نگاه «قاب کوچک» به قصه آن‌شرلی که این روزها روی آنتن شبکه تماشاست

امیدوار مثل خانم موهویجی

ماموران مخفی در عملیات غیرممکن

سریال‌های بخش سردسیر و شمال اروپا چیزی شبیه حال‌و‌هوای سرد و مه‌گرفته این مناطق دارند و در نگاه اول شاید چندان به مذاق تماشاگران غیربومی خوش نیایند. این سریال‌ها داستان‌های خاص خود را دارند که با وجود شباهت به داستان سریال‌های معمول و خوش‌ساخت سایر نقاط دنیا، شیوه داستانگویی‌شان ویژه خودشان است.
کد خبر: ۱۴۷۰۵۴۵
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
به این ترتیب، عناصری مثل اکشن، کمدی، درام، ماجراجویی و امثالهم در این سریال‌ها رنگ‌و‌بوی مخصوص خود را دارد که ممکن است با طبع تماشاگرانی از سایر نقاط جهان همخوانی نداشته باشد. سریال‌های دانمارکی هم در همین رده محصولات قرار می‌گیرند و کمدی درام اکشن و پلیسی «تبهکاران فریهیدن» یکی از همین محصولات به حساب می‌آید که این شب‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود. 
   
غیرمتعارف و غیرمعمول
بازی شخصیت‌های این کمدی درام حال‌وهوای خاص خودش را دارد و زبان کمدی آن مخصوص خود اهالی دانمارک است که بیش از هر چیز، خود آنها را به خنده می‌اندازد و شاید برای تماشاگران خارجی چندان هم بانمک به نظر نرسد. با وجود این، تبهکاران فریهیدن یکی از سریال‌های موفق یک دهه اخیررسانه تلویزیون دانمارک بوده که به‌جز تماشاگران داخلی، در سایر کشورهای اروپایی و دیگر قاره‌های جهان هم توانسته مورد توجه قرار بگیرد. با این حال، این سریال تفاوت‌هایی با مجموعه‌های مشابه کمدی درام پلیسی دارد و تلاش کرده داستان سرگرم‌کننده و اکشن خودش را به زبانی جدیدتر و متفاوت‌تر از دیگر کارهای مشابه تعریف و ارائه کند. این نکته‌ای است که ثور بجورن کرپز و میکل سروپ دو خالق اصلی تبهکاران فریهیدن روی آن تاکید دارند و سعی داشته‌اند محصولی غیرمتعارف و تا حد زیادی غیرمعمول ارائه دهند.
   
کاراکترهای متفاوت
به همین دلیل است که دو شخصیت اصلی داستان، نه جوانانی خوش‌چهره و جذاب، بلکه یک زوج میانسال هستند. نینا (لنا ماریا کریستنسن) و اریک (لارس رانته) زوج خوشبختی با گذشته‌ای تاریک و مجهول هستند که حالا در خانه نه‌چندان بزرگ خود در نزدیکی خط راه‌آهن زندگی می‌کنند. این دو دارای دو فرزند هستند که آنها اطلاعی از شغل و حرفه اصلی والدین‌شان ندارند. اریک و نینا برای سال‌ها به شکلی مامور مخفی بوده‌اند که در عملیات‌های مهم پلیسی و حتی ضدجاسوسی حضور و شرکت داشته‌اند. این دو حالا یک زندگی آرام و به دور از دغدغه دارند که البته با مشکلات مالی همراه است. زمانی که بعد از مدت‌ها یک ماموریت جدید به آنها محول می‌شود، زوج میانسال بر سر یک دوراهی گیر می‌کنند. آنها باید از مهارت‌های حرفه‌ای دوران جوانی‌شان استفاده کنند تا با محافظت از یک میلیون یورو، مانع از به ثمر رسیدن یک اقدام بزرگ خلافکارانه توسط نیروهای شرور داستان شوند اما پرسش اصلی این است که با انجام این ماموریت به‌ظاهر غیرممکن می‌توانند ازدواج خود را نجات داده، از این مبلغ کلان پول محافظت کرده و مهم‌تر از همه، نگذارند فرزندان‌شان بویی از ماجرا ببرند یا خیر.
   
محوریت خانواده
منتقدان تلویزیونی می‌گویند در چند سال اخیر تولید سریال‌هایی با محوریت حضور خانواده‌های طبقه متوسط جامعه و نوع برخورد با مسائلی که برایشان به وجود می‌آید، به یکی ازداستان‌های محوری بسیاری ازسریال‌های تلویزیونی تبدیل شده است. آنها از «اوزارک» اسم می‌برند که از تولیدات شبکه نتفلیکس است ودربین تماشاگران محبوبیت عظیمی کسب کرده است.این نوع مجموعه‌ها بیشتر روی کشف هویت و تلاش برای حفظ آن تاکید دارند.«برکینگ بد/ زدن به سیم آخر» هم نمونه دیگری از این نوع کارهاست که تماشاگران قاب کوچک آشنایی خیلی خوبی با آن دارند.منتقدان دانمارکی از تبهکاران فریهیدن هم به‌عنوان اثری یاد می‌کنند که در این گروه قرار می‌گیردوسعی دارد تلاش آدم‌هایی از قشر متوسط جامعه برای ادامه بقا و حفظ هویت را به نمایش بگذارد.
   
تاثیر کووید ۱۹
فصل اول سریال در ۱۰اپیزود درسال۲۰۱۸ تولید شد و استقبال عموم تماشاگران، باعث ساخت فصل دوم آن در هشت اپیزود شد. سازندگان سریال یکی از دلایل اصلی موفقیت آن را در زمان پخش آن می‌دانند. به گفته اهل فن، مردم برخوردهای خود با سریال‌های تلویزیونی را براساس زندگی روزمره‌شان تعیین می‌کنند و شیوع کرونا یکی از موضوعاتی بوده که در تغییر ذائقه تماشاگران نقش بسیار مهمی داشته است. تبهکاران فریهیدن که تولید و پخش آن تا سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد، دوران کووید ۱۹ را نیز تجربه کرد و تولید آن تحت تاثیر این بیماری مهلک قرار گرفت. کووید ۱۹ به‌نوعی جامعه را به دو بخش فقیر و غنی تقسیم کرد و کاراکترهای تبهکاران فریهیدن به‌نوعی نمایندگان این دو بخش جامعه به حساب می‌آمدند. کرونا به همراه خود نوعی شوخ‌طبعی تلخ و گزنده را وارد سریال‌ها کرد که این سریال دانمارکی می‌تواند نماینده خوبی برای مثال‌زدن درباره آن باشد. حتی نام مجموعه، اشاره‌ای به قشر پایین‌دست جامعه کپنهاگ وحومه آن است. قشر متوسط و پایین‌تر آن در حومه شهر کپنهاگ با نام فریهیدن مورد خطاب قرار می‌گیرند که منظور از آن خانواده‌هایی هستند که به‌طور متوسط چهار نفر حساب می‌شوند. 
   
تفاوت اروپایی
نینا و اریک هم مثل سایر افرادی که در این ‌گونه اجتماعی قرار می‌گیرند، درحومه شهر زندگی می‌کنند و در پرداخت قبوض روزانه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. ازاین منظر،سریال یک اثر تلخ اجتماعی وانتقادی نیز محسوب می‌شود. این نکته‌ای است که معمولا در سریال‌های کمدی درام و پلیسی اکشن کشورهای پیشرفته اروپایی یا آمریکایی به چشم نمی‌خورد. درسریال‌های اروپای غربی و آمریکایی، کاراکترهای اصلی درد پول و مشکلات زندگی روزمره را ندارد و شرایط به گونه‌ای است که انگار همه‌چیز برایشان مهیاست وتنها دغدغه‌شان انجام ماموریتی است که برعهده گرفته‌اند.به گفته ثور بجورن کرپز یکی از دو خالق سریال: «سریال‌هایی که می‌سازیم تصویری ازجامعه‌ای هستند که درآن زندگی می‌کنیم.ما نمی‌توانیم کمدی درام‌های اکشنی شبیه آنچه همکاران اروپای غربی‌مان می‌سازند، تولید کنیم. هم شرایط تولید و ساخت و هم شرایط زندگی و جامعه ما و آنها با یکدیگر متفاوت است. سریال‌های ما این تفاوت را خیلی خوب به نمایش می‌گذارد.»

خنده به زبان دانمارکی
مجموعه تلویزیونی «تبهکاران فریهیدن» با گویندگی ۵۳ گوینده گفتارفیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال مهسا عرفانی و صدابردار آن سهیل عابدی است. رضا آفتابی، ارغوان افراسیاب، مهوش افشاری، مهرخ افضلی، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، شهراد بانکی، محمد بهاریان، محمد تنهایی، فریناز ثریا، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، مونا خجسته، زویا خلیل‌آذر، اعظم‌سادات دلبری، مریم رادپور، شهریار ربانی، شیرین روستایی، آرزو روشناس، نفیسه زاجکانیها، حسین سرآبادانی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، علیرضا شایگان، پریا شفیعیان، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، فاطمه صبا، سحر صحامیان، مرضیه صفی‌خانی، نغمه عزیزی‌پور، مژگان عظیمی، بهروز علی‌محمدی، میلاد فتوحی،پویا فهیمی،کوروش فهیمی،امیرصالح کسروی،مریم معینیان،ملیکا ملک‌نیا،امیر منوچهری، مریم مهماندوست، علی‌همت مومیوند، بهمن هاشمی، علیرضا ناصحی، عباس نباتی، صنم نکواقبال، حسین نورعلی، رزیتا یاراحمدی و مهسا عرفانی صداپیشگان این اثر بوده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها