منطقه آزاد ماکو، مکمل کریدورها در شمال غرب کشور

منطقه آزاد ماکو، مکمل کریدورها در شمال غرب کشور

منطقه آزاد ماکو، بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران و پس از شنزن چین، دومین منطقه آزاد جهان است. این منطقه در مجاورت کشورهای همسایه ترکیه،ارمنستان و آذربایجان واقع شده و یکی از نقاط کلیدی در کریدور شمال-جنوب است که می‌تواند نقشی مهم درکریدور زنگزور نیزداشته باشد.این منطقه به‌لحاظ وسعت سرزمینی در کشور، بزرگ‌ترین و در میان کشورهای جهان،یکی از پهناورترین‌ها (‌۴۰۰ هزار متر مربع) محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۵۲۱۴۷۷
 
این مساله با توجه به حساسیت‌های موجود و فشارهای بین‌المللی به ایران، سبب شده این منطقه از اهمیت ویژه‌ای نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور برخوردار باشد. در جریان سفر جمعی از مدیران رسانه‌های کشور به منطقه آزاد ماکو، حسین گروسی، حین بازدید از پروژه‌های در دست اجرای منطقه آزاد ماکو، در گفت‌وگو با مدیران رسانه، چشم‌انداز توسعه بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران را تشریح کرد. 
حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از ابتدای سفر با اصحاب رسانه همراه شد تا درباره جزئیات اقداماتی که در منطقه انجام شده توضیح دهد. اتصال نقاط روستایی به شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای یکی از اقدامات در دست اجراست. گروسی در این‌باره گفت:«پروژه تعریض وبهسازی محور ماکو - قلیش‌لانمش به‌طول بیش از۴ کیلومترباهزینه‌ای بالغ بر۹۱۴میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی درحال اجراست. این مسیر نه‌تنها دسترسی روستاهای شمالی منطقه و شهرک صنایع سبک را به مراکز شهر تسهیل می‌کند، بلکه به‌عنوان محور پدافند غیرعامل شهر ماکو، نقش مهمی در پیشگیری از تصادفات و ارتقای ایمنی دارد. 
ایجاد حلقه ایمن برای تردد ترانزیتی و صنعتی یکی از اولویت‌های دردستورکارمنطقه آزاد ماکوست.یکی از مشکلات شهروندان ماکویی تردد کامیونت‌های ترانزیتی از داخل این شهر است. این وضع از یک‌سو سبب ایجاد برخی ناامنی‌ها از حیث تصادفات شده و از سوی دیگر مشکلات ترافیکی را نه‌تنها برای شهروندان بلکه برای رانندگان ترانزیتی هم ایجاد کرده است. از این‌رو جاده کمربندی ماکو به‌طول ۱۰.۴کیلومتر با اعتبار ۲.۱۰۶میلیارد ریال تکمیل شده واکنون به‌عنوان یکی ازمسیرهای اصلی تردد ترانزیتی و صنعتی، بار ترافیکی را از مرکز شهر خارج کرده است. این پروژه با بزرگراه‌سازی محور موجود و استانداردهای ایمنی، نقش مهمی در روان‌سازی حمل‌ونقل ترانزیتی بین‌المللی ایفا می‌کند. 
 
بزرگراه «اکو»؛ شریان ترانزیتی به‌سوی مرز بازرگان
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا گفت:بزرگراه اکو (‌محور لجستیک) منطقه‌ای به‌طول ۸.۱۶کیلومتر با هزینه ۱.۹۲۹میلیارد ریال طراحی شده تا محور ترانزیتی را به انبارهای منطقه و زون‌های لجستیکی A و B و مرز بازرگان متصل کند. این مسیر، ستون فقرات حمل‌ونقل تجاری منطقه است و در آینده به‌عنوان محور اصلی صادرات غیرنفتی شناخته خواهد شد.گروسی همچنین احداث پل قره‌جالو در کیلومتر۱۳محورمرگنلر‌-پلدشت با طول ۱.۳۶۹کیلومتر و اعتبار ۴۲۶ میلیارد ریال را یکی از پروژه‌های حیاتی برای رفع گلوگاه‌های ترافیکی و افزایش ایمنی در مسیرهای مرزی خواند. این پل با طراحی مهندسی پیشرفته، ظرفیت عبور وسایل نقلیه سنگین را نیز دارد. مدیرعامل منطقه با اشاره به طرح تفصیلی توسعه محدوده لجستیکی و خدمات مرزی منطقه آزاد ماکو گفت: زون A با مساحت ۲۹۴ هکتار و قرارداد ۵۳۷۷میلیارد‌ریالی، برای خدمات لجستیکی و انبارداری آماده‌سازی شده است.زونB نیز با ۶۹هکتار واعتبار۳۵۰۰میلیارد ریال، در حوزه‌های تجاری و مسکونی توسعه می‌یابد. این دو زون، ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری و اشتغا‌زایی منطقه را به‌طور چشمگیری افزایش خواهند داد. 
 
گمرک ورودی منطقه‌؛ تسهیل ورود و خروج کالا
یکی از مشکلات مدت‌دار در ترانزیت کالا در مناطق آزاد کشور، پراکندگی نگاه و نیز محل‌های استقرار گمرک است. این مهم گاه با تفاوت نگاه یا پراکندگی محل استقرار گمرک به اتلاف وقت در عملیات گمرکی می‌انجامد. برای رفع این مشکل در ماکو و چاره‌اندیشی لازم در این‌باره، فاز اول ساختمان و سایت گمرک گیت ورودی منطقه با اعتبار ۷۳۰ میلیارد ریال پایان یافته است. این مجموعه با طراحی مدرن و ظرفیت بالا، نقش مهمی در تسهیل ورود و خروج کالا و مسافر ایفا خواهد کرد. 
 
تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه
پروژه احداث مرکز مبادلات تجاری ایران و ترکیه با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال در حال اجراست. این مرکزبا هدف تسهیل تجارت دوجانبه،افزایش صادرات وارائه خدمات مرزی،می‌تواند به یکی ازقطب‌های تبادل کالا درشمال‌غرب کشورتبدیل شود. نمایندگان رسانه‌های کشور در محل ایجاد بازارچه مرزی ایران و ترکیه در نقطه صفر مرزی حضور یافتند. این بازارچه که عملیات ساخت بنای آن در طرف ایران به اتمام رسیده و مراحل نازک‌کاری آن در دست اقدام است، می‌تواند در معیشت مرزنشینان و صادرات خرد، نقش مؤثری ایفا کند. جالب اینجاست که طرف ترکیه‌ای کار ساخت بازارچه خود را چند سال پیش به اتمام رسانده و پس از آن در انتظار اقدام طرف ایرانی بوده است. ساخت بازارچه مرزی از خرداد گذشته عملیاتی شد. 
 
هتل «نیوقالا»‌؛ ارتقای خدمات گردشگری
یکی از مشکلات گردشگران یا حتی سرمایه‌گذاران برای حضور در منطقه‌ای با اهمیت و وسعت منطقه آزاد ماکو، کمبود اقامتگاه‌های مناسب از جمله هتل است، هتل تازه‌ساز چهار‌ستاره «نیوقالا» که با سرمایه شخصی سرمایه‌گذار و حمایت منطقه آزاد بنا شده است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۰۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی، نقش مهمی در راستای توسعه برند گردشگری منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد کرد. 
یکی از نقاط دیدنی منطقه آزاد ماکو که توجه نمایندگان رسانه‌های کشور را به خود جلب کرده، مشاهده ۲۰۰۰ هکتار باغ پسته و گردو در دشت «زیدون» پلدشت بود. این باغ که حالا به باردهی محصول نزدیک شده، می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گردووپسته درغرب آسیامحسوب شود.بزرگ‌ترین باغ‌گردو وپسته غرب آسیا دردشت زیدون پلدشت با سرمایه‌گذاری۲۰ هزار میلیارد ریالی و وسعت ۲۰۰۰هکتار اجرا شده است. این پروژه با استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری، ظرفیت صادرات محصولات باغی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. 
از جمله اقدامات زیر‌بنایی در خدمت به توسعه منطقه آزاد ماکو اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی در محوطه فرودگاه ماکوست. گروسی با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: نیروگاه خورشیدی ۹ مگاواتی در محوطه فرودگاه ماکو، بخشی از طرح بزرگ ۱۰۰۰ مگاواتی انرژی خورشیدی منطقه است. پروژه‌های نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری  ماکو را به قطب انرژی پاک کشور تبدیل خواهد کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰