شعار عدالت‌ محوری در رسانه ملی به تولید و پخش برنامه‌هایی با اولویت استان‌ها منجر شده است

استودیویی به وسعت ایران

آنچه که به صورت جدی در سند تحول سازمان صدا و سیما مورد توجه قرار گرفته، بحث عدالت‌محوری و هویت‌گستری است؛ دو شعاری که بارها از زبان رئیس رسانه ملی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در این میان، مساله توجه به استان‌ها و تولیدات آنها، مصداق عدالت‌محوری مورد توجه رسانه ملی است.
آنچه که به صورت جدی در سند تحول سازمان صدا و سیما مورد توجه قرار گرفته، بحث عدالت‌محوری و هویت‌گستری است؛ دو شعاری که بارها از زبان رئیس رسانه ملی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در این میان، مساله توجه به استان‌ها و تولیدات آنها، مصداق عدالت‌محوری مورد توجه رسانه ملی است.
کد خبر: ۱۴۹۱۳۸۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

بر همین اساس هم استودیوی ایران ما با حال و هوای توجه به تولیدات استانی و نمایش فرهنگ و آداب آن استان، روی آنتن رفته است. آنطور که مسئول این استودیو می‌گوید، در حال حاضر دو ساعت در شبکه سه، دو ساعت در شبکه یک، یک ساعت درشبکه نسیم، دو ساعت در شبکه دو، یک ساعت در شبکه قرآن و یک ساعت در شبکه چهار برنامه‌های این استودیو به مخاطبان ارائه می‌شود.

نکته مهم در این رابطه، توجه به نیازهای هر استان با توجه به ماموریت هر شبکه است که توانسته نیاز مخاطبان را تامین کرده و به صورت ویژه به تولید محتوای قابل پخش از شبکه‌های سراسری منجر شود. مسئول استودیو ایران ما در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشته، از جزئیات تلاش‌های این استودیو و توجه به بحث عدالت‌ محوری گفته است. 

نیازسنجی بر اساس ماموریت شبکه‌ها

جمشید یزدانی مسئول استودیو ایران ما درباره تولیدات ویژه این استودیو به جام‌جم می‌گوید: استودیوی ایران ما سال گذشته با 9 ساعت برنامه در شبکه‌های سراسری یک، دو، سه، چهار، نسیم و ... راه‌اندازی شد. در ابتدا برنامه‌ها به صورت تامینی در نظر گرفته شد و متمرکز بر بهترین برنامه‌های سیمای مراکز در رده‌های تولیدی ب، جیم و دال بود. بررسی اولیه کردیم و متوجه شدیم که جای برنامه صبح‌گاهی در شبکه سه خالی است. یک برنامه به نام سلامت ایران طراحی کردیم که هر هفته به یک مرکز استان می‌رود و محتوای تولیدی آن در شبکه سه پخش می‌شود. برای شبکه یک، بررسی‌هایی که داشتیم، دیدیم جای یک برنامه پزشکی خالی است. با توجه به اینکه برخی مراکز استان‌ها مثل فارس قطب پزشکی است، سراغ آنها رفتیم. در واقع با توجه به ماموریت شبکه‌ها، نیاز مخاطب و پتانسیل و توانمندی استان‌ها، برنامه‌هایی را طراحی کردیم تا با کمترین هزینه تهیه و تولید و در شبکه‌های سراسری پخش شود. در ادامه، کنداکتورهای شبکه‌های سراسری را بررسی کردیم و دیدیم که جای برخی برنامه‌ها خالی است. در نهایت هم برنامه را بر اساس سیاست‌ها و سند تحول سازمان و ماموریت هر شبکه و توانمندی استان، طراحی و به شبکه‌ها اضافه کردیم. مثلا دیدیم بحث فرزندآوری در سند تحول وجود دارد و ما هم درگیر مسائل مرتبط با آن هستیم. برنامه‌ای به نام چشم و چراغ طراحی کردیم و موضوع اصلی را همین بحث فرزندآوری قرار دادیم. خانواده‌های موفق چند فرزندی را در این برنامه معرفی کردیم. حتی کاری که کردیم این بود که برخی پروتکل‌های پخش زنده را کنار گذاشتیم و بچه‌ها را آزاد گذاشتیم تا در استودیو راحت باشند.

نمایش خرده‌فرهنگ‌ها در یک استودیو 

نکته مهم اما، هماهنگی این استودیو با استان‌هاست که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یزدانی در این خصوص به هماهنگی با شبکه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: ایران ما برنامه نیست بلکه واقعا مثل یک استودیو فعالیت می‌کند که زیرمجموعه معاونت امور استان‌هاست. همکارانی داریم که هماهنگی‌ با استان‌ها را انجام می‌دهند و با بررسی کنداکتور مراکز، پایش می‌کنند که چه برنامه‌ای به درد کدام استان‌ها می‌خورد. تلاش کردیم بحث عدالت محوری را در استان‌ها رعایت کنیم. در حال حاضر دو ساعت در شبکه سه، دو ساعت در شبکه یک، یک ساعت درشبکه نسیم، دو ساعت در شبکه دو، یک ساعت در شبکه قرآن و یک ساعت در شبکه چهار برنامه استودیو ایران ما را پخش می‌کنیم. در عین حال، در کنداکتور روزانه خود به 10 تا 12 استان سرمی‌زنیم. در استان‌ها هم بیشتر به شهرستان‌ها و روستاها می‌پردازیم. مثلا برنامه‌ای داریم که روستاهای استان‌ها را معرفی می کند تا آداب و خرده‌فرهنگ‌های روستاها را نشان دهد. 

وی با اشاره به توجهی که استودیو ایران ما به مساله عدالت‌ محوری دارد، می‌گوید: نخبه‌های بسیاری در شهرستان‌ها داریم که چون در شهرستان بوده‌اند، در شبکه‌های سراسری دیده نشده‌اند. استودیو ایران ما باعث شده این افراد دیده شوند و از توانمندی آنها استفاده شود. ثابت کردیم که می‌توانیم افراد توانمند را معرفی کنیم. شاید پیش از این، شبکه‌های سراسری نسبت به شبکه‌های استانی موضع داشتند. اما الان آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه مراکز، چیزی کمتر از تولیدات تهران ندارد. با این تفاوت که برنامه‌های ما با کمتر از صد هزار تومان تولید می‌شود اما در تهران با دقیقه‌ای بالای یک میلیون تومان، برنامه تولید می‌شود. الان بودجه یک ماه استودیوی ایران ما با 300 ساعت برنامه با یک ساعت برنامه در شبکه‌های سراسری برابری می‌کند. 

توجه به سند تحول و عدالت‌ محوری 

یزدانی همچنین به اتاق فکر استان‌ها و بررسی کیفیت برنامه‌ها اشاره می‌کند: تمام برنامه‌هایی که در استان‌هاست، یک اتاق فکر و طرح و برنامه دارد که کیفیت آن در نهایت در استان بررسی شده. برهمین اساس، به جز این دروازه‌بانی که داشته‌اند، شورای کنداکتور داریم که برنامه‌ها را در آن مورد بررسی قرار می‌دهیم تا هم اهداف سند تحول و هم کیفیت لازم برای پخش را داشته باشد.

در استودیو ایران ما، اغلب رویدادهایی که در استان‌ها برگزار می‌شود را پوشش می‌دهیم. در عین حال برایمان مهم است که قومیت‌های مختلف، به عدالت در استودیوی ما حضور داشته باشند تا لهجه و گویش و لباس آنها نشان داده شود.

مثلا در همان برنامه چشم و چراغ، آداب و رسوم روستاییان را در خصوص تولد نوزاد با لباس محلی خودشان نمایش می‌دهیم. اکثر مراکز در این یک سال طبق‌برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، برنامه در استودیوی ایران ما داشتند. مثلا تقسیم‌بندی کردیم که مناسبت‌های مذهبی را بیشتر از حرمین امام رضا(ع) یا حضرت معصومه(س) داشته باشیم. اما به طور کلی تلاش کردیم همه مراکز را درگیر برنامه‌ها کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها