«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

ساده مثل روضه خانگی

تا جایی که همیشه بیان شده، روضه خانگی برکات و آثار خاص خود را دارد و از همین روست که بارها بر برگزاری آن تاکید شده است. شاید تصور کنیم روضه خانگی به معنای یک خانه بزرگ و قدیمی است که اهالی آن سال‌هاست با برگزاری روضه خو گرفته‌اند اما اگر دور و اطراف خودمان را هم نگاه کنیم، خواهیم دید که این روزها روضه‌ خانگی پایش را به خانه‌های آپارتمانی و حتی خانه‌های کوچک شهرهای مدرن باز کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۱۳
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
انگار حالا بیشتر از هر وقت دیگری به برکات آن ایمان آورده‌ایم و تلاش می‌کنیم به قدر وسع و فضایی که در اختیار داریم، از آن بهره ببریم. رسانه‌ملی تاکنون برنامه‌های مختلفی را با حال‌وهوای توجه به روضه خانگی تولید و روانه آنتن کرده است. حالا چند سالی است که برنامه روضه خانگی با این محوریت پخش می‌شود؛ برنامه‌ای که در فصل جدید خود با یک تیم تازه‌نفس، سراغ تشویق مردم به برگزاری روضه خانگی رفته است. این برنامه نمونه‌های ساده و موفق از روضه خانگی را در استان‌های مختلف روایت کرده تا نشان دهد قرار نیست یک فضای بزرگ با یک مداح نام‌آشنا کنارمان باشد تا دست به روضه ببریم. محمد رحیمی، تهیه‌کننده برنامه روضه خانگی در گفت‌وگویی که با جام‌جم دارد، از جزئیات تولید این برنامه می‌گوید.
   
فرهنگ‌سازی برای روضه خانگی 
فصل جدید روضه خانگی که امسال در حال تولید آن است، بیشتر با محوریت تشویق مردم به برگزاری این روضه‌هاست و تمرکز خود را روی آن گذاشته است. محمد رحیمی، تهیه‌کننده برنامه روضه خانگی درباره فصل جدید این برنامه به جام‌جم می‌گوید: ممکن است برخی خانواده‌ها امکانات اندکی داشته باشند اما دل‌شان بخواهد که اینچنین روضه‌هایی برگزار کنند. ما تلاش کردیم در این برنامه، با نشان‌دادن نمونه‌هایی که روضه خانگی برپا کرده‌اند، دیگران را به این کار تشویق کنیم. این روحیه را در تیم تولید خودمان هم می‌بینیم که برخی عوامل می‌گویند ترغیب شده‌اند که روضه خانگی برگزار کنند. امیدوارم همان‌طور که روی عوامل خودمان تاثیر گذاشته، روی بینندگان هم اثرگذار باشد و بتوانیم در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم؛ چراکه در حد بضاعت خودمان تلاش کردیم این اتفاق بیفتد. 
   
روایتی از برکات برگزاری روضه 
علاوه بر بخش مستند این برنامه که نمونه روضه‌های خانگی برگزارشده را نشان می‌دهد، بخش‌هایی هم برای گفت‌وگو با چهره‌های حوزه‌های مختلف طراحی شده تا خاطرات آنها از برگزاری روضه‌های خانگی ضبط شود. تهیه‌کننده در این‌باره عنوان می‌کند: بسیاری‌شان از خاطراتی می‌گویند که در خانه پدربزرگ یا همسایه، شاهد برگزاری روضه بودند و این را بیان می‌کنند که چطور در آنها تاثیرگذار بوده است. خیلی‌هایشان بزرگ‌شده همین روضه‌ها هستند. محوریت کل بخش‌های برنامه، روضه خانگی است. مثلا یکی از چهره‌های مداحی این خاطره را تعریف می‌کرد که لباس مشکی محرم برای آنها صرفا یک لباس نبوده و می‌گفت مادرش چطور با روضه‌ای که می‌خواند، لباس مشکی محرم را تن فرزندانش می‌کرده است. برای ثبت روضه‌ها، به شهرهای مختلف رفتیم تا به نمونه‌های مختلف روضه خانگی برسیم. از جمله تهران، قم، مشهد، یزد، مازندران که مستندهای مربوط به آنها را ضبط کردیم و در فاز بعدی هم سراغ بندرعباس، شیراز و اصفهان خواهیم رفت.   
   
روضه‌های شاخص اما ساده
رحیمی در خصوص نحوه انتخاب نمونه‌های مشخص برای روضه خانگی می‌گوید: دنبال این بودیم سراغ روضه‌هایی برویم که در نوع خود شاخص بوده و ویژگی‌های آن منطقه را داشته باشند. یعنی اگر سراغ یزد رفتیم، یک خانه سنتی باشد تا بتوانیم از بافت این شهر به لحاظ جنبه‌های زیبایی‌شناسی استفاده کنیم. دوم این‌که این را در نظر داشتیم که روضه، یا قدمت داشته یا شروع‌کننده در نوع خود باشد. مثلا یک سوژه داریم که یک زوج جوان هستند که خواسته‌اند روضه خانگی را در ابتدای شروع زندگی مشترک‌شان برگزار کنند. در حقیقت سوژه‌هایی که دنبال آنها رفتیم از یک سوژه کوچک تا مجموعه‌های بزرگ قدیمی را شامل می‌شود. حتی موردی بوده که سه خانه ادغام شده بود و چیزی در حدود ۳۰۰۰ متر فضا برای روضه خانگی فراهم شده بود، یعنی اول کار از روضه خانگی شروع شده و بعد با ادغام، وارد فضای بزرگ‌تری شده است. الزاما دنبال روضه‌های با قدمت بالا نبودیم. مثلا در قسمت‌های اولیه یک آپارتمان را نشان دادیم که ساده و کوچک است و اهالی خانه از برگزاری روضه در آن، آثار و برکاتی دیده‌اند. 

آمادگی برای اربعین 
برنامه ترکیبی «روضه خانگی» درسری جدید خود در سه بخش تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود. بخش مستند این برنامه، روضه‌های خانگی شهرهای مختلف را به تصویر می‌کشد. بخش گفت‌وگو با حضور چهره‌های سیاسی، هنری، ورزشی و مداحان مشهور روی آنتن می‌رود و در بخش سوم این برنامه نیز چهره‌های مختلف راوی قصه‌هایی از روضه‌های خانگی در سال‌های بسیار دور هستند. روضه خانگی شنبه تا چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰روی آنتن می‌رود وتکرار آن روز بعد ساعت۱۲:۳۰ پخش می‌شود. در سال‌های اخیر، برنامه‌های بسیاری با محوریت روضه خانگی روی آنتن رفته که هر کدام، بخشی از برکات و ویژگی‌های این روضه‌ها را برای مخاطبان بیان کرده است. از محمد رحیمی، تهیه‌کننده برنامه روضه خانگی می‌پرسیم که برنامه روضه خانگی به‌صورت خاص چه نقطه تمایزی نسبت به دیگر برنامه‌ها دارد. او این‌طور بیان می‌کند: هدف کلی برنامه روضه خانگی، تشویق مردم به برگزاری چنین روضه‌هایی است. تلاش کردیم این موارد را با برخی آیتم‌ها، به شکل جذاب بیان کنیم. یک بخش روایت داریم که خیام وقار کاشانی بازیگر توانمند حضور دارد و روایت را انجام می‌دهد؛ روایتی که شیرین است و باعث می‌شود مردم قدر این فضا را بدانند که می‌توانند فرصت برگزاری روضه خانگی داشته باشند. در آیتم روایت، از یک دکور تقریبا سوررئال استفاده کردیم که به شکل نمایش است و حکایت‌های قدیمی را بیان می‌کند. درواقع این روایت‌ها مردم را آگاه می‌کند که روضه‌‌های خانگی با قدمتی که دارد، با چه مشکلاتی برگزار می‌شده است. عمده مواردی که در این بخش بیان می‌شود، واقعی است و بازنویسی دراماتیک شده تا برای مخاطب جذاب باشد. به این دکور برخی اکسسوارهایی اضافه شده که به ذهن مخاطب نزدیک باشد و بتواند فضای درستی ایجاد کند. عمده این روایت‌ها از برگزاری روضه‌های خانگی در پیش از انقلاب است.قراراست این فصل۲۶ برنامه باشد که بخشی ازآن درمحرم و صفر و بخش‌های دیگر، تا آخر سال و به مناسبت‌های مختلف روی آنتن می‌رود.مثلا برای اربعین، چند قسمت روی آنتن خواهد رفت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها