گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده برنامه روی آنتن شبکه نسیم

گفت‌وگوهای داغ در برمودا

خوش‌نمک‌ها به‌صف

خوش‌نمک به فصل چهارم رسیده است و این‌روزها با حضور علی فریادی و علی زرگر در جایگاه مجری و مقداد مومن‌نژاد در قامت تهیه‌کننده، افرادی با‌ذوق و قریحه کمدی را از سراسر کشور گرد‌هم می‌آورد تا لحظات شادی را برای مخاطبان ایجاد کند، مخاطبانی که به باور تهیه‌کننده بیشتر از گروه سنی نوجوان و جوان هستند.
کد خبر: ۱۴۷۶۵۶۶
نویسنده هدیه حدادی‌اصل - گروه رسانه
 
این فصل از برنامه شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن ساعات ۲:۳۰، ۸ و ۱۳:۳۰ روز بعد است. درباره برنامه با زرگر و مومن‌نژاد گپ زدیم.
   
پختگی خوش‌نمک‌ها
در فصل جدید برنامه‌ خوش‌نمک ۶۰ نفر در این مسابقه به‌صورت گروهی به رقابت می‌پردازند که هر شب ۴ نفر در این برنامه حضور دارند و به‌صورت گروه دو‌به‌دو با چالش خنده یکی پس از دیگری پیشی می‌گیرند. هم‌چنین در‌این فصل، تماشاچی‌های حاضر در استودیو به شرکت‌کنندگان رای خواهند داد تا به مرحله بعد راهی شوند. مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه «خوش‌نمک» که این روزها روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «خوش‌نمک» در فصل چهارم‌اش در حال پخش است، اما واقعیت این است که از لحاظ قراردادی که صداوسیما با من بسته این فصل، فصل دوم محسوب می‌شود. این چهار فصل همه ۳۰ قسمتی بوده و مثل «خنداونه» یا «بگو بخند» که ۶۰ تا ۹۰ قسمت برنامه روی آنتن می‌روند، نیست. خوش‌نمک اکنون به پختگی رسیده، چراکه هم در بحث مجری و هم شرکت‌کنندگان و هم فضای مسابقه و چالش‌ها به یک پختگی رسیده‌ است.
   
ایده «خوش‌نمک» کپی‌برداری نیست
به‌گفته تهیه‌کننده، «خوش‌نمک» از جایی کپی‌برداری و نوشته نشده است. مومن‌نژاد توضیح داد: یک بخشی ایده ما بود و یک بخش را شبکه ارائه کرد. در فصل اول، پنج نفر روی یک مبل پنج‌نفره می‌نشستند و با‌هم رقابت می‌کردند، بعد به ما گفتند که یک مقدار برنامه را محتوایی کنید و تماشاچی اضافه شود و ما یک فضای مسابقه‌ای راه انداختیم که آنجا به‌شدت برنامه افت کرد و کار از فضای جوان‌ها خارج شد. در‌حالی که مدل برنامه «خوش‌نمک» مدل برنامه نوجوان است، یعنی از ۱۵-۱۶ سال تا قبل از ۳۰ سال تماشا می‌کنند. کسی که بالاتر از این سن داشته باشد، در دهه سنی برنامه ما جای نمی‌گیرد. شوخی‌هایی که ما در برنامه می‌کنیم برای کسی که سی‌سال به بالا سن دارد، ملموس نیست. خود من بعضی از شوخی‌ها را باید سرچ کنم تا معنی آنها را متوجه شوم. این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: غیر از یک یا دو نفر، همه کسانی هم که مسابقه می‌دهند زیر ۳۰ سال هستند. حتی مجری‌های ما هم همین سن‌و‌سال را دارند. علی فریادی تقریبا بیست‌و‌سه ساله و علی زرگر هم تقریبا سی‌ساله است. پس مخاطب ما نمی‌تواند مخاطب عام باشد، چراکه کسی که ۶۰ ساله است با شوخی‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند. 
   
خوش نمک‌هایی از اهالی تئاتر شهرستان‌ها 
مومن‌نژاد بیان کرد: طراحی برنامه در استودیو به‌گونه ای است که همه متوجه می‌شوند این برنامه برای کدام گروه سنی‌ است. درست است در برنامه سن‌و‌سال‌دارها هم مهمان می‌شوند، اما آنها به‌واسطه بچه‌هاشان می‌آیند. نکته دوم این است که ما آزمون و خطا کرده ایم. در فصل چهارم یک هدف‌گذاری این بود که بهترین‌های سه فصل قبل را بیاوریم که در‌حال انجام این کار هم هستیم، چون آنها را تربیت کرده بودیم و آنها هم می‌دانستند که مخاطب چه می‌خواهد. البته یک تعدادی را هم جدید می‌آوریم. بیشتر بچه‌هایی که به برنامه می‌آیند از تئاتری‌ها و کمدین‌های شهرستان‌ها هستند. از همه جای ایران ما مهمان داریم. وی در پاسخ به این سؤال که «آیا از چهره‌های فضای مجازی هم استفاده می‌کنید؟»، توضیح داد: ما یک برنامه به نام «بگو بخند» داریم که هر جوانی در آن ثبت‌نام می‌کند، استعدادیابی می‌شود و به مراحل بالاتر می‌رود؛ اما برنامه ما برعکس است و استعدادهایی را که دیده نشده‌اند بالا می‌آوریم. ما از فضای رقابتی هم دور شده‌ایم. در فصل‌های قبل شرکت‌کنندگان با هم رقابت می‌کردند، ولی در این فصل یک تاک‌شوی خنده داریم که هر‌شب رأی‌گیری می‌شود و البته با این‌که گروه برنده مشخص می‌شود، اما در‌اصل به هر‌دو گروه هدیه می‌دهیم. گروه برنده را با توجه به درصد مخاطبانی که در فضای مجازی داشته، دوباره به برنامه دعوت می‌کنیم. نزدیک به ۸۰ قسمت تجربه کسب کردیم تا بتوانیم مخاطب امروز را پیدا کنیم. در صفحه مجازی برنامه بازدیدهای میلیونی داریم.
   
برای مجریان سناریو نوشته می‌شود
مومن‌نژاد درخصوص علی فریادی و علی زرگر به‌عنوان مجریان برنامه نیز گفت: به مجریان برنامه کاراکتر می‌دهیم و از آنها بازی می‌گیریم. در اصل هر شب یک نمایش اجرا و برای مجری‌ها سناریو نوشته می‌شود.حال این نمایش نکته‌های پنهانی دارد که مخاطب آن را متوجه می‌شود. مثلا زمانی که ما «بلایند دیت» را زدیم، کاملا مشخص بود که شوخی می‌کنیم. یا به‌عنوان‌مثال در موضوع شوخی با ادبیات هم همین اتفاق رخ داد.درواقع دربحث نمایش وشوخی و خنده یک چیزهای پنهانی را به مخاطب می‌گوییم.
   
حضور در تلویزیون برای همه آزاد است
در این برنامه چهره‌هایی نیز دیده می‌شوند که برخی از آنان به‌واسطه حضور در فضای مجازی برای مخاطبان آشنا هستند. تهیه‌کننده خوش‌نمک افزود: افرادی به ما انتقاد کردند که چرا بچه‌های فضای مجازی را در رسانه می‌آورید، اما تلویزیون آزاد است و همه می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. این حرف صحیح نیست. مثلا شخصی که در شهرستان زندگی می‌کند و دوست دارد دیده شود باید به اینجا بیاید و مخاطب هدف خود را پیدا کند و دیده شود. در فصل‌های قبل هم بچه‌های فضای مجازی را به برنامه می‌آوردیم اما حالا که روی آنها کار کرده‌ایم و دیده شده‌اند صدای منتقدین درآمده است!
   
از همه نویسندگان طنز بهره می‌گیرم
این برنامه‌ساز با اشاره به بهره‌گیری از نویسنده‌های دیگر به‌خصوص نویسنده برنامه «جوکر» نیز بیان کرد: از حضور و همکاری همه بهره می‌بریم. چون تعداد نویسنده‌های فضای کمدی کم است، در این فصل گروهی را تشکیل دادیم و از همه نویسندگان طنز درخواست کردیم به ما کمک کنند. هم بچه‌های جوکر و هم نویسندگان طنزهای مهران مدیری دوستان‌مان هستند. یک تیم ۵ ــ ۴ نفره داریم که محتوای طنز این فصل را می‌نویسند. من خودم خواستم که این شکل طنز اجرا شود و گفتم که من طنز بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ را می‌خواهم، چراکه مخاطب برنامه من این دهه هستند.  تهیه‌کننده تلویزیون گفت: امروزه طنز در تلویزیون تغییر کرده و فضایی که ما داریم تولید می‌کنیم و نشان می‌دهیم فضای جدیدی است که مخاطب نوجوان آن را دوست دارد. حتی گرافیک صفحه ما در فضای مجازی، گرافیک به‌روز است. شاید کمتر کسی چنین هزینه‌ای برای صفحه مجازی برنامه‌اش پرداخت کند. ما با هدف‌گذاری پیش می‌رویم.
   
هم ایده و هم اجرا 
علی زرگر، یکی از مجریان است که فصل پیش نیز در کنار علی فریادی، اجرای برنامه را بر عهده داشت. وی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره هدف برنامه بیان کرد: از روز اول، هدف این برنامه ضریب‌دادن خنده و شادی در فضای خانواده است. ما الان در بخش دوم از فصل دوم هستیم که اصطلاحا به آن فصل چهارم می‌گوییم. از روز نخست هم هدف ما این بود که مخاطب‌مان با دیدن برنامه لحظات شادی را در فضای خانواده داشته باشد، چراکه این فضای شاد و بانمک را می‌توان در فضای مجازی هم داشت، اما گاه آن فضا مناسب خانواده و همه سنین نیست. ما از روز اول تمام مخاطب‌مان را روی سنین ۱۱ سال به بالا گذاشته‌ایم. به خاطر همین ماجرا ما کماکان خوش‌نمک را می‌سازیم. وی ادامه داد: طی مدت زمانی که این برنامه را می‌سازیم، هر فصل سعی داریم برنامه را به‌روز کنیم. همیشه تلاش کردیم از موضوعات به‌روزی که برای مخاطب جذاب‌تر است استفاده کنیم. یکی از این مسائل، فضای گعده‌ای شوخی است که آدم‌ها دور هم می‌نشینند و حرف می‌زنند. دلیل این‌که ما در فصل سوم و چهارم از دو مجری استفاده کردیم به این دلیل بود که یک فضای دوستانه و صمیمی را در برنامه مهیا کنیم. بعد از تست‌های مختلف در نهایت به علی فریادی رسیدم و او به برنامه اضافه شد و در کنار من در قالب مجری قرار گرفت. زرگر با اشاره به کارگردانی برنامه خوش‌نمک بیان کرد: من از فصل اول درگیر محتوا و کارگردانی برنامه هم بودم اما از فصل سوم و حالا هم فصل چهارم کارگردانی بر عهده آقای تهرانی است، اما در بخش محتوا، ایده و اجراحضور دارم. وی در پاسخ به این‌که حضور در بخش محتوا تا چه اندازه می‌تواند اجرا را تکمیل کند، توضیح داد: این موضوع در بخش زیادی از برنامه چون با ماجرا و چالش‌های کمدی ارتباط دارد، می‌تواند به کار کمک کند، اما توجیه‌کننده نیست و حتی می‌تواند دریک‌سری از موقعیت‌ها اذیت‌کننده باشد. به‌همین‌خاطر در حال حاضر فقط در بحث ایده و محتوا فعالیت می‌کنم. این مجری توضیح داد: اطلاعاتی که من از سناریو دارم، اطلاعات عمومی است، جزئیات در برنامه اتفاق می‌افتند و من خیلی از آن خبر ندارم اما به این دلیل که فضای عمومی را می‌شناسم شاید مدیریت صحنه کمی برایم راحت‌تر شود. 
   
غربال بانمک‌ها
علی زرگر با اشاره به ارتباط‌گیری با شرکت‌کنندگان گفت: شرکت‌کنندگان برنامه به‌هیچ عنوان با مجریان هماهنگ نیستند. اساس برنامه «خوش‌نمک» را از روز اول بر این گذاشتیم که بچه‌ها در شرایط بداهه، خودشان را به چالش بکشند اما این هم به این معنی نیست که تمام اتفاقات روی صحنه بداهه است. شرکت‌کنندگان از مدل بازی باخبر هستند و یک‌سری ایده‌ها را از قبل خودشان دارند یا از تیم نویسندگان می‌گیرند اما این‌که هرکسی از این ایده‌ها چه نوع استفاده‌ای داشته باشد بستگی به خلاقیت و توانایی خودش دارد.  این مجری با اشاره به بازخورد مثبت این فصل از برنامه بیان کرد: در هر فصل سعی کردیم که برنامه را به‌روز کنیم و ایرادات و اشکالاتی را که داشتیم و بازخوردهایی که از مخاطبان‌مان گرفتیم‌، برطرف کنیم. در فصل اول و سوم که بچه‌های کمدین می‌آمدند، در فضای استعدادیابی بودیم و شاید به این جهت برنامه کشش لازم را نداشت. درست است که بچه‌ها گاها کار کرده یا تئاتری بودند اما تا غربال شوند و قوی‌ترها از ضعیف‌ترها جدا شوند، یک مقداری زمان می‌برد و این باعث می‌شد که کمدی بخشی از برنامه‌های ما درنمی‌آمد. به همین دلیل در فصل چهارم بهترین شرکت‌کنندگانی را که در فصل‌های قبل بودند، جمع کردیم و یک‌سری بچه‌های فعال فضای مجازی را به آنها اضافه کردیم که تقریبا همه شرکت‌کنندگان غربال شده باشند.
   
استعدادیابی نداریم
وی در توضیحی تکمیلی گفت: این موضوع به این معناست که در این فصل چیزی تحت عنوان استعدادیابی نداریم و به همین خاطر است که در فصل چهارم در شکل و شمایل مسابقه نیستیم بلکه یک شوی شبانه هستیم که بگو‌بخند داریم و در نهایت هم با رای‌گیری مخاطبان که بیشتر به جهت داشتن هیجان است، برنامه تمام می‌شود.  زرگر خاطرنشان کرد: این فصل سی‌و‌سه قسمت است و پس از پایان این فصل قرارداد ما با سازمان تمام می‌شود. اگر صداوسیما برنامه خوش‌نمک را بخواهد که چه بهتر! ما هم پرقدرت ادامه می‌دهیم تا زمانی که کشش داشته باشد. وی افزود: از روز اول بحث رقابتی با برنامه‌های دیگر نداشتیم به این جهت که ‌خوش‌نمک یک برنامه با یک بودجه و برآورد مشخص است که سعی می‌کنیم بهترین ورژن خودمان در آن باشیم. از روز اول که برنامه را شروع کردیم، هم به گفته مردم و هم با توجه به نظرسنجی‌ها در فضای مجازی استقبال بیشتری از برنامه شده و این به معنای این بوده که برنامه بهتر شده است. اما این‌گونه نیست که با برنامه‌ای در رقابت باشیم یا بخواهیم جای برنامه‌ای دیگر را بگیریم.
   
برنامه‌ای برای نوجوانان و جوانان
این مجری درخصوص گروه سنی مخاطبان خوش‌نمک تاکید کرد: بازه سنی برای ما خیلی مهم است و برنامه را برای مخاطبان نوجوان و جوان درنظر گرفتیم اما یک مقداری که از برنامه گذشت بزرگ‌ترها هم به مخاطبان ما اضافه شدند و سعی کردیم برنامه را به این سمت ارتقا دهیم و در نهایت به این نقطه‌ای که می‌بینید، رسیدیم. 

اجراهای مکمل
زرگر بااشاره به همکاری با علی فریادی گفت:هم من وهم علی فریادی هر دوجزو افرادی بودیم که درفضای صداوسیما استعدادیابی شدیم و کار کردیم. روز به روز فضای بهتری به ما داده شد و سعی کردیم خودمان را بیشتر نشان دهیم. خداراشکر که من و علی فریادی از روز اول هیچ مشکلی با کار کردن در برنامه نداشتیم و حال خوب پشت‌صحنه ما به مخاطب منتقل شده است. درواقع سعی کردیم این حال خوب راحفظ کنیم والان هم سبک اجراوکمدی هم رامی‌شناسیم.پیش آمد که دربرنامه‌ای یکی از ما نباشیم اما وقتی برنامه‌ها را کنار هم می‌گذارید کاملا ضعف را متوجه می‌شوید. ماخودمان هم فکر نمی‌کردیم که تا این حد مکمل هم شویم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها