گزارش «جام‌جم» از برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه مواد، تجهیزات آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته «ایران‌ساخت»

توسعه فناوری بر پایه محصولات ایران‌ساخت

ظرفیت‌های توسعه صنعت برنامه‌نویسی و آموزش آن در کشور

در تکاپوی ترویج تفکر برنامه‌نویسی

تا اواسط دهه ۷۰ عامه مردم آشنایی چندانی با فناوری‌های نوین مانند بسترهای برخط نداشتند و شغلی به نام برنامه‌نویسی در ایران شناخته‌شده‌ نبود. در آن سال‌ها بهره‌گیری از دانش برنامه‌نویسی صرفا منحصر به برخی مجموعه‌های دولتی و خصوصی شاخص و صرفا در جهت رفع نیازهای اولیه بود اما دراوایل دهه۸۰وبا ورود اینترنت به سازمان‌ها و لزوم استفاده از آن، رفته‌رفته موقعیت‌های شغلی متفاوتی تحت عنوان برنامه‌نویس در سازمان‌ها ایجاد شد.
کد خبر: ۱۴۶۴۰۶۶
نویسنده جواد فیاض - خبرنگار پیشران
 
در سال‌های اخیر، رشد بسیار سریع و فراتر از تصور فناوری در سراسر جهان و البته کشور، عملا برنامه‌نویسی را به یکی از الزامات و راهبردی‌ترین بخش‌های تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی کوچک و بزرگ تبدیل‌کرده‌ و به همین خاطر آموزش برنامه‌نویسی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

واقعیت این است که امروزه تقریبا تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما و هر نوع کسب‌وکاری به‌نوعی با برنامه‌نویسی مرتبط است. از تراکنش‌های ساده بین‌بانکی گرفته تا طراحی وبگاه اینترنتی یا استقرار یک سامانه هوش مصنوعی، همگی برنامه‌هایی هستند که برای تولید و اجرا نیازمند تیم برنامه‌نویس است. شاید به‌جرأت بتوان گفت طی چند سال اخیر، برنامه‌نویسی به یکی از محبوب‌ترین و دلخواه‌ترین موقعیت‌های شغلی در میان نسل جوان تبدیل ‌شده ‌است. جایگاه شغلی مطلوب، نیازمندی تقریبا تمام مجموعه‌ها به تخصص‌های مختلف برنامه‌نویسی، منابع آموزشی بی‌شمار و درآمد نسبتا بالاتر از متوسط جامعه را می‌توان از جمله دلایل علاقه‌مندی نسل جوان به حوزه‌های مرتبط با برنامه‌نویسی دانست. به نظر اما مهم‌ترین دلیل محبوبیت برنامه‌نویسی و وجه ‌تمایز اصلی آن با سایر تخصص‌ها، نیاز نداشتن به تحصیلات آکادمیک است. هرچند تحصیلات آکادمیک در هر تخصصی می‌تواند تا حدود زیادی تضمینی برای ورود به بازار کار باشد اما شرایط در حوزه‌های نوظهورتر و مرتبط با برنامه‌نویسی کمی متفاوت است. 

فرصت منحصربه‌فرد
در دو دهه اخیر منابع آموزشی فراوان، معتبر و حتی دانشگاهی بسیار زیادی با موضوعات آموزشی حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی تولید ‌شده ‌است. این منابع در برخی موارد به حدی کامل و جامع هستند که مورد تایید دانشگاه‌های معتبر نیز قرار می‌گیرند و حتی می‌توان فراگیران این منابع آنلاین و آفلاین را با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مقایسه ‌کرد. در میان این حجم انبوه از اطلاعات و دوره‌های آموزشی گوناگون، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین منبع کمی دشوار به نظر می‌رسد. از طرفی منابع آموزشی غیرفارسی معمولا دسترسی چندان آسانی برای کاربران ایرانی ندارند؛ بنابراین در این شرایط منابع آموزشی فارسی‌زبان از اهمیت راهبردی و ویژه‌ای در آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی این حوزه‌های نوپدید برخوردار است. شرکت «سنجش مهارت پایا» با نام تجاری کوئرا نیز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه آموزش و توانمندسازی علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی از سال ۱۳۹۴ مشغول فعالیت است. علیرضا جلالیان، مدیر توسعه کسب‌وکار کوئرا تصریح می‌کند: این مجموعه در ابتدا به‌عنوان سامانه کمک‌آموزشی برنامه‌نویسی در دانشگاه صنعتی شریف و سپس سایر دانشگاه‌های برجسته کشور فعالیت خود را آغاز کرد. این سامانه کمک‌آموزشی تاکنون قابلیت برگزاری ومدیریت کلاس، ارائه تمرین و برگزاری امتحان برای بیش از ۳۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در سراسر کشور را فراهم ‌آورده ‌است.طی این سال‌ها از شاخص‌ترین اقدامات کوئرا، برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی بوده‌ است. به گفته جلالیان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ مسابقه با حمایت بیش از ۴۰۰ شرکت برجسته حوزه فناوری کشور زیر نظر کوئرا برگزار شده که هدف اصلی آن ایجاد یک جامعه منسجم و شبکه‌سازی میان برنامه‌نویسان و تسهیل روند استخدام و کاریابی برنامه‌نویسان و حامیان آن است. 
 
میانبر از دانشگاه به میزکار
برجسته‌ترین محصول کوئرا، محتوای آموزشی تخصصی آن در حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی است. جلالیان در ادامه گفت‌وگو با پیشران می‌افزاید: هرچند فرآیندهای تسهیل استخدام و کاریابی کوئرا مثمرثمر بود اما همچنان خلئی بین نیازمندی‌های صنعت و بازار کار و توانایی‌های برنامه‌نویسان وجود داشت؛ بنابراین در سال ۱۳۹۷، بخش آموزشی این شرکت به نام کوئرا کالج تاسیس شد. کوئرا کالج با بهره‌گیری از استادان مجرب ودانشگاهی، ارتباطات گسترده ومستقیم خود با صنعت و بازار کار و شناخت دقیق نیازمندی‌های موجود، اقدام به تهیه وارائه دوره‌های آموزشی جامع برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف کرد. تمرین‌های کاربردی، امکان پرسش‌وپاسخ با طراحان دوره، دسترسی به ویرایشگر آنلاین، منتورینگ فردی دانش‌آموختگان از سطح مقدماتی و حتی معرفی به شرکت‌های متقاضی وتسهیل استخدام‌ آنها، ازجمله امکانات منحصربه‌فردی‌ است که کوئرا کالج در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها