گفت‌وگو با رضا اکبریان، کارگردان مستند «آب‌ بندان»

مرگ تدریجی میرآب‌ها

«جام‌جم» از برنامه «مثبت مردم» در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان آن گزارش می‌دهد

قاب سیزدهم ازدستاوردهای شهیدجمهور

از ۲۸خرداد۱۴۰۰ که شهید ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور انتخاب شد و پای به میدان گذاشت و دولت خود را تشکیل داد، تا‌به‌امروز که روزهای پایانی دولت سیزدهم را پشت سر می‌گذاریم، دستاوردهای بسیاری را در قالب پروژه‌های مختلف شاهد بوده و هستیم که با همت و با حضور ایشان در استان‌ها و شهرهای مختلف کشورافتتاح و به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، سلامت، آموزش‌وپرورش، اشتغال و معیشت، عمرانی، سیاست خارجی و... .
کد خبر: ۱۴۶۲۳۱۱
نویسنده صدف تهرانی - گروه رسانه
 
دستاوردها به قدری زیاد است که حتی بعد از شهادت وی و همراهانش هم یکسری پروژه‌ها در مرحله افتتاح یا بهره‌برداری هستند اما شاید بسیاری از مردم کشورمان از این دستاوردها اطلاع چندانی نداشته باشند یا اطلاعات‌شان صرفا در زمینه اخباری باشد که کم‌وبیش شنیده‌اند. از این رو برنامه «مثبت مردم» با محوریت دستاوردها و تلاش‌های شهید رئیسی در سه فصل تولید و روانه آنتن شده که فصل سوم آن همچنان درحال تولید است.مجله خبری مثبت مردم،تولید معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صادق شمسایی است که هرهفته از شبکه خبرو شبکه سه سیما پخش می‌شود.حتی بعد از شهادت شهید رئیسی هم تولید برنامه متوقف نشده و همچنان به دستاوردهای دولت شهید خدمت پرداخته می‌شود. محمدرضا فلاحی، مریم خادم‌پور و امیر اکبری کار اجرای این برنامه را بر عهده دارند و آرمان غفاریان گوینده این برنامه است.
 
گلچین‌کردن سوژه‌ها
صادق شمسایی که پیش از این ساخت برنامه‌هایی چون «تهرانگرد» و «راهی شو» را در کارنامه کاری‌اش دارد، درباره ساخت این مجله خبری به جام‌جم می‌گوید: از آنجایی که حجم فعالیت‌های دولت، دیدارها، مصوبات و افتتاح پروژه‌ها در طول دوران ریاست شهید رئیسی زیاد است و برنامه هم هفته‌ای یک بار روی آنتن می‌رود، ما نمی‌توانستیم همه آنها را در زمانی که ایشان در قید حیات بودند، پوشش بدهیم؛ بنابراین تولید برنامه به فصل سوم کشیده شد و مدتی است ما بدون حضور ایشان برنامه را می‌سازیم. یعنی پروژه‌هایی را که فرصت نشد به آنها بپردازیم، در این برنامه مورد توجه قرار می‌دهیم. چون همچنان برخی پروژه‌های آقای رئیسی توسط دولت و سرپرست نهاد افتتاح می‌شود.وی همچنین با ذکر مثالی در این‌باره توضیح می‌دهد: به‌عنوان مثال، هفته‌های گذشته واحدهای نهضت ملی در مشهد و آب‌شیرین‌کن سیستان افتتاح شد که در برنامه‌های آقای رئیسی بود اما متاسفانه تقدیر به این شکل رقم خورد که فرصت نشد خودشان در این مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند. همین‌طور برنامه‌های دیگری نیز در نوبت افتتاح بود که ما همچنان تا پایان دولت سیزدهم در حال ساخت برنامه مثبت مردم هستیم.شمسایی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که ما در تولید این برنامه داشتیم، گلچین‌کردن سوژه‌ها بود. یعنی به قدری سوژه‌ها زیاد بود که ما نمی‌دانستیم چطور اولویت‌بندی کنیم. البته ما در این حوزه تصمیم‌گیر نبودیم و خود نهاد تصمیم‌ می‌گرفت. تهیه‌کننده راهی‌شو عنوان می‌کند: ما هیچ‌وقت سراغ سوژه‌های قدیمی نرفتیم و جدول‌پخش در زمینه سوژه‌های روز بسته می‌شد که براساس سفرها، پروژه‌ها و دیدارهای رئیس‌جمهور بود. به تعبیری ما یک تیم تولید بودیم که در سفرهای استانی با ایشان همراه می‌شدیم. 
 
این راه ادامه دارد
وی در پاسخ به این سؤال که با شهادت آیت‌ا... رئیسی چقدر شیوه و محتوای اثر دچار تغییرات شده می‌گوید: نوع نگاهی که ما به لحاظ رسانه‌ای در ساخت این اثر داریم، این است که بعد از فرمایشات رهبری که درباره کم‌کاری رسانه‌های داخلی گفتند و همچنین بعد از ماجرای شهادت آقای رئیسی، انگیزه بیشتری پیدا کردیم تا بتوانیم این حجم ازفعالیت‌های صادقانه و مخلصانه ایشان را به تصویر بکشیم. البته در زمانی که ایشان در قید حیات بودند هم ما تلاش‌ می‌کردیم به نحو احسن کار کنیم، اما تیم ما بعد از ایشان انگیزه مضاعفی پیدا کرد تا همچنان این راه را مصمم ادامه دهد.به‌هرحال هنوز آثار ایشان ودستاوردهایی که دردولت داشتند وجود دارد. گرچه ما دیگر حضور فیزیکی آقای رئیسی را نداریم، اما نتایج کارهای خالصانه ایشان را می‌بینیم، مثل کاهش تنش آبی کشور که هر روز داریم خبرهای خوبی در این زمینه می‌شنویم.به‌هرحال در این دوسه سال زحماتی دردولت کشیده شدکه امروزثمره آن را می‌بینیم.بنابراین در رویکرد ما تغییری به‌وجود نیامده و فقط فقدان ایشان است که حس می‌شود. گرچه ثمرات زحمات آقای رئیسی مشهود است و ما هم در این برنامه به آنها می‌پردازیم. به‌هرحال برنامه، برنامه شخص آقای رئیسی نبود و برنامه دولت است. گرچه در زمان حیات‌شان محوریت برنامه ما ایشان بود.بااین‌حال برنامه متعلق به دولت ودستاوردهای آن است.تهیه‌کننده تهرانگرد دربخش دیگری از این گفت‌وگو بیان می‌کند:پخش مثبت‌مردم تا پایان دولت سیزدهم ادامه دارد.چون همچنان درهرهفته به تعداد پروژه‌های افتتاح‌شده اضافه می‌شود.  
وی در ادامه درباره همراهی با تیم ریاست‌جمهوری و خاطراتی که از شهید رئیسی دارد، می‌گوید: به‌هرحال با تیم رئیس‌جمهور کار کردن، به‌خاطر یکسری مسائل امنیتی کار سخت و دشواری است. یعنی هر تیم رسانه‌ای فارغ از این‌که در کدام دولت باشد، وقتی به‌عنوان مستندساز با تیم ریاست‌جمهوری همراه می‌شود سختی کار مضاعفی دارد. به‌خصوص آقای رئیسی که خیلی پرکار و تعداد سفرهای‌شان زیاد بود. گاهی پیش می‌آمد که در یک سفر به چندین نقطه از یک استان سفر می‌کردند که این مسأله جابه‌جایی، کار تیم رسانه‌ای را سخت می‌کرد. بنابراین کار طاقت‌فرسایی برای تیم بود و اصلا به کارهای گذشته شباهتی نداشت.البته ما هیچ‌وقت توفیق همراهی با ایشان را نداشتیم و برخوردمان فقط در حد یک سلام و گپ کوتاه بود اما برای ما واضح است که ایشان به‌شدت انسان بی‌تکبر و دلسوزی بود، یعنی به فکر مردم و تیم‌شان بودند که مبادا در آفتاب بمانند. یعنی حواس‌شان به همه چیز بود. این نکته بسیار مهم و قابل‌توجهی است که از ایشان به یادگار مانده است.البته من شنیده بودم که حاج‌آقا برنامه را هم می‌دید و پیگیر بود. یعنی در جریان ساخت و محتوا و ساختار برنامه قرار می‌گرفت. شمسایی ادامه داد: به‌خاطر تعامل خوبی که بین صداوسیما و دولت وجود داشت، این برنامه برای نخستین‌بار تولید شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و شاید بتواند گام خوبی برای دولت بعد هم باشد که چنین برنامه‌هایی بازهم تولید شود، چون به‌هرحال این مسأله مطالبه رهبر معظم انقلاب است و مردم باید در جریان کارهایی که در کشور انجام می‌شود قرار بگیرند. 
 
ده‌ها «مثبت مردم» نیاز است
شمسایی می‌گوید: معمولا در یک سفر پروژه‌های مختلفی افتتاح می‌شد؛ بنابراین ساخت مستند و برنامه‌ای که تمام این پروژه‌ها را پوشش بدهد کار راحتی نیست. بااین‌حال ماهمه سعی‌مان را کردیم که ازهمین ظرفیت محدود حداکثراستفاده را ببریم؛ امابه نظرم شاید بهتر است ده‌ها مثبت‌مردم دیگرهم باید ساخته شود تا بتوان حق مطلب را ادا وکارهایی که دردولت سیزدهم انجام شده را دررسانه منعکس کرد. وی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد توانسته با این برنامه دستاوردهای دولت سیزدهم را به تصویر بکشد هم عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم توانسته‌ایم در سه فصل از این برنامه اهم دستاوردها را بیان کنیم، یعنی در ساخت این برنامه تلاش کردیم به موضوعات مختلفی بپردازیم. ازجمله: سیاست‌خارجی، بحث مطالبات رئیس‌جمهور و دستوراتی که در هیات دولت داشتند؛ همچنین سفرشان به نیویورک و پیوستن ایران به شانگهای و... .بنابراین من فکر می‌کنم مثبت‌مردم می‌تواندمرجع خوبی برای دستاوردهای دولت سیزدهم باشد. به‌هرحال این برنامه از فروردین۱۴۰۲شروع شد و در طول این سه فصل به پروژه‌های مختلفی پرداخت. البته فصل اول را تیم دیگری ساخت و دو فصل دیگر را ما ساخته‌ایم.شمسایی پیش از این در زمینه‌های دیگری برنامه‌سازی می‌کرد. از این رو، وی درباره دغدغه‌اش از ساخت این مجموعه و تجربه متفاوتی که با مثبت‌مردم کسب کرده، می‌گوید: برای من جذابیت این کار از این حیث بود که شخصا به آقای رئیسی علاقه داشتم. حتی قبل از این‌که ایشان رئیس‌جمهور شوند و در پست‌های دیگری فعالیت می‌کردند بازهم شخصیت مورد علاقه من بودند.  بنابراین کارکردن و قرارگرفتن به‌عنوان یک عضو کوچک در تیم رسانه‌ای ایشان به‌شخصه برایم افتخار بود. به‌همین‌دلیل وقتی ساخت این کار به من پیشنهاد شد، استقبال کردم و برایش طرح‌های جدیدی هم داشتم و با رویکرد برنامه‌سازی وارد یک ساختار برنامه خبری شدم. ضمن این‌که تلاشم را کردم برنامه با حفظ رسالت‌های خبری خودش به شکل و فرم برنامه‌های مخاطب‌پسند تلویزیون نزدیک شود، چون به‌هرحال ذات برنامه خبری است وگزارش وخبر رافی‌نفسه دارد اما می‌خواستیم به برنامه‌های ترکیبی جذاب تلویزیون تبدیل شود، البته این‌که چقدر موفق بودیم را مخاطب باید بگوید. 

باارزش‌ترین اثر کارنامه من
شمسایی، تهیه‌کننده و کارگردان مثبت‌مردم بیان می‌کند: من وقتی وارد این پروژه شدم، با توجه به این‌که کارهای قبلی من کارهایی با تولیدات عظیم بود و این پروژه پیچیدگی آن کارها را نداشت، اما ساخت مثبت‌مردم جزو افتخارات کارنامه کاری من است. به نظرم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری که در کارنامه کاری‌ام دارم همین برنامه است. چون برای آقای رئیسی و فعالیت‌ها و دستاوردهای ایشان ساخته شده و برای من کار باارزشی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها