به گزارش
جام جم آنلاین، جبارعلی ذاکری روز شنبه در حاشیه بهرهبرداری از بهرهبرداری کمربندی ریلی سالار–شادمهر در گفتگو با خبرنگاران افزود: این طرح با حذف چهار ساعت مانور روزانه قطارها و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی ظرفیت ترانزیت، تحولی در شبکه ریلی شرق کشور ایجاد کرده و مسیر تجارت با افغانستان را آسان میکند.
وی ادامه داد: پیش از این، روزانه برای هر قطار ترانزیتی چهار ساعت عملیات مانور در ایستگاه تربتحیدریه انجام میشد، اما با احداث این کمربندی، حرکت قطارها منظمتر شده و زمان توقف و مانور به حداقل میرسد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش ظرفیت گذرراه شرق کشور یادآور شد: پیشبینی میشود با اجرای این طرح، ظرفیت حمل و نقل ریلی در این مسیر حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد، البته گلوگاههای دیگری نیز در مسیر وجود دارد که برای رفع آنها، برنامهریزی شده است.
دوخطهسازی مسیر سنگان–بافت؛ گام بعدی توسعه ریلی شرق
ذاکری درخصوص برنامههای آینده راهآهن برای ارتقای شبکه ریلی شرق گفت: در نظر داریم مسیر سنگان تا بافق را دوخطه کنیم تا ظرفیت این محور بهطور چشمگیری افزایش یابد، این اقدام در کنار طرح کمربندی سالار–شادمهر، زیرساخت ترانزیت شرق را متحول خواهد کرد.
تسهیل تجارت با افغانستان؛ حذف توقفهای طولانی در ایستگاهها
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی با اشاره به نقش این طرح در تجارت بینالمللی گفت: پیش از این، قطارهای حامل کالا از بندرعباس به سمت افغانستان، به دلیل محدودیتهای مسیر، ساعات طولانی در ایستگاهها توقف میکردند، اما اکنون با بهینهسازی مسیر، زمان حمل و نقل کالا کاهش یافته و تاثیرات اقتصادی این طرح در سالهای آینده بیشتر آشکار میشود.
به گزارش ایرنا طرح کمربندی سالار–شادمهر به عنوان یکی از طرحهای کلیدی دولت، نه تنها گام بلندی برای رفع چالشهای تاریخی شبکه ریلی شرق کشور است، بلکه افق جدیدی را برای توسعه تجارت ترانزیتی با کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان، گشوده است.
تربتحیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.