آغاز راهپیمایی نمک توسط گاندی با هدف استقلال هند

78 سال پیش در روز 12 مارس سال 1930 میلادی موهانداس کارامچاند گاندی با هدف کسب استقلال هند از استعمار بریتانیا در یک تظاهرات مسالمت آمیز راهپیمایی نمک را آغاز کرد.
کد خبر: ۱۶۳۸۰۴

در سال های قبل مهاتما گاندی دست به تظاهرات مسالمت آمیز و اعتصاب غذاهای بسیاری زده بود تا بتواند برای هندوستان یک شرایط خود مختاری مشابه مستعمره های اروپایی نشین بریتانیا مانند کانادا یا استرالیا را به دست آورد.

با این حال ، تلاش های گاندی بی نتیجه بوده و برخی از اعضای حزبش ، حزب کنگره ، صبر خود را از دست داده و تهدید کردند برای کسب استقلال دست به جنگ خواهند زد.

گاندی برای این که کار به جنگ کشیده نشود به نایب السلطنه هند هشدار داد اقدام نافرمانی مدنی آتی با هدف کسب استقلال خواهد بود.

در روز 12 مارس سال 1930 میلادی گاندی محل اقامتش در احمدآباد را همراه با ده ها نفر از پیروان و انبوهی از خبرنگاران ترک کرد. پس از پیمودن 300 کیلومتر با پای پیاده ،

گاندی در روز 6 آوریل 1930 به ساحل اقیانوس هند رسید. او داخل آب رفت و با دستانش اندکی نمک جمع آوری کرد.

با این حرکت نمادین ، گاندی هموطنانش را تشویق کرد تا انحصار حکومت استعماری در توزیع نمک را نقض کنند.

براساس این انحصار حکومت استعماری تمام مصرف کنندگان هندی از جمله فقیرترین اقشار را ناگزیر به پرداخت مالیات نمک کرده بود و آنهاحق نداشتند شخصا نمک موردنیاز خود را تامین کنند.

در ساحل ، هزاران نفر از طرفداران گاندی که در طول راه به جمع همراهان او پیوسته بودند از حرکت مهاتما گاندی تقلید کرده و ظروف خود را از آب شور اقیانوس پر کردند.
از کراچی تا بمبئی ، هندی ها با گرم کردن آب شور و بخار شدن آن در مقابل دیدگان بریتانیایی ها نمک مورد نیازشان را جمع آوری می کردند.

ماموران حکومت استعماری بیش از 60 هزار نفر را برای این کار زندانی کردند. هندی های وفادار به توصیه های گاندی تصمیم به مقاومت گرفتند.

حکومت استعماری هند گاندی را نیز دستگیر کرد و او مدت 9 ماه زندانی بود. سرانجام نایب السلطنه هند به ناتوانی خود در تحمیل این قانون بریتانیایی پی برد.

او تسلیم مبارزه گاندی شد ، تمام زندانیان را آزاد کرد و به هندی ها اجازه داد نمک مورد نیازشان را خود تامین کنند. انحصار نمک حکومت استعماری لغو گردید.

«راهپیمایی نمک» از نظر بریتانیایی ها مشابه «جشن چای» بوستن در آمریکا بود که منجر به استقلال این کشور شد.

با این حال ، هند مجبور شد نزدیک به 20 سال و تا پایان جنگ جهانی دوم برای استقلال انتظار بکشد و سرانجام در روز 15 اوت سال 1949 میلادی به استقلال دست یابد.

به این ترتیب ، در روز 12 مارس سال 1930 میلادی مهاتما گاندی رهبر استقلال هند در حرکتی مسالمت آمیز با هدف کسب استقلال هند راهپیمایی نمک را آغاز کرد.

راهپیمایی نمک منجر به لغو انحصار نمک حکومت استعماری شد. این حرکت نمادین سرآغاز فصل جدیدی برای کسب استقلال هند بود.
گاندی توانست با مبارزه منفی مسالمت آمیز امپراتوری استعماری بریتانیا را شکست داده و سرانجام هند را به سوی استقلال رهنمون سازد.

بهرام افتخاری

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها