در نشست خبری ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰کیلومتری غدیر مطرح شد

افزایش ۳۰ درصدی مشارکت در مهمانی غدیر

برگزاری مراسم عید بزرگ غدیر در بیمارستان مریم؛

انسانیت و دین یعنی ولایت حضرت علی (ع)

رویداد غدیر یکی از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام است که مسلمانان جهان این روز بزرگ را به بهترین شکل ممکن در کنار هم جشن می‌گیرند. این سنت زیبا در زندگی دکتر صلاح الدین دلشاد مدیرعامل بیمارستان مریم نهادینه شده است و به همین مناسبت ایشان هرساله جشن غدیر را به همراه کارمندان خود و با دعوت از مسئولین و خیرین استان البرز برگزار می‌کند.
رویداد غدیر یکی از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام است که مسلمانان جهان این روز بزرگ را به بهترین شکل ممکن در کنار هم جشن می‌گیرند. این سنت زیبا در زندگی دکتر صلاح الدین دلشاد مدیرعامل بیمارستان مریم نهادینه شده است و به همین مناسبت ایشان هرساله جشن غدیر را به همراه کارمندان خود و با دعوت از مسئولین و خیرین استان البرز برگزار می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۹۷

امسال هم به مانند ادوار گذشته جشن باشکوه غدیر در سالن اجتماعات بیمارستان مریم برپا شد و دکتر دلشاد با همان زبان شیوای خود این چنین از واقعه غدیر گفتند: در طول خلقت انسان تا کنون همواره انسان درگیر بین دو قدرت نفس اماره وعقل قرار دارد و شیطان در گمراهی انسان کمک حال نفس اماره است. خداوند متعال برای نجات بشر از وسوسه‌های شیطانی و راهنمایی آن‌ها پیامبران را فرستاد. ۱۲۴ هزار پیامبر برای جلوگیری از گمراهی انسان مأمور هدایت شدند؛ چون پس از رحلت هر پیامبری پیروان او دچار گمراهی افراط و تفریط می‌شدند و پیامبر بعدی باز آنان را به راه میانه (اعتدال) فرا می‌خواند و از گمراهی نجات می‌داد.
وی افزود: پیامبراسلام (ص) در طول عمر گرانبهای خود آنچنان رفتار کرد که تا دین خداوند را در زندگی خود مجسم و نمایان کند. ایشان مانند ضعیف‌ترین انسان‌های جامعه زندگی می‌کرد و همیشه سنگی بر شکم خود می‌بست (حجرالمجاعه) تا کمتر احساس گرسنگی کند و کمتر بخورندو در مراودات اجتماعی هیچ شخصی نتوانست در سلام کردن از ایشان سبقت بگیرد.
دکتر دلشاد در ادامه توضیح داند: با توجه به اینکه پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) خاتم انبیاء بود، سوال مطرح می‌شد که تکلیف مردم پس از رحلت ایشان چه می‌شود تا دچار گمراهی نشوند؟ در همین راستا ایشان از سوی خداوند متعال در مقابل مأموریت جدیدی قرار گرفت و آن تعیین فردی است که باید مسیر انبیأ و دین را برای مردم نشان دهد. خداوند در آیه کریمه ۶۷ سوره مائده خطاب به پیامبر می‌فرمایند: یَـٰٓأَیُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغۡ مَآ أُنزِلَ إِلَیۡکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمۡ تَفۡعَلۡ فَمَا بَلَّغۡتَ رِسَالَتَهُ (اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به سوى تو فرو فرستاده شده [به خوبى]ابلاغ کن، اگر انجام ندهى، در آن صورت [گویى به هیچ عنوان]پیام او را نرسانده اى)؛ لذا پیامبر (ص) پس از حجة الوداع (آخرین حضور در مراسم حج) پس از خارج شدن از مکه بر منطقه‌ای به نام غدیر متوقف شدند. منطقه غدیر آب و علف نداشت و بسیار خشک و بیابانی بود به نحوی که گرمای بالای ۵۰ درجه در آن منطقه حاکم بود و مردم لباس هایشان را زیر پا می‌گذاشتند تا بتوانند گرما را تحمل کنند. ایشان از همگان دعوت کردند برای حضور در غدیر که تقریبأ ۱۲۰ هزار نفر جمع شدند و حضرت علی (ع) هم به همراه ۱۲ هزار نفر یمنی خودشان را به غدیر رساندند. یمنی‌ها در محبت به اهل بیت در دنیا سرآمد هستند. حضرت ابراهیم را نیز در روز عید غدیر به داخل آتش انداختند که آتش به فرمان خداوند گلستان شد. همچنین حضرت موسی و حضرت عیسی در این روز جانشین خود را انتخاب نمودند.
در این روز بزرگ پیامبر اکرم (ص) به اصحاب خود فرمود: پس از من قرآن وعترت من شما را از گمراهی رهایی می‌بخشند و تا وقتی که به این دو گرانبها متمسک و پیرو باشید گمراه نخواهید شد و از این پس هرکسی که من مولای او هستم؛ بعد از من علی (ع) مولای اوست. بعد از این انتخاب خداوند متعال در سوره مائده آیه ۳ می‌فرمایند:
(با انتخاب حضرت علی (ع) دین و نعمت را برای شما کامل کردم). در نتیجه اسلام و دین بدون حضرت علی (ع) ناقص است. اولین کسی هم که ولایت مولاعلی (ع) را تبریک گفت خلیفه دوم عمر بود که متأسفانه بعد‌ها این بیعت از طرف او نقض شد. پیامبر (ص) بعد از انتخاب حضرت علی (ع) دستور دادند تا چادری روبروی چادر خود نصب شود و فرمودند هرکسی که در غدیر حضور دارد بیاید برای بیعت که این کار به مدت ۴ روز طول کشید. حتی زنان هم با گذاشتن دست خود در تشت آبی که دست حضرت علی (ع) در آن بود؛ با ایشان بیعت نمودند. ۱۲۰ هزار نفر در آن روز مهم با حضرت علی (ع) بیعت کردند.
دکتر دلشاد با اشاره به اهمیت برگزاری جشن غدیر گفتند: بنده همیشه از دوران دانشجویی یادم می‌آید که این رویداد بزرگ را جشن می‌گرفتم. در زمانی که در لندن مسئول انجمن اسلامی دانشجویان بودم در سال ۱۳۷۲ این مراسم را برگزار می‌کردیم، در آن زمان کلیسایی قدیمی خریداری شده و تبدیل به مرکز اسلامی شده بود که در این مراسم برای اولین بار مراسم عهد اخوت را در بین دانشجویان برگزار کردیم که دانشجویان مسلمان خیلی از کشور‌ها با یکدیگر عهد اخوت بستند و فضایی روحانی را ایجاد نمودند. در دهه شصت همه ساله این مراسم را در مناسک حج و در مکه و سپس در همان روز در مدینه برگزار کردیم که به تمامی اعضای هیئت پزشکی که بالغ بر یک هزار و هشتصد نفر بودند عیدی دادیم. اما در کشورمان در طول سال‌ها از برگزاری این جشن خبری نبود که خوشبختانه امسال آرزوی ما تحقق پیدا کرد و مشاهده کردیم در شهر‌های مختلف جشن غدیر برپا شده است.
دکتر دلشاد در ادامه از چرایی انتخاب حضرت علی (ع) این چنین گفتند: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: با کسانی هم نشینی و معاشرت کنید که وقتی با شما صحبت می‌کند؛ شما را به یاد خدا می‌اندازد.
حضرت علی (ع) انسانی است که در مرام، جمال، کمال و رفتارش می‌شود خداوند را دید. مولا علی (ع) خلیفه‌ای بود که در روز جمعه در حالیکه صد‌ها هزار نفر در مسجد کوفه منتظر ایشان بودند. در همان زمان عبدالله بن عباس از اصحاب پیامبر (ص) به دنبال مولا علی (ع) می‌رود و در مغازه میثم تمار ایشان را پیدا می‌کند؛ کسی که کم‌ترین شغل را داشت و علی (ع) همنشین و هم راز او بود. عبدالله بن عباس به حضرت علی (ع) می‌گوید: یا خلیفه رسول الله، یا امیرالمومنین،‌ای رئیس و حاکم مسلمین جهان؛ مردم در مسجد منتظر شما هستند. حضرت علی (ع) خطاب به ابن عباس فرمودند: با این القاب می‌خواهی بگویی که مقام من خیلی بالاست. گفت: بله همینطور است. آنگاه حضرت، کفش پینه وصله شده خود را به او نشان می‌دهد و می‌گوید:‌ای عبدالله بن عباس به نظر تو این کفش من چه میزان ارزش دارد؟ او درجواب گفت اگر ناراحت نشوید بگویم: در کوچه بگذارید کسی سمت این کفش نمی‌رود. مولا گفت: بدان، خلافت من بر شما به اندازه همین کفش هم برای من ارزش ندارد؛ اما اگر بتوانم از طریق این مسئولیت یک نفر را هدایت کنم ارزش آن از زمین و آسمان وآنچه در آن است بیشتر است. انسانیت و دین بدون ولایت علی (ع) معنا ندارد؛ زیرا محور عدالت در همه شئونات زندگی ایشان دیده می‌شود.
دکتر دلشاد با اشاره به زندگی امام خمینی (ره) گفتند: انقلاب اسلامی را ظهور امام خمینی (ره) می‌دانیم که در آن زمان همه به سمت گمراهی می‌رفتند و ایشان توانست مردم را از از مسیر تاریک نجات دهد. امام در زندگی خود به معنای واقعی پیرو حضرت علی (ع) بود و همان طور زندگی می‌کرد. به عنوان مثال اگر درنشستی سخنرانی از سوی ایشان انجام می‌گرفت به طور مساوی به همه نگاه می‌کردند تا عدالت برقرار شود. امام خمینی (ره) روزی متوجه می‌شوند که یخچالی در منزل وجود دارد و ایشان از پسرشان سید احمد پرسیدند: آیا این وسیله را همه مردم دارند که سید احمد در جواب گفتند: خیر بعضی توان خرید آن را ندارند. در همان لحظه امام دستور داد که تا وقتی همه مردم ایران صاحب یخچال نشده اند؛ بنده استفاده نمی‌کنم و دستور داد یخچال را از اتاقشان خارج کنند.
دکتر دلشاد در پایان تاکید کرد: رفتار و کردار حضرت علی (ع) را باید همیشه مرور و در زندگی خود وارد کنیم. انشاالله همه پیرو مولا علی (ع) باشیم و نگذاریم عمرمان طوری سپری شود که در آخر با افسوس بگوییم چرا او را خوب نشناختیم و جور دیگری عمل کردیم. مسئولین با رفتار و عملکرد خود، دین اسلام را نمایان گر باشند، زیرا برای این راه و انقلاب بسیاری از شهدا جان خودشان را فدا کرده اند و باید از این امانت با ارزش به خوبی محافظت شود. امیدواریم که خداوند به لطف خودش و به برکت خون شهدا و آخرین شهید خدمت بتوانیم ادامه دهنده حکومت حضرت علی (ع) باشیم.
در پایان این مراسم، همه کارکنان بیمارستان و حاضرین در مراسم؛ میهمان سفره ناهار مولا علی بودند. همچنین تمامی میهمانان از سوی دکتر دلشاد عیدی دریافت نمودند و از کسانی که سوالات مسابقه مربوط به واقعه غدیر را صحیح پاسخ داده بودند با اهداء هدیه تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها