فصلی نو از «پرسشگر» در سیما
در گفت‌وگوی «قاب‌کوچک» با علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش مطرح شد

فصلی نو از «پرسشگر» در سیما

ریز‌ودرشت آموزش و پرورش در پرسشگر

برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش تلویزیون یکی ازشاخص‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی در امر آموزش است که با رویکردی چالشی و نگاهی عمیق به نیازها و اولویت‌های آموزشی کشور تلاش می‌کند به تحقق عدالت آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش برمبنای نقشه راهی برای دستیابی و تحقق به اهداف سند طراحی شده کمک کند.
برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش تلویزیون یکی ازشاخص‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی در امر آموزش است که با رویکردی چالشی و نگاهی عمیق به نیازها و اولویت‌های آموزشی کشور تلاش می‌کند به تحقق عدالت آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش برمبنای نقشه راهی برای دستیابی و تحقق به اهداف سند طراحی شده کمک کند.
کد خبر: ۱۴۹۰۲۲۲
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
 
پخش فصل پنجم برنامه پرسشگر که از مرداد ماه امسال از شبکه آموزش سیما آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۳روی آنتن این شبکه خواهد بود، به موضوعات مختلف آموزش‌و‌پرورش و تحول در نظام آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش، مسائل آموزش عالی و همچنین موضوعات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وکار‌دانش و نیز نحوه بهره‌گیری از فناوری جدید هوش مصنوعی می‌پردازد. برنامه پرسشگر ‌شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته از قاب شبکه آموزش رسانه‌ملی مهمان خانه‌های مردم است.در رابطه با فصل جدید برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، گپ‌و‌گفتی با مریم فیروزی، تهیه‌کننده این برنامه داشتیم. وی یکی از تهیه‌کنندگان پرتلاش رسانه‌ملی است که تاکنون آثار متعددی را برای شبکه‌های تلویزیونی تولید کرده است. 
   
فصل پنجم پرسشگر  با ۱۰۰ برنامه 
مریم فیروزی در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تشریح فصل جدید این برنامه و تحولی که در ادامه تولید آن صورت گرفته، بیان کرد: سری پنجم برنامه پرسشگر در ۱۰۰ قسمت تهیه و تولید می‌شود که موضوع و محور اصلی مورد توجه در آن، چالش‌های تحول در نظام آموزشی کشور است و برای تحقق عدالت آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش بر‌مبنای نقشه راهی برای دستیابی تحقق به اهداف سند طراحی شده است.‌
   
پرسشگر با موضوعات متنوع 
برنامه پرسشگر شنبه‌ها به موضوعات آموزش‌و‌پرورش و تحول در نظام آموزشی این وزارتخانه، یکشنبه‌ها به موضوع آموزش عالی با میزبانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دوشنبه هم به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش می‌پردازد .
   
پرسشگر با هوش مصنوعی 
در خصوص فناوری هوش مصنوعی باید بگویم که با توجه به این‌که سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تصویب شد، براساس آن رسانه‌ملی هم باید در کنار نهادهای متولی علمی فناوری کشور قرار بگیرد و نقش هدایتگری خودش و آمادگی و جریان‌سازی‌اش را ایفا کند، به همین منظور ما تصمیم گرفتیم با توجه به این‌که هوش مصنوعی بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها را باید همراه خود داشته باشد و یکی اززیباترین عناصری باشد که در دستیابی به حکمرانی هوشمند به کشور کمک خواهد کرد، توجه به توسعه و پیشرفت علوم و فناوری‌هایی که مرتبط با هوش مصنوعی هستند خیلی اهمیت دارد. ‌بنابراین ما در شبی که مرتبط با هوش مصنوعی است موضوعات را پیگیری خواهیم کرد و بنا داریم ضمن تبیین و توضیح مفاهیم و تعاریفی که در حوزه هوش مصنوعی مطرح می‌شوند، چرایی و چگونگی مسائل مربوط به هوش مصنوعی، همین طور آموزش و فناوری‌های مرتبط با آن را مطرح کنیم و در کنار نهادهای متولی، نقش خودمان را در بزنگاه‌های رسانه‌ای ایفا کنیم .
   
کمیسیون‌های تخصصی 
ما هر شب با دعوت از کمیسیون‌های تخصصی آموزشی مربوط به وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور سعی می‌کنیم آنچه را که درکمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی مجلس اتفاق افتاده برای بینندگان این برنامه توضیح دهیم .
   
اهمیت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای 
در حوزه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای ما دو موضوع اصلی را در برنامه پرسشگر  مطرح کرده‌ایم؛ یکی موضوع جذب نیروی انسانی که چند هزار نفری کمبود معلم و مربیان حرفه‌ای را داشتیم که با برگزاری آزمون استخدامی فعلا این مشکل حل شده ولی مسأله دانشگاه، ‌تربیت دبیر و تربیت نیروی متخصص ماهر در این حوزه در کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت همچنان از مشکلات و مسائل اصلی کشورمان است و یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در این حوزه با توجه به نقش تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده و به‌روز و با توجه به نسل Z و آلفایی که به‌زودی با نسل آلفا هم مواجه خواهیم بود و میزان آشنایی آنها با فناوری، نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و تجهیز مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای یک نیاز عاجل است که بودجه آن هم در برنامه هفتم تا حدود زیادی پیش‌بینی شده است.
   
همکاری نخبگان دانشگاهی و کارشناسان متخصص با پرسشگر 
انجمن علمی هوش مصنوعی ایران به‌ویژه دکتر الهام فراهانی در انتخاب موضوعات و مهمانان برنامه پرسشگر یکشنبه‌ها که با موضوع هوش‌مصنوعی روی آنتن می‌رودبه ما مشاوره می‌دهدوهم‌فکری می‌کند،همچنین علی محبی وپژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش وبرخی ازخبرگان حوزه‌های آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای و مهارتی مانند مهندس ابراهیم آزاد، ابراهیم صالحی‌عمران دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش، محمود امانی‌تهرانی از اعضای اصلی شورای عالی آموزش‌و‌پرورش و نیز رؤسای کمیته‌های تخصصی این شورا از‌جمله افراد شاخص و نخبگانی هستند که ما را در تولید برنامه پرسشگر یاری می‌کنند .
   
تبیین واقعیت‌های آموزشی‌و‌پرورشی در کشور 
برنامه چالشی پرسشگر نه فقط در طرح مشکلات و مسائل روزمره و مشکلات معیشتی معلمان و صنفی آنها و همچنین دغدغه‌های گوناگون دانش‌آموزان و مشکلات آنها ودغدغه‌های دانشجویان، مشکلات دبیران، آزمون‌های استخدامی، همچنین مشکلات بازماندگان از تحصیل، عدالت آموزشی و...به‌طور جدی و مطالبه‌گرانه ورود کرده بلکه با نگاه به اسناد بالادستی توسعه کشور، ‌توجه به توسعه و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوش مصنوعی و تحقق اهداف آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای درتربیت سرمایه انسانی کارآمد و کارآزموده مورد نیاز توسعه همه‌جانبه کشور در تلاش است که تبیین‌گر واقعیت‌های آموزشی‌و‌پرورشی در کشور باشد.
   
نمره قبولی مخاطبان به پرسشگر 
با توجه به پیامک‌ها واظهارنظرهایی که از سوی مخاطبان برنامه پرسشگر درفضای مجازی تاکنون صورت گرفته و همچنین ارتباط چهره‌به چهره‌ای که با بیننده‌های این برنامه داشتیم، پرسشگر مورد پسند و قبول مخاطبان قرار گرفته که همین امر موجب دلگرمی و امید‌آفرینی ما برای ادامه تولید آن خواهد شد و این‌که کیفیت برنامه را هم بتوانیم افزایش دهیم .‌

توجه پرسشگر به اسناد بالادستی 
نقشه اصلی راه ما، سند جامع تحول بنیادین نظام آموزشی کشور و همین‌طور اسناد بالادستی است، منتها‌ یک موضوعی که ما به آن توجه داریم، یک سری از مسائل، موضوعات و مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود و فوریت دارد.همچنین برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آموزشی،تعیین اولویت‌های موضوعی،بررسی وپیگیری کلاس‌های خالی ازمعلم،بررسی مسائل اقتصادی آموزش‌و‌پرورش، ثبت‌نام دانش‌آموزان، چگونگی تجهیز مدارس،نحوه تربیت معلمان وچگونگی جذب ونگهداشت وارتقای آنها ازجمله مواردی است که ما در فصل پنجم و جدید برنامه پرسشگر به آنها می‌پردازیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها