غدیر؛ وعده فراموش‌شده
بازخوانی واقعه غدیر با شرح احادیثی از اهل سنت

غدیر؛ وعده فراموش‌شده

چگونه می‌توان فرهنگ غدیر را در خانواده و جامعه جاری و ساری کرد؟

به عشق علی

غدیر حکایتش اکمال دین و اتمام حجت خدا بر بندگانش است. به همین خاطر هم هست که غدیر واقعه‌ای ساده نیست. این عید بزرگ‌ترین عید شیعیان است؛ چراکه خدا تکلیف خاتمه نبوت را با امامت روشن کرد و تا پایان تاریخ همواره سایه امامت به‌عنوان واسطه فیض‌الهی میان خلق و خداوند بر سر ماست.
کد خبر: ۱۴۶۲۱۶۷
نویسنده زهرا احمدزاده - خبرنگار چاردیواری
 
غدیر یک فرهنگ است، ‌یک معرفت و یک بینش عمیق. آنچنان که بی‌توجهی به این فرهنگ و رسالت عظیم موجب شد تا مسیر تاریخ رنگ خون بگیرد و وقایعی همچون سقیفه بنی‌ساعده و جدا کردن رسالت و جانشینی رسول خدا از سقل اکبر یعنی خاندان پاک و عترت‌ا... موجب شکل‌گیری واقعه‌ای به عظمت عاشورا و عبرت‌های آن شد. صدالبته این فرهنگ و جهان‌بینی تا امروز جاری و ساری است تا مسیر حق و باطل را از همدیگر جدا و راه را از بیراهه مشخص کند. به همین خاطر است که فرهنگ غدیر باید همواره در رأس قرار بگیرد و بچه‌شیعه‌ها باید با این فرهنگ و جهان‌بینی روشنگرانه و ظلم‌ستیز آشنا شوند‌. بهترین راهکار برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ ولایت و امامت احیای فرهنگ غدیر در خانواده‌ها و بزرگ‌کردن فرزندان با همین بینش و منش است. در این صورت است که جامعه نیز در مسیر غدیری‌بودن و غدیری‌ماندن حرکت می‌کند و چنین جامعه‌ای هر لحظه آماده ظهور حضرت‌حجت(عج) است؛چراکه فرهنگ غدیری با فرهنگ انتظار گره خورده است. خلاصه‌اش این‌که عشق به اهل بیت عصمت و طهارت وحرکت در خط امامت وولایت مسیر تضمین‌شده‌ای است که انحراف در آن جایی ندارد و شیعیان فقط به عشق علی(ع) عید غدیر را به برترین شکل ممکن مورد تجلیل قرار می‌دهند تا فرهنگ غدیری و امامت و ولایت در تمام جامعه ساری و جاری شده و جامعه‌ای ولایی داشته باشیم. 

عیادت از بیماران و سالمندان  
عیادت از بیماران و سر زدن به سالمندان هم یکی از رفتارهایی است که می‌تواند به برپایی فرهنگ غدیر و داشتن خانواده‌ای غدیری کمک کند. فرهنگ غدیر فرهنگ ناب شیعی است و این فرهنگ بر احترام به سالمندان و گرامیداشت آنها و همچنین انجام کارهای نیک وپسندیده‌ای همچون عیادت از بیماران تاکید دارد. 

آذین‌بندی کوچه و محل   
قدر مسلم این‌که روز عید غدیر باید با سایر روزهای سال فرق داشته باشد وبزرگداشت آن محسوس باشد. برای جاری و ساری‌کردن فرهنگ غدیر و نفوذ این جهان‌بینی ولایی به سطح جامعه باید نمادسازی کرد و هر آنچه را که می‌تواند بر امر عید غدیر و ولایت و امامت رهنمون شود، به کار گرفت. یکی از این راهکارها همین آذین‌بندی و زینت کوچه و خیابان حتی با یک گلدان یا روشن‌کردن یک چراغ است. مهم این که شادی‌مان را از تکمیل دین و اتمام نعمت الهی به نمایش بگذاریم. 

بزرگداشت غدیر  
فرهنگ غدیر و عشق به ولایت باید از کودکی در ما ریشه کند و جان بگیرد. بر این اساس خانواده غدیری خانواده‌ای است که در روز عید با برکت غدیر این روز را جشن بگیرد و بزرگ بداند. پدر و مادر باید، تلاش‌شان بچه‌ها حس کنند این روز با سایر روزها فرق دارد و در خانواده فضایی شاد و بشاش و باروح جریان یابد. 

عیدی بدهید  
عیدی‌دادن در روز عید غدیر یکی از کارهایی است که موجب می‌شود خاطره‌ای خوشایند از این روز بزرگ در ذهن فرزندان ما بر جای بماند و آنها را در مسیر امامت و ولایت قرار می‌دهد. شما می‌توانید با یک هدیه کوچک یا عیدی‌دادن به فرزندان خودتان یا حتی فرزندان فامیل و همسایگان در مسیر تربیت ولایی حرکتی ماندگار انجام دهید و موجب شوید روز عید غدیر در ذهن آنها همواره روزی بزرگ و متفاوت باشد. 

تعریف واقعه غدیر با بیانی جذاب  
عشق و محبت به مولا علی‌(ع) و اهل بیت(ع) از همان دوران کودکی باید در دل انسان بنشیند. به همین دلیل باید واقعه غدیر را از همان دوران کودکی با بیانی جذاب و دلنشین برای فرزندان‌مان بیان کنیم تا این واقعه و فرهنگ و پیام آن در دل و جان فرزندان‌مان بنشیند و اهمیت آن را دریابند و روح‌شان با ولایت و امامت عجین شود. 

رسیدگی به نیازمندان  
عید غدیر فرصت و بهانه خوبی برای نیکی‌کردن است و می‌تواند فرهنگ و پیام غدیر را از این راه در جامعه رواج داد و اهمیت امامت و ولایت را ساری و جاری کرد. همچنان ‌که در فرهنگ شیعی ما امام را به‌عنوان واسطه فیض میان خدا و خلق می‌شناسیم و بدیهی است که ما هم وقتی واسطه رساندن خیری به فردی نیازمند شویم، در واقع به وظیفه شرعی و انسانی خود به‌عنوان یک شیعه عمل کرده‌ایم و این به‌نوعی نشر پیام غدیر است. 

برگزاری جشن  
برپایی جشن‌های بزرگ مردمی و بزرگداشت واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای انتقال پیام غدیر و ترویج فرهنگ غدیر در سطح خانواده و جامعه انجام داد. بدیهی است روزی که خداوند دین‌مان را کامل و نعمتش را بر ما تمام کرده، باید با دیگر روزها به طرز معناداری متفاوت باشد و این روز را گرامی بداریم و در آن جشن‌های باشکوهی داشته باشیم. 

بزرگ‌ترین عید 
واقعه غدیر یک رویداد معمولی نیست؛ بزرگ‌ترین عید شیعیان جهان است. خداوند در واقعه غدیر به پیامبر بزرگ اسلام(ص) دستور جانشینی حضرت علی(ع) را برامت مسلمین دادودرستی امر رسالت را منوط به ابلاغ ولایت مولای متقیان به همه مسلمانان اعلام کرد.همین عظمت و بزرگی است که عید سعید غدیر را عیدا...الاکبر و عید آل‌محمد(ص) گفته‌اند؛ روزی که رسول خدا در عظمت آن فرمودند: «یومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی»؛ روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است.
واقعه غدیر پیام‌ها و عبرت‌های متعددی دارد و باید زنده نگه داشته شود. روایت و نقل این واقعه در سیره رسول خدا(ص) نیز هست و حتی خداوند هم ۲۳ سال رسالت رسول خدا را با ابلاغ پیام ولایت یکی می‌داند و تاکید می‌کند: «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» (سوره مائده، آیه ۶۷).
«ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده ‌است (در مورد ولایت و جانشینی حضرت علی) اعلام کن و اگر چنین نکنی، رسالت الهی را به پایان نرسانده‌ای و (بدان که) خداوند تو را از (شر) مردم (و کسانی که تحمل شنیدن این پیام مهم را ندارند) حفظ می‌کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی‌کند.»
بر این اساس حضرت رسول هم در حجه‌الوداع خود با مسلمانان حج‌گزار ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند و پیش از جدایی اهالی شام، مصر و عراق از جمعیت، جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر کرد تا علی(ع) را به‌عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.پس از نزول این آیه، پیامبر(ص) دستور توقف کاروان را صادر کرد و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیرخم ملحق شوند. طبق روایات در واقعه غدیر ۱۲۰ هزار نفر حضور داشتند و پیام ولایت و جانشینی مولا علی(ع) را به چشم خود دیدند و به گوش شنیدند و با حضرت بیعت کردند. با مروری بر ماجرای غدیرخم می‌بینیم علاوه بر این‌که عده‌ای با امیرالمؤمنین(ع) بیعت نکردند، عده‌ای هم بودند که ابتدا به‌ظاهر بیعت کردند اما بیعت خود را شکستند. این منافقین همان‌هایی هستند که در طول تاریخ حضور داشته‌اند و منفعت را به مصلحت ترجیح‌داده‌اند.از سوی دیگر با کنار گذاشتن پیام غدیر، به روایت تاریخ، قدرت‌طلبی و حکومت‌های سلطنتی اتفاق افتاد؛ چنان‌ که حتی با حکومت کوتاه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) باز هم این مسیر اصلاح نشد و عاقبت به حکومت‌های ظالم ختم شد و شاهد جنایات بسیاری در تاریخ اسلام بودیم که یکی از آنها واقعه عاشوراست.

اهمیت روایت غدیر 
امامت یکی از اصلی‌ترین اصول پنج‌گانه دین است؛ اصلی که بعد از توحید و نبوت به‌نوعی تضمین‌کننده اصول بعدی دین یعنی عدل و معاد‌است.در واقع پس از پذیرش توحید و وحدانیت خداوند و پذیرش نبوت حضرت محمد صلی‌ا...علیه با پذیرش ولایت است که دین‌مان کامل شده و در مسیر هدایت قرار می‌گیریم.شاید از همین روست که روایت ورساندن واقعه غدیربه دیگران آن‌قدرحائز اهمیت است. همچنان که حتی خداوند پیش از نزول آیه اکمال در آیاتی پیامبر را خطاب قرار داده و ۲۳سال رسالت نبوی را هم‌وزن با رساندن پیام ولایت و امامت به مردم می‌داند.علاوه بر این رسول خدا برای رساندن پیام غدیر به مردم درمحل غدیر خم توقف کرده و ازکسانی که جلو رفته‌اند، می‌خواهد تا بازگردند و صبر می‌کند تا کسانی که هنوز به آنها نپیوسته‌اند به غدیرخم برسند تا این پیام در حجت‌الوداع نبوی به حداکثر افرادی که رسول خدا را همراهی می‌کردند، رسانده شود تا این افراد خودشان شاهدی باشند بر این‌که پیامبر، حضرت علی(علیه‌السلام) را به‌عنوان وصی برادر وجانشین خود معرفی کرده و علاوه برشهادت ولایت حضرت امیرالمومنین هریک از این افراد خودشان سفیری باشند تا حدیث غدیر را به گوش دیگران هم‌برساند.حضور ده‌ها هزار نفر از صحابه پیامبر درواقعه غدیر موجب شدافراد فراوانی آن را نقل و در کتاب‌های حدیثی ثبت و ضبط کنند. راویان این حدیث آن‌قدر فراوانند که بسیاری از دانشمندان شیعه و اهل سنت را بر آن داشته که در بیان صحت و تواتر این حدیث کتاب‌های مستقلی تألیف کنند.بر این اساس شاید بتوان دریافت حدیث «علی قَسیمُ النّارِ و الجَنَه» به چه معناست.این حدیث نبوی در منابع شیعه و اهل‌سنت با عبارت‌های مختلفی نقل شده است. در واقع حرکت در خط امامت و ولایت است که می‌تواند ما را به سعادت ابدی و بهشت الهی برساند و دوری از این مسیر می‌تواند ما را از راه راست و مسیر درست دور کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها