به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری چهارمین جشنواره رادیویی پژواک، شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان تصریح کرد: پیش نیاز تولید برنامه ۳۶۰ درجه، دانستن بازاریابی «پیام» است. در بازاریابی اولیه باید استراتژی بازار مشخص شود؛ البته لازمه این کار شناخت بازار است. در بازاریابی معمولا باید نقشه بازار را ترسیم کنیم، نقشه بازار یعنی این که فضایی که میخواهید محتوا را تولید کنید چگونه باشد ومخاطب طلایی خود را بشناسید. باید بدانید به لحاظ سنی و جنسیت چند نوع مخاطب دارید؟ هدف گذاری، شناخت رقیبان و یافتن سهم بازار، گامهای دیگری است که باید برنامه ساز به آن آگاهی داشته باشد.
مظفری ادامه داد: معتقدم در حال حاضر تهیه کننده رادیویی، خبرنگار و کسی که فعال در حوزه رسانه است باید در نقش بازاریاب پیام فعالیت کند، چه بسا ممکن است یک بلاگر در بازار پیام از یک سازمان رسانهای قویتر عمل کند و اثرگذاری کار آن بیشتر باشد. تمام اتفاقات کف میدانی که در سالهای گذشته رخ داده، عقبه داشته و مدل جنگ ترکیبی است.
وی خاطر نشان کرد: هر فردی که میخواهد کار رسانهای انجام دهد باید در درجه اول در نقش یک بازاریاب پیام باشد. نقشه بازار پیام، رقبا، شرایط و ویژگی مخاطب را به خوبی بشناسد. سپس برنامه خود را طراحی کند. یک بازاریاب پیام باید در درجه اول نقشه بازار پیام را تهیه، پیامگیر (مخاطب) خود را تحلیل کرده و نیازهای پنهان و آشکار و مدل انگیزشی مخاطب و بهرهبرداری را به دست بیاورد. یک بازاریاب پیام باید توانمندیهای داخلی و خارجی را به دست آورده، اسناد بالادستی را مد نظر قرار داده و استراتژی خود در بازار پیام را مشخص کند.
مظفری تصریح کرد: در شرایط رسانهای و بازار پیام جدید باید توانایی خود را بالا برده و چند مهارتی شویم. باید برای اثرگذاری بیشتر پیام در این بازار به تناسب دیوایسها و پلتفرمهای مختلف؛ پیام ۳۶۰ درجه تولید کرده و بتوانیم گستره تاثیرگذاری را بالاتر برده و بهرهوری رسانهای را به حداکثر برسانیم.
در ادامه این کارگاه آموزشی غلامحسین طالبی با اشاره به اهداف کارگاه آموزشی برنامه سازی ۳۶۰ درجه گفت: آشنایی با مفهوم برنامهسازی ۳۶۰ درجه، شناخت شاخصهای تولید محتوای چند سکویی (Omni-Platform) ارتقای توان تخصصی تهیهکنندگان در رسانههای نوین از مهمترین ویژگیهای این برنامه سازی است.
وی در ادامه به هفت شاخص برنامه سازی ۳۶۰ درجه پرداخت و گفت: شاخص اول در خصوص چندبستری بودن. شاخص دوم تطبیق محتوا با قالبهای مختلف. شاخص سوم تعامل و مشارکت. شاخص چهارم جریانسازی و خبرسازی. شاخص پنجم روایتگری تصویری. شاخص ششم انسجام برند و شاخص هفتم ارزیابی و بهبود است.
وی تصریح کرد: اصولا طراحی برنامه ۳۶۰ درجه باید با مواردی همچون طراحی ایده و شناخت مخاطب، تعیین قالبها و بسترهای انتشار، برنامه ریزی زمان انتشار، طراحی تعامل و بازخوردگیری و تحلیل و بهبود همراه باشد.
طالبی تاکید کرد: بنا بر تعیین خط مش معاون صدا، رویکرد رادیو، حضور موثر در فضای مجازی، تقویت تولید محتوای مناسب با هوش مصنوعی و بهره بردن از گنجینه آرشیو ۸۵ ساله رادیو و همچنین توسعه کمی و کیفی تعداد برنامههای ۳۶۰ درجه رادیو است.
وی ادامه داد: ما در جشنواره چهارم پژواک بخش «رایا سپهر» را برای اولین بار داشتیم که تولیدات و فعالیتهای فضای مجازی و رادیونمای شبکههای رادیویی در ۹ قالب مورد ارزیابی قرار دادیم.
رئیس کمیته آموزش و فضای مجازی جشنواره پژواک بیان کرد: برنامه سازی ۳۶۰ درجه و تولیدات مبتنی برهوش مصنوعی نیز از قالبهای مورد رقابت در این جشنواره بوده است.
در ادامه هانیه موحدین در مورد ژورنالیسم ۳۶۰ درجه و نحوه تولید خبر و حضور در سکوهای دیگر و تولید متناسب با آن سکو توضیح داد: برای موفق بودن یک برنامه ۳۶۰ درجه باید محتوا و فرم دارای ظرفیت ۳۶۰ درجه شدن را در زمان مناسب و برای مخاطب مناسب در قالب مناسب ارائه کرد.
دوران نگاه خطی به برنامه سازی به پایان نزدیک شده و زاویه دید برای برنامه سازی باید به شکل ۳۶۰ درجه باشد تا بتوانیم محتوای غنی رادیو را با اثرگذاری بهتر در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهیم. هم افزایی بخشهای سازمانی نیز میتواند تولید ۳۶۰ درجه را قوت بخشد.
در انتها حسین معصومی و محسن شاهمرادی نحوه طراحی، تولید و انتشار برنامه ایرانی آنلاین که سالها قبل برنده بخش تعاملی ABU شده بود را تحلیل کرده و به ظرفیت بسیار نظرات مردمی در کانال مکمل این برنامه و چگونگی استفاده از این نظرات برای سمت و سو دهی به برنامه را با توجه به تولیدات مخاطبان (UGC) اشاره کردند.
معصومی بیان داشت: طراحی هر برنامه ۳۶۰ درجه با توجه به ماهیت برنامه صورت بگیرد و مدل بهره بدن سکوهای مختلف برای تولیدات ۳۶۰ درجه مکمل متفاوت است. در حقیقت ما در ایرانی آنلاین تلاش کردیم مردم تعیین کننده محتوای برنامه باشند و البته بسترمناسب در آن زمان این امکان را به ما داد تا یک کانال با بازخورد مردمی در کنار برنامه داشته باشیم. پس پلتفرم یا سکوی مناسب برای تبدیل شدن یک برنامه رادیویی به تولید ۳۶۰ درجه از الزامات اصلی است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر همایون میگویدحقیقت امام فراتر از چیزی است که در انتظارش هستیم
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد