«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

میدون ملاقات کارآفرینان

برنامه «میدون» که در چند سال اخیر روی آنتن رفته، تلاش کرده مساله لزوم تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی و تولیدات فاخر رسانه‌ملی را در این حوزه بیشتر در دستور کار قرار دهد. میدون در ابتدا با این دست‌فرمان روی آنتن رفت که رقابتی برای کسب‌وکارهای نوپا باشد.
کد خبر: ۱۴۷۰۶۹۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
یا این‌حال در هر فصل، نوآوری‌های تازه‌ای را به آن افزوده است. از جمله مجریان این برنامه می‌توان به حامد سلطانی، ولی‌ا...اشرفی و بهمن هاشمی اشاره کرد که هر کدام در فصل خود، تلاش کردند روایتگر این رقابت‌ها باشند. میدون در فصل تازه خود، با قاب و فضایی متفاوت روی آنتن رفته و باعنوان «میدون ملاقات» پخش می‌شود تا روایتگر تلخ و شیرینی‌های مسیر انواع کسب‌وکار باشد. این برنامه در فصل‌های قبل هم فراتر از یک برنامه صرف بود و آنطور که عوامل عنوان کرده‌اند، توانسته برای کسب‌وکارهای وارد شده به برنامه، چیزی در حدود ۵۶۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جذب کند، البته مسأله تسهیل شرایط حضور کسب‌وکارها در بازارهای صادراتی کشورهای سوریه و عراق هم از جمله دستاوردهای برنامه میدون است. 
   
پرداختن به ویژگی کار آفرینان
سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه میدون است که فصل تازه را با یک نگاه متفاوت روی آنتن برده است. او درخصوص جزئیات فصل پنجم این برنامه به جام‌جم می‌گوید: پیش از این و در فصل‌های گذشته میدون، بیشتر به کسب‌وکارها می‌پرداختیم اما در این فصل که باعنوان میدون ملاقات نام‌گذاری شده، به  خود کارآفرینان می‌پردازیم تا از ویژگی‌هایی بگوییم که این افراد داشته‌اند تا به یک تولیدکننده تبدیل شوند. قرار است یک بخش دیگر هم بعد از این اضافه شود که به کسب‌وکارها سر می‌زنیم و  آن بخش به شکل میدانی خواهد بود. در واقع قرار نیست فرمت ظاهری برنامه شبیه به فصل‌های قبل باشد و داورها حضور داشته باشند. وی درخصوص رویکرد اصلی در این فصل برنامه میدون، این‌طور بیان می‌کند: ما در این فصل به این نکته رسیدیم که محور اصلی کسب‌وکار، کارآفرین و ویژگی‌هایی باشد که او دارد؛ از بخشش و مناعت‌طبع تا ویژگی‌های دیگری که او را به یک فرد کارآفرین تبدیل کرده است. ما در این فصل، تلاش کرده‌ایم بیشتر به این خصایص بپردازیم. 
نکته مهم درمورد پرداختن به کارآفرینان وصاحبان برندهای بزرگ درتلویزیون، نام‌بردن از برندهاست که پیش از این محدودیت‌هایی داشت. از گلپایگانی می‌پرسیم، برای مطرح‌کردن نام برند و نشان‌دادن مسیر موفقیت آن، چه صحبت‌هایی با سازمان داشته که این‌طور پاسخ می‌دهد: در صحبتی که با مدیران تلویزیون شده، موافقت شد تا بحث بازرگانی را نداشته باشیم، چون به‌هرحال این افراد برخلاف برخی افراد دیگر، با برندهایشان شناخته می‌شوند. در واقع ناچار هستیم به این برندها اشاره کنیم. این صحبت شد و به ما اجازه دادند از نام برندها استفاده کنیم. 
نکته دیگر در مورد فصل تازه میدون، روند خودمانی‌تر برنامه در یک استودیوی کوچک‌تر است. در این برنامه، به جای مجری، یک کارآفرین مثل دکتر «علیرضا نبی» به‌عنوان میزبان حضور دارد. گلپایگانی در این‌خصوص می‌گوید: آقای نبی خودش سال‌ها در حوزه کارآفرینی فعال بوده و می‌تواند نکاتی را مطرح کند که به ما کمک می‌کند و دیدن آن برای مردم با ارزش است. خواستیم یک مدل تازه کار کنیم که امیدواریم مورد رضایت مردم باشد. 
   
نحوه انتخاب سوژه‌ها
تهیه‌کننده برنامه درخصوص مسیر انتخاب کارآفرین و نوشتن سناریوی برنامه، تصریح می‌کند: ما کارآفرینانی را که خوشنام و مطرح باشند، پیدا می‌کنیم و بعد مصاحبه‌ای با آنها پیرامون زندگی‌شان صورت می‌گیرد.درنهایت این مصاحبه‌ها به نویسنده تحویل داده می‌شود تا تبدیل به متن شود. متن‌ها هم با آنهایی که در برنامه حاضر هستند، تمرین می‌شود. تاکنون برای این فصل با حدود ۳۰_۴۰ نفر مصاحبه شده که حدود ۱۲ نفر آنها برای حضور در برنامه قطعی شده است.اما نکته این فصل از میدون، توجه به نکاتی است که هر کدام از صاحبان کسب‌وکارها پشت‌سر گذاشته‌اند. بیان چنین نکاتی در قاب تلویزیون می‌تواند به منزله یک آموزش مجزا برای مخاطبان باشد. تهیه‌کننده میدون در این‌خصوص می‌گوید: شاید برخی افراد با پولی مثل ارث، کاری را شروع کرده باشند اما کارآفرینانی که ما از آنها صحبت می‌کنیم، از خاک و از صفر شروع کرده‌اند و داستان خود را دارند. این روایت برای مردم باارزش است. روایت‌هایی داریم که می‌تواند امیدآفرین باشد و ثابت کند که تلاش افراد، نتیجه‌بخش است و جوان امروزی می‌تواند به نقطه موفقیت برسد. ما این روزها می‌بینیم که در برخی جوانان، ناامیدی زیاد شده و امید چندانی ندارند که روند شروع کارجدیدی را شروع کنند و بتوانند به نتیجه برسند. ما در این فصل نشان می‌دهیم که کارآفرینان هم مثل دیگر افراد هستند که توانسته‌اند با تلاش به جایگاه ویژه‌ای برسند. 
   
روایتی از زبان خالقان برندها
وی ادامه می‌دهد: درحقیقت دنبال این هستیم که کارآفرینان علاوه؛بر روایت قصه خود، نکات لازم را بیان کنند. مثلا در یک قسمت، کارآفرین تعریف می‌کند که در یک بازه زمانی، محصولش از بین رفته بود اما تمام دارایی خود را فروخت تا اعتبارش از دست نرود. کمااین‌که کمی بعد در همان برنامه گفت چند برابر اعتبارش را به‌دست آورده است. این موارد به نسل جدید یاد می‌دهد که نباید کوتاه آمد و چطور باید ادامه داد. نخواستیم صرفا میزبان صحبت کند تا به یک سخنرانی انگیزشی تبدیل شود بلکه مصداق واقعی را هم بیان کنیم. از دیگر تفاوت‌های فصل جدید میدون، ضبط و اجرای آن در یک محیط کوچک‌تر از فصل گذشته است. گلپایگانی در‌این‌خصوص عنوان می‌کند: ما در برنامه‌های بزرگی مثل محفل و فصل‌های قبلی میدون، از دکورهای بزرگ استفاده می‌کردیم. به‌مرور احساس کردیم تلویزیون از مدل داورمحور اشباع‌شده و خواستیم سبک و مدل جدیدی را وارد کار کنیم تا با یک نگاه جدید کار کنیم.  درحقیقت فصل جدید میدون چهارچوب‌های قبلی خود را کنار گذاشته و خواسته ساختارشکنی کند. زمانی که فصل اول میدون روی آنتن رفت، به‌نوعی اولین برنامه بدون‌سلبریتی تلویزیون بود. در آن زمان یک شکل تازه در این کار بود اما حالا با مدل و رویکرد جدیدی روی آنتن رفته است. 


خروجی فصول مختلف برنامه میدون به زبان اعداد
۲۴۰     کسـب و کار در این برنامه  به مردم معرفی شد
۴۲۹     ظرفیت‌کسب‌وکار در شهرستان  شناسایی شد
۶۷۴۱   در کل مسابقه ثبت نام کردند
۲۱       سال،سن جوان‌ترین شرکت‌کننده است
۷۷       سال، سن پیرترین شرکت‌کننده است
۵۶۳    سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارها صورت‌گرفته
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها