سینماملت ازجمله برنامههایی است که دراین دوره ازجشنواره فجر نیز روی آنتن رفته تامنعکسکننده زحمت عوامل تولیدو مطالبات مردم پیرامون سینما باشد. این برنامه ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ هر شب بهصورت زنده روی آنتن شبکه تهران میرود.
گفتوگوهایی با زبان ساده
پیمان خزلی، تهیهکننده سینماملت درخصوص این فصل از برنامه که در جشنواره فجر ۴۳ روی آنتن میرود، به جامجم میگوید: ما سال قبل سینماملت را آغاز کردیم. با اینکه سال اول کار بود اما بازهم برآیندها مطلوب بود. امسال تلاش کردیم بسته بهتر و کاملتری را به مخاطب ارائه کنیم.به همین دلیل چند بخش دربرنامه قرار دادیم. تلاش کردیم ازهمه فیلمهایی که از صبح آغاز میشود، عوامل آن را در برنامه داشته باشیم. برای بررسی آثار، سراغ عوامل میرویم تا گپ صمیمانهای داشته باشیم. میز نقد هم داریم که دکتر شهبازی کارشناس ثابت آن است و درباره فیلمها صحبت میکند. او هم به لحاظ فنی و هم از منظر موضوعی، فیلمها را بررسی میکند؛ یعنی درست همان کاری که پیش از این در سینماملت قبل از جشنواره شاهد آن بودیم. چند وقت است که در سانس چهارم هم به محض تمام شدن فیلمها روی آنتن هستیم و در عین حال تلاش ما این بوده که گفتوگوها با یک زبان ساده و صمیمانه صورت گیرد.
وجه تمایز سینماملت با دیگر برنامهها
وی ادامه میدهد: در واقع مثل همیشه تصویر مردم در سینمای ایران را نشان دادیم. بهنظرم این وجه تمایز برنامه ما با دیگر برنامههایی است که در این حوزه فعالیت میکنند. امسال سؤال پیامکی برنامه را هم اضافه کردیم تا نظرسنجیهایی از مخاطبان داشته باشیم. موضوع آن مربوط به مسائل حول سینمای ایران است. مثلا پرسیدیم که مخاطبان به کدام گونه نمایشی علاقه بیشتری دارند. درنظر داریم در آخر برنامه این نظرسنجیها را بهصورت یک کار پژوهشی در اختیار برخی نهادها قرار دهیم، چون اطلاعات خوبی از مخاطبان ارائه میکند. امسال قدری با صاحبان آثار و افراد شناختهشدهتر جلو رفتیم. دکور هم قدری نسبت به سال قبل تغییر کرده و وال آن را طراحی کردیم تا جلوههای بصری سینماملت را هم در آن منعکس کنیم. آنچه خودم احساس میکنم و بازخوردهایی که دیدهام، نشان میدهد که برنامه قابلقبولتر و پختهتری شکل گرفته است. بهنظرم سینماملت در میان اهالی سینما، دیگر تبدیل به یک برند شده است.
مخاطب حرف اول و آخر را میزند
خزلی عنوان میکند: کار با آقای مقدسیان در این یک سال بینظیر بود و معتقدم ازجمله برترین مجریان این حوزه است، چون از نظر فنی و گفتوگویی مسلط هستند. بهطور کلی امسال فضای برنامهسازی تلویزیون و پلتفرم در حوزه سینما و البته تب تولید آن داغتر از گذشته است. این میتواند اتفاق مثبتی برای تلویزیون باشد که بتواند سراغ تولید برنامههایی عمیق و پخته برود که امکان رقابت با فضای پلتفرم را داشته باشد.این راهمیشه درنظر داشتیم که مخاطب در برنامه ما حرف اول وآخر رابزند.معتقدم که ارزش دادن به مخاطب اهمیت بسیاری دارد و این ضریب دادن به مخاطب مهم است.امسال از میان اهالی رسانه، صحبتهای خوبی درباره سینماملت شنیدهام.وی در پاسخ به چالشهای تولید برنامه زنده در ایام جشنواره، تصریح میکند: بههرحال چالش وجود دارد اما ما چالش دعوت از مهمانها را نداشتیم چون قبل از جشنواره تلاش کردیم برنامه مشخص داشته باشیم و برخی مهمانان را نهایی کردیم. تمام تلاش ما این بوده که مهمانان برای مخاطب جذاب باشند.همیشه خودم راجای مخاطب میگذاشتم تا فردی در برنامه بیاید که جذاب بوده و در عین حال سواد لازم راداشته باشد.وی درخصوص ارزیابی خود از تصویر جشنواره درتلویزیون عنوان میکند: بهنظرم برنامههای صداوسیما میتواند بین مردم شور و هیجان ایجاد کند و از این منظر اهمیت دارد.
کمالگرا و سختپسند هستم!
سیدرضا منتظری، سردبیر سینماملت پیش از این در قامت مهمان به سینماملت آمده بود و حالا دومین فصلی است که در تیم تولید قرار گرفته است. او در اینخصوص به جامجم میگوید: من سال قبل بهعنوان مهمان، دربرنامه بودم و باب همکاری با برنامه شکل گرفت.درواقع در۱۰قسمت ویژهبرنامه بهعنوان منتقد دربرخی قسمتهاحضورداشتم و درفصل قبل هم بهعنوان مسئول شورای سیاستگذاری بودم.دراین دوره ازجشنواره هم بهعنوان سردبیرهمراه سینماملت هستم.وی درباره این همکاری عنوان میکند: بهشدت کمالگرا وسختپسند هستم وبه همین خاطر،جلسات متعددی قبل ازجشنواره داشتیم تا به یک برنامه برسیم که بتواند اتفاقات لحظهای جشنواره را لحاظ کند. الان که بانگاه منتقدانه رصد میکنیم، میبینیم که توانستهایم برنامه مطلوبی رابرای مخاطبان ارائه کنیم.
تیم همراه و همدل
منتظری در بیان چالشهای موجود در این برنامه هم تصریح میکند: طبیعتا چالش در برنامه وجود دارد اما من میگویم ایکاش هر آن کسی که میتواند یا ادعای برنامهسازی دارد، شرایط برایش فراهم شود.درواقع میخواهم بگویم تعدد برنامههای سینمایی که شاهد هستیم، رقابت بسیار شیرینی راشکل داده است.نگاهها و افراد مختلف میتوانند تفکرات خودرا در این ایام سینمایی به مخاطبان ارائه کنند. طبیعی است که برنامهسازی بدون چالش نیست. مثلا یکی از شبها دو دقیقه مانده به آمدن مهمان، گفته شد که مهمان مربوط فشارش افتاده و در اورژانس است. این چالش است که چطور آن را مدیریت کنیم اما خوشبختانه با تیم همراه و همدل که داریم، چالشهای اینچنینی را پشتسر گذاشتیم و تلاش کردیم حال خوب را به مردم عاشق سینما ارائه کنیم. شاید مطلوب من از تولید یک برنامه سینمایی این باشد که تخصصیتر و آکادمیکتر آن را جلو ببریم اما ایام جشنواره فجر قطعا این مدل برنامهسازی را طلب نمیکند. امیدوارم اگر این همراهی ادامه پیدا کرد، قدری بحثهای تخصصیتر داشته باشیم.
انعکاس نگاه مردم شدیم
وی درخصوص ارزیابی خود از انعکاس نگاه مردم در برنامه، میگوید: یک آیتم در برنامه به مردم اختصاص دادیم و آیتم مردمی گرفتیم تا نوستالژی و خاطرهبازی آنها با سینما را داشته باشیم. میخواستیم مردم خودشان را در برنامه ما ببینند. ما ناچار هستیم هم فضای عام را درنظر بگیریم و هم قشر تخصصی سینما را داشته باشیم. به همین دلیل در بخشی از برنامه مهمانانی داریم که مورد علاقه خود مردم هستند و در بخش دیگر به نقد و بررسی آثار پرداختیم. بهطور کلی تلاش کردیم توازن در برنامه رعایت شود تا همه اقشار پای برنامه بنشینند.
در ایام جشنواره خواب و خوراک نداریم
محمدرضا مقدسیان دومین فصلی است که در قامت مجری برنامه سینماملت در قاب سیما حاضر شده. او درباره تداوم این همراهی و همزمان شدنش با اجرای برخی نشستها در جشنواره فجر، به جامجم میگوید: واقعیت این است که از اساس برنامهسازی استودیویی در طول سال، با شکل برنامهسازی هر شب در جشنواره که باید خودت را تنظیم کنی، کاملا متفاوت است. این تفاوت هم در شکل تولید خود را نشان میدهد و هم در شکل محتوای برنامه است. چون انتظاری که مخاطب از جشنواره دارد، کاملا متفاوت است. در جشنواره بیشتر تلاش میکنیم در زمان محدود با سرعت بالا یک کلیتی درباره نقاط برجسته آن ــ اعم از فیلمها و اتفاقات ــ را روایت کنیم. به نظرم روند خوبی داشته و آن چیزی که به ما کمک کرده، لطف خدا و این بوده که تکتک عوامل عاشق کارشان هستند. وی میافزاید: سینماملت از نظر محتوایی توانسته خودش را بالا بکشد و از نظر شکل کار، روند رو به رشدی داشته، چون واقعا کار دشواری است که یک برنامه زنده را برای آنتن تولید و هماهنگ کنیم؛ آن هم در شرایطی که همه اهالی رسانه حضور دارند و عوامل تولید آثار ناچار هستند میانبرنامههای مختلف انتخاب کنند. به همین دلیل باید تلاش کنیم که بهترین باشیم تا بتوانیم در میان انتخابهای اول، قرار گیریم. تعداد زیاد رسانههای رسمی و غیررسمی که امسال هم بیشتر شده و در کنار رادیو و تلویزیون و پلتفرم فعالیت میکنند، باعث شده که این فضا متفاوتتر باشد. در این فضا، رقابت سنگین است و اگر ذرهای ضعیف باشیم، از دور خارج میشویم. امسال قبل از اینکه نشستهای جشنواره و مسأله اجرای آن نهایی شود، طبق تعهدی که داشتم، قرار شد سینماملت را در جشنواره داشته باشیم و من هم حضور داشته باشم. زمان برنامه دقیقا با نشست چهارم همزمان شده و نمیتوانستم همه نشستهای جشنواره را پوشش دهم. البته که معتقدم به لحاظ تعداد بالای اکران فیلمها، یک نفر از پس همه این نشستها برنمیآید. چون همین حالا هم خوراک و خواب درست نداریم اما با عشق به این کار روی پا هستیم. بهشخصه معتقدم ما هر نقشی را که میپذیریم، باید مناسب آن ظاهر شویم. من این تفاوت را در نشستها و اجرای برنامه هم رعایت میکنم. احساس مسئولیت میکنم و تاکنون بیشتر فیلمها را دیدهام تا حقی از کسی ضایع نشود.وی درخصوص تکثر رسانههای حاضر در جشنواره هم بیان میکند: بهنظرم تکثر حضور رسانهها خوب است اما باید از منظرهای مختلف مثل تخصصگرایی، نگاه عمیق و دقیق و منصفانه بررسی کرد تا تکثرگرایی درست بررسی شود و تبدیل به علیه خود نشود. باید متکثر باشد اما به همان اندازه یک خلأ بزرگ داریم که هیچ متر و معیار مشخصی برای آن وجود ندارد.