به گزارش جامجمآنلاین از فارس، بنا بر گفته رئیس سازمان حمل مسافر شهرداری شیراز؛ سازمان حملونقل مسافر شهرداری با بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس یکی از بزرگترین ناوگانهای فعال کشور بهشمار میآید.
با این حال، این ناوگان با چالشهای جدی از جمله فرسودگی اتوبوسها، کمبود کارتهای شهروندی و نارضایتی شهروندان مواجه است.
مخاطبان نیز این موضوعات را گزارش دادهاند و ما این مسأله را از رئیس سازمان حمل مسافر شهرداری شیراز جویا شدیم.
رامین طالبی با اشاره به وجود ۷۰۰ دستگاه فعال در ناوگان گفت: به دلیل وسعت خطوط و الزام به خدمترسانی در نقاط مختلف از جمله حریم و روستاهای اطراف، فشار زیادی به ناوگان وارد میشود.
بهویژه با توجه به اینکه بالغ بر ۷۰ درصد اتوبوسها عمر بالای ۱۰ سال دارند و فرسودهاند، گاهی ناچار به خارج کردن آنها از خط میشویم.
وی افزود: نبود جایگزین کافی، موجب افزایش فاصله حرکت اتوبوسها و نارضایتی شهروندان شده که به گفته او، برخی خطوط با ترافیک سنگین مواجهاند که خود باعث اختلال در زمانبندی میشود.
نظافت، تغییرات غیراصولی کابین و نظارت محدود
وی از کمبود امکانات برای شستوشوی منظم اتوبوسها خبر داد و افزود: دو خط باسواش داریم، اما با این حجم ناوگان، زمانبندی شستوشو طولانی میشود و نمیتواند پاسخگوی انتظارات باشد.
رئیس سازمان حمل مسافر شهرداری شیراز تاکید کرد: هرگونه تغییر در کابین مانند حذف یا افزودن صندلی، غیرقانونی است و شهروندان در صورت مشاهده چنین مواردی، گزارش دهند تا پیگیری شود. سازمان تلاش دارد وضعیت داخلی کابینها، از نظافت تا سرمایش و گرمایش، بهبود یابد.
طالبی با اشاره به کاهش شدید نیروی انسانی در بخش بازرسی گفت: قبلاً چندین برابر بازرس داشتیم، اما اکنون این تعداد به یکپنجم کاهش یافته است.
به گفته او در گذشته در ابتدا، انتها و حتی مسیر خطوط بازرس مستقر بود، اما شرایط جذب نیرو باعث محدود شدن فعالیت بازرسان شده است. سازمان در حال پیشبینی شیوههای نظارت هوشمند و غیرمستقیم است تا این خلأ نظارتی جبران شود.
نوسازی ناوگان و کارت شهروندی در راه است
این مقام مسئول از آغاز نوسازی ناوگان خبر داد و گفت: طی یکی دو هفته آینده، تعدادی دستگاه اتوبوس گازسوز به دلیل فرسودگی شدید و نبود سرمایش مناسب از خط خارج میشوند. به مرور، اتوبوسهای با عمر بالای ۱۰ سال نیز حذف خواهند شد.
طالبی افزود: برای رفع مشکل کارت اتوبوس، شرکتهای طرف قرارداد با بانک شهر موظف به اصلاح عملکرد شدهاند. شهرداری در پی اجرای کارت شهروندی است که با آن بتوان هزینه اتوبوس، مترو، تاکسی و حتی عوارض شهری را پرداخت کرد.
در مجموع، ناوگان اتوبوسرانی شیراز با وجود گستردگی و اهمیت خدماترسانی، با چالشهایی جدی، چون فرسودگی ناوگان، کمبود تجهیزات نظافتی، محدودیت نیروی انسانی برای نظارت بر عملکرد اتوبوسها روبهروست بنا بر اهمیت وجود ناوگانهای اتوبوسرانی برای مردم این انتظار میرود که بر این موضوع نسبت به قبل نگاه ویژهای شود.