سینمای زیرزمینی‌؛ آنچه هست، آنچه باید باشد

با دنیای دیجیتال نمی‌توان وارد مبارزه شد، بلکه باید به سمت تعامل و ارائه راهکار رفت. 
با دنیای دیجیتال نمی‌توان وارد مبارزه شد، بلکه باید به سمت تعامل و ارائه راهکار رفت. 
کد خبر: ۱۴۹۰۷۶۰

در چهارمین نشست هنرجویان و مدرسان مدرسه نقد که با حضور بهزاد زهرایی (مدرس و منتقد سینما)، نگار زهرایی (دانشجوی کارگردانی سینما)، امیرمحمد خسروجردی تولیدکننده محتوای چندرسانه‌ای و مهدیه روحانی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای برگزار شد، به بررسی سینمای زیرزمینی پرداخته شد. 
سینمای زیرزمینی به‌عنوان پدیده‌ای هنری و اجتماعی، همواره در واکنش به محدودیت‌ها و چالش‌های سیستم‌های رسمی شکل‌گرفته است. در ایران، این نوع سینما با توجه به تحولات تاریخی و تغییرات تکنولوژیک، مسیر پرپیچ‌و‌خمی را طی کرده است. پس از انقلاب، قانون اساسی آزادی بیان و فعالیت هنری را برای همه به رسمیت شناخت اما در عمل، سیستم‌های مجوز‌دهی و نظارتی، گاه مانعی برای تحقق این آزادی‌ها بوده‌اند. با ظهور فناوری‌های دیجیتال، ساخت فیلم‌های زیرزمینی آسان‌تر شده و جوانان فیلم‌ساز، بدون نیاز به مجوزهای رسمی، به بیان دغدغه‌ها و اعتراضات خود پرداخته‌اند. این روند، به‌ویژه پس از سال ۱۴۰۱ و با افزایش تنش‌های داخلی شدت یافته است. در این میان، برخی فیلم‌سازان از این شرایط برای جلب‌توجه جشنواره‌های خارجی و معرفی خود در عرصه‌های بین‌المللی استفاده کرده‌اند. هدف این است که با نگاهی عمیق‌تر، راهکارهایی برای تعامل سازنده بین جوانان فیلم‌ساز و نهادهای مسئول ارائه شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها