صدای کنکوری‌ها شنیده نمی‌شود
آیا مصوبه پرحاشیه «تاثیر قطعی معدل در کنکور» بازهم تغییر می‌کند؟

صدای کنکوری‌ها شنیده نمی‌شود

کنکور ۱۴۰۴؛ جدال عدالت آموزشی با تأثیر معدل و شرایط اقتصادی خانواده‌ها

کنکور ۱۴۰۴؛ جدال عدالت آموزشی با تأثیر معدل و شرایط اقتصادی خانواده‌ها

پزشک عمومی و مدرس باسابقه زیست‌شناسی کنکور، از نقش عوامل اقتصادی، تأثیر معدل و انگیزه دانش‌آموزان بر نتایج کنکور گفت: و با تأکید بر اهمیت نقش خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی درست، نسبت به برخی پیامدهای سیاست‌های آموزشی و دغدغه مهاجرت هشدار داد.
کد خبر: ۱۵۱۹۰۵۰
نویسنده مهدی صبوری نیک

سجاد خادم‌نژاد در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین  با اشاره به اینکه پرونده کنکور ۱۴۰۴ بسته شد، گفت: همچنان مباحثی چون تأثیر وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، تأثیر معدل و موضوع عدالت آموزشی در صدر گفت‌وگوها قرار دارد.

وی که دارای سابقه ۱۴ سال تدریس تخصصی زیست‌شناسی کنکور است، اظهار داشت: بسیاری از دانش‌آموزان با وجود عدم مشکلات مالی خانوادگی نتوانستند رتبه‌های برتر را کسب کنند و برخلاف تصور رایج مبنی بر اینکه دانش‌آموزان مدارس خاص و خانواده‌های مرفه با شرکت در مؤسسات و کلاس‌های آموزشی حتماً به موفقیت بزرگ می‌رسند، این دیدگاه را قبول ندارد.

این مدرس زیست افزود : بررسی نتایج سال‌های اخیر نشان می‌دهد رتبه‌های برتر محدود به یک قشر خاص نبوده و بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار با کمترین امکانات به موفقیت‌های درخشان رسیده‌اند.

وی نقش پول در ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه و تست‌زنی را انکارناپذیر دانست و گفت: این عامل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نتیجه بگذارد.

خادم‌نژاد انگیزه و هدف فرد را مهم‌ترین عوامل موفقیت دانست و تأکید کرد: در شرایط کنونی با گسترش بی‌رویه شبکه‌های اجتماعی بدون مدیریت انگیزه در حال کاهش است و مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز این کاهش را تشدید کرده است.

 به گفته خادم نژاد این چالش باید نخست توسط خانواده‌ها و سپس توسط مربیان آموزشی با درایت مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد امیدهای حقیقی و ترسیم آینده شغلی روشن می‌تواند انگیزه جوانان کنکوری را بالا ببرد. همچنین با ابراز نگرانی از داغ شدن بحث مهاجرت بین دانش‌آموزان متوسطه دوم خواستار فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی درباره خطرات مهاجرت در محیط مدارس شد.

به باور این پزشک عمومی نباید صرفاً جنبه‌های منفی مهاجرت پررنگ شود؛ چرا که نخبگان پس از کنکور دانشگاه‌های برتر داخلی را برمی‌گزینند و آینده خود را از همین مسیر می‌سازند.

وی پیشنهاد کرد مسئولان آموزشی با تقویت انگیزه جوانان، پشتکار آنان را تا رسیدن به موفقیت افزایش دهند.

خادم‌نژاد موفقیت فردی و مدیریت درست سال‌های آمادگی برای کنکور را به نظارت سازنده خانواده مرتبط دانست و درباره مزایا و معایب تأثیر معدل بیان کرد: این موضوع با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و باوجود اعتراض‌ها و تجمعات دانش‌آموزان برای بی‌اثر کردن آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای طرح اصرار داشته و اکنون شاهد تأثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در نتیجه نهایی هستیم.

وی مهم‌ترین چالش این طرح را افزایش استرس و فشار روانی بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها ذکر کرد و ادامه داد: مواردی دیده شده که داوطلبان با عملکرد بسیار خوب در آزمون کنکور و حتی کسب رتبه تک‌رقمی به دلیل نمرات پایین‌تر امتحانات نهایی جایگاه بهتری به دست نیاورده‌اند. این مسئله می‌تواند به فرسایش روحی و پایمال شدن حق برخی منجر شود و نیازمند بازنگری در تعداد دروس نهایی و میزان تأثیر معدل است.

پزشک عمومی و مدرس باسابقه زیست‌شناسی کنکور تأکید کرد: همه دروس نباید مشمول تأثیر قطعی شوند و سقف این تأثیر نباید به ۶۰ درصد برسد.

وی به دانش‌آموزان توصیه کرد از ابتدای سال تحصیلی، همزمان با برنامه درسی مدرسه مطالعه دروس غیرکنکوری را جدی بگیرند و رفع ضعف‌ها را به خردادماه موکول نکنند، چرا که این کار می‌تواند روی نتیجه کنکور اثر منفی بگذارد.

 این مدرس زیست‌شناسی به خانواده‌ها نیز توصیه کرد که پیش از موفقیت در کنکور یا کسب مدارج علمی، به سلامت روحی فرزندان توجه ویژه داشته باشند، زیرا جامعه پویا و سرزنده مقدم بر تربیت دانشجوی ممتاز است.

وی خانواده‌ها را مهم‌ترین رکن موفقیت دانست و بر نقش آن‌ها در ایجاد محیطی آرام، انگیزه‌بخش و مدیریت‌شده برای یادگیری تأکید کرد.

خادم‌نژاد با آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان، ابراز امیدواری کرد: عدالت آموزشی در جامعه افزایش یابد تا رقابت برای ورود به دانشگاه‌ها در فضایی برابر و یکسان شکل گیرد و بهترین‌ها بتوانند به دانشگاه‌های کشور راه یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰