالی است که پاسخ آنها را در گفتگو با 3تن از صاحب نظران را جویا می شویم : صالح نیکبخت وکیل دادگستری درخصوص عدم درخواست تجدیدنظر از سوی محکوم علیه به خبرنگار ما می گوید: رئیس قوه قضاییه ، دادستانی کل کشور و رئیس دیوان عالی کشور و حتی دادگاه انتظامی قضات در صورت احراز تخلف قاضی می توانند به قاضی صادر کننده حکم تذکر دهند و چنانچه وی تذکر را نپذیرفت ، باید پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کنند. وی می افزاید: در صورتی که قاضی پرونده تذکر مقامات مذکور را بپذیرد، باید برابر تبصره 3ماده 235قانون آیین دادرسی کیفری اقدام کند که به موجب آن قاضی ، مستدلا پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ارسال می دارد که دادگاه یاد شده با توجه به دلیل ابرازی ، رای صادره را نقض و رسیدگی ماهوی خواهد کرد. وکیل پرونده هاشم آغاجری در پاسخ به این سوال که اگر محکوم علیه درخواست تجدیدنظر ندهد آیا مدعی العموم باید پرونده را به دیوان عالی کشور بفرستد یا خیر، می گوید: در صورتی که قاضی صلاحیت رسیدگی نداشته باشد یا قاضی دیگری به او تذکر دهد و یا این که خود قاضی پی به اشتباهش برد، آن گاه مدعی العموم می تواند تقاضای تجدیدنظر کند.
اعتراض دادستان در صورت مغایرت حکم با شرع
سیدمحمدکاظم مرتضوی عضو کمیسیون حقوقی مجلس ، درخصوص ارسال پرونده به دیوان عالی کشور می گوید: اگر در رای صادره رعایت مقررات نشده باشد و حکم مغایر با شرع باشد به فرض این که محکوم علیه هم اعتراض نکند، دادستان وظیفه دارد به حکم اعتراض کند. وی می افزاید: در صورتی که محکوم علیه به رای صادره اعتراض نکند و دادستان هم رای صادره را متناسب با جرم تشخیص دهد، وظیفه ای برای اعتراض و ارسال پرونده به دیوان عالی کشور ندارد. قاضی سابق دادگستری درخصوص راه های تجدیدنظر می گوید: برای تجدیدنظر در پرونده باید شاکی این درخواست را ارائه دهد؛ اما در صورتی که دادستان کل کشور دیوان عالی کشور رئیس دادگاه انتظامی قضات و رئیس دادگستری که به قائم مقامی دادستان انجام وظیفه می کنند، تشخیص دهند رعایت مقررات در رسیدگی به پرونده معمول نگردیده است ، می توانند تقاضای تجدیدنظر کنند. وی تصریح می کند: از نظر شرع و آیین دادرسی کیفری هرگاه قاضی دیگری پی به اشتباه قاضی صادرکننده رای ببرد و به وی تذکر دهد، این قاضی موظف است نظریه خود را در مورد بقای بر عقیده یا قبول اشتباه اعلام کند که در هر صورت پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال می شود. وی در ادامه به تجدیدنظر اضافی اشاره می کند و می گوید: با فرض قطعیت حکم باز هم مقامات دستگاه قضایی که در قانون ذکر شده است ، می توانند تقاضای تجدیدنظر کنند که در این صورت پرونده الزاما در دیوان عالی کشور مطرح می شود.
تجدیدنظر اضافی
حسین سلیمانی عضو کمیسیون حقوق مجلس ، در مورد راه های تجدیدنظر به خبرنگار ما می گوید: علاوه بر افراد ذی حق در درخواست تجدیدنظر، دادستان کل کشور می تواند با استفاده از تجدیدنظر اضافی به حکم قطعیت یافته هم اعتراض کند. وی تصریح می کند: چنانچه محکوم علیه به رای صادره اعتراض نکند و رای صادره قطعیت پیدا کند، تازه نوبت به تجدیدنظر اضافی می رسد که دادستان کل کشور می تواند چنانچه تشخیص دهد حکم برخلاف موازین شرعی است ، به آن اعتراض کند.این قاضی دادگستری می افزاید: اگر دادستان کل کشور به علت عدم تجدید نظرخواهی محکوم علیه وصول قطعیت رای از اختیارات خود برای تجدید نظرخواهی استفاده نکند، نافی بقیه دستگاه ها و مقاماتی که به موجب قانون حق تجدید نظرخواهی اضافی دارند، ازجمله رئیس قوه قضاییه ، دادسرای انتظامی قضات ، رئیس دیوان عالی کشور و... نخواهد شد. او می گوید: مقامات مذکور تا پیش از اجرای حکم باید از حق خود استفاده نمایند، در غیر این صورت حکم اجرا می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها