به گزارش جام جم آنلاین ، حمید بروغنی درباره وضعیت بازاریابی در شهرکهای صنعتی ایران و بررسی چالشهای اصلی این واحدها در اتصال تولیدکنندگان با بازار هدف و مسیرهای عملی برای بهبود این حوزه افزود: با وجود نقش مهم شهرکهای صنعتی در اشتغال و صادرات، نبود سازوکارهای هماهنگ، کمبود دادههای بازار و محدودیتهای مالی و فنی رویکردهای بازاریابی کارآمد را تحت فشار قرار داده است.
وی همچنین دسترسی محدود به بازار هدف و دادههای بازار را از چالشهای اصلی بازاریابی عنوان کرد و اظهار داشت : در شهرکهای صنعتی بسیاری از شرکتها از نیازها و رفتار خرید بازارهای داخلی و خارجی اطلاعات کافی ندارند که این کمبود دادهها تصمیمگیریهای بازاریابی را کماثر میکند.
بروغنی به نبود کانالهای منسجم و پشتیبانی بازاریابی اشاره کرد و افزود : منابع بازاریابی پراکندهاند و پلتفرم واحد یا شبکههای همکاری برای اشتراک داده، تحلیل بازار و دسترسی به کانالهای فروش و توزیع در شهرکهای صنعتی وجود ندارد.
مدیرعامل بازاریابان تجارت جهانی محدودیت بودجه و منابع انسانی متخصص را از دیگر عوامل و چالشهای بازاریابی برشمرد و گفت : برندینگ، بازاریابی دیجیتال، سئو و تیم فروش بینالمللی نیازمند سرمایهگذاری و تخصص است که اکثر شرکتهای کوچک و متوسط توان تامین آن را ندارند.
وی در ادامه دسترسی به اینترنت پایدار، نبود زیرساختهای IT مناسب و نبود ابزارهای CRM برای مدیریت ارتباط با مشتری و تحلیل دادهها را از موانع رایج زیرساختی دیجیتال دانست و افزود : فرآیندهای گمرکی، تعرفهها و تفاوتهای فرهنگی بازارهای هدف بهویژه برای شرکتهای کوچک برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی چالشآفرین است.
به گفته بروغنی کمبود خدمات پشتیبانی و مشاوره تخصصی و محدودیتهای زمانی و مدیریتی باعث نبود رویکرد بلندمدت به بازاریابی و کُند بودن تصمیمگیریهای مدیریتی میان واحدهای تولیدی و بازاریابی شده است.
وی همچنین ایجاد شبکه بازاریابی در شهرکهای صنعتی ، راهاندازی پلتفرم داده بازار هدف ، حمایتهای مالی و تشویقی برای برندینگ ، تقویت ظرفیتهای آموزشی و توانمندسازی ، استفاده از نمایشگاهها و رویدادهای ترکیبی ، تقویت زیرساختهای دیجیتال و CRM را از مهمترین فرصت ها و مسیرهای بهبود وضعیت بازاریابی در شهرکهای صنعتی عنوان کرد.
مدیرعامل بازاریابان تجارت جهانی با بیان اینکه برای بهبود بازاریابی در شهرکهای صنعتی ایران لازم است رویکردی جامع و هماهنگ اتخاذ شود اظهار داشت : با ایجاد شبکههای همافزا، استفاده از دادههای بازار، تقویت ظرفیتهای آموزشی و فراهمسازی حمایتهای مالی و فنی، شرکتهای شهرکها میتوانند به بازارهای داخلی و جهانی دست یابند و سهم بیشتری از ارزشهای صادراتی را به خود اختصاص دهند.