رادیو گفت‌و‌گو و برنامه‌های انتخاباتی۱۴۰۲ تضارب آرا روی خط گفت‌وگو

تضارب آرا روی خط گفت‌وگو

معاونت صدای رسانه ملی مناظره‌های انتخاباتی را در راستای پویاسازی سیاسی در دستور کار قرار داده است

پاستور شماره ۱۴روی موج رادیو

این روزها شاهد رقابت تنگاتنگ میان نامزدهای ریاست جمهوری هستیم و مناظره‌های انتخاباتی، چالشی و همراه با هیجان بالا می‌شود. شنوندگان رادیو و علاقه‌مندان مناظره‌های انتخاباتی رادیو‌، می‌توانند برنامه «پاستور شماره ۱۴» را هر روز از یک شبکه رادیویی گوش کنند.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۴۲
نویسنده مریم کریمی‌ - گروه رسانه

پاستور شماره ۱۴روی موج رادیو

این برنامه علاوه بر پخش صوتی، در قالب تصویرهم ازایران‌صدا تقدیم مخاطبان می‌شود تادراختیار علاقه‌مندان به تماشای تصاویر مناظره قرار گیرد. تمام شبکه‌ها دراین مناظره انتخاباتی حضورفعال دارند و با توجه به ماموریت ورسالت‌شان مناظره انتخاباتی را پخش خواهند کرد. روزی که برای تهیه گزارش دراستودیو هشت حضور یافتیم؛ سیدحسین حسینی، مجری مناظره بود و مهمانان علی علیزاده نماینده ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، سعید نورمحمدی نماینده ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، مرتضی خلفی‌زاده نماینده ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی و میثم جعفری نماینده ستاد انتخاباتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در استودیو حضور داشتند و برنامه از رادیو تهران پخش می‌شد. در این گزارش با مدیران وبرنامه‌سازان مناظره انتخاباتی پاستورشماره۱۴ گفت‌و‌گویی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

ایجاد رقابت سالم در مناظره 
سید‌وحید موسوی، مدیر گروه سیاسی اجتماعی رادیو گفت‌و‌گو و مسئول مناظره انتخاباتی پاستور شماره ۱۴ با تاکید بر این که مناظره‌های انتخاباتی نمایندگان نامزدها هر روز ازیک شبکه رادیویی روانه آنتن می‌شود به جام‌جم گفت: شنوندگان می‌توانند مباحث مناظره‌ها را در حوزه‌های مختلف و متناسب با ماموریت و رسالت شبکه‌های رادیویی دنبال کنند. تلاش ما در رادیو، ایجاد رقابت سالم میان نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری برای مباحث مناظره است. وی در پاسخ به این که پرسش‌ها از نمایندگان نامزدها بر چه مبنایی طراحی شده، گفت: سوالات توسط خود شبکه‌ها طراحی وبعد جهت بررسی در ستاد انتخابات معاونت صدا، به ستاد انتخابات سازمان ارسال وتاییدیه نهایی گرفته شده است.نامزدهامحورها وسوال‌ها رادراختیاردارندتابرمبنای آن نمایندگان‌شان را در حوزه‌های مختلف معرفی کنند. هر شبکه با رویکردهایی که دارد، مجری خاص خودش را در حوزه میزگردی و توان اجرای مناظره و گردش بحث، معرفی کرده است. موسوی ادامه داد: تصمیم بر این بود که شبکه‌ها مشارکت حداکثری در این برنامه داشته باشند. بی‌شک رادیو فرهنگ اشراف بیشتری در رویکردهای حوزه فرهنگ دارد یا رادیو تهران تخصص بیشتری در حوزه سیاست داخلی دارد و... مسئول مناظره‌های معاونت صدا درباره این که آیا تمام نمایندگان نامزدها در این برنامه حضور دارند یا خیر، عنوان کرد: از تمام ستادها دعوت کردیم و خواستیم نمایندگان‌شان را بفرستند. ستادهایی که نماینده ‌نفرستند صندلی‌شان خالی است و فرصت را از دست می‌دهند. امیدواریم انتخابات یک فضای رقابتی باشد و یک انتخاب اصلح داشته باشیم.
   
پخش تصویری مناظره‌ها از ایران صدا 
مهدی شاملو،مدیر پایگاه رادیویی ایران صدا که بخش تصویری این برنامه را برعهده دارد، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی معاونت صدا در حوزه انتخابات، برنامه ده قسمتی مناظره انتخاباتی پاستور شماره ۱۴است که به صورت متمرکز در معاونت صدا تولید می‌شود و بر اساس موضوع، هر قسمت علاوه بر پخش از شبکه تخصصی به صورت رادیویی، به صورت تصویری هم از شبکه ایران‌صدا و برنامه نرم‌افزار کاربردی ایرانصدا پخش می‌شود. وی با بیان این که ایران‌صدا سایر برنامه‌های مهم انتخاباتی شبکه‌ها را هم پوشش می‌دهد، افزود: مخاطبان همزمان با پخش زنده از رادیو، می‌توانند برنامه‌های انتخاباتی را تصویری هم ببینند. این فعالیت بخش تصویری ایران‌صداست. فعالیت دیگر ایرانصدا مانند تلوبیون در نظر گرفتن شش کانال رادیویی و شش صفحه اختصاصی برای شش نامزداست.نمایندگان یک کانال رادیویی دارند که می‌توانند وارد صفحه اختصاصی خود شوند و ۲۴ ساعته  محتوای رسمی تولید شده در سازمان و محتوایی که خودشان تدارک دیده‌اند را بشنوند. «گفت‌وگوی ویژه خبری»، «صف اول مناظرات» و...جاهای مختلفی که حضور داشته‌اند به صورت تفکیک شده قابل دسترس است.شاملو یادآوری کرد: ویژگی ایران‌صدا این است که مخاطبان می‌توانند حین انجام کارهای روزمره به صورت صوتی از طریق تلفن همراه برنامه‌ها را دنبال کنند. اکثر محتوای تولید شده هم جنس صداپایه است و شنیدن آنها کفایت می‌کند، به‌جز مستندهایی که توسط خود نامزدها تهیه شده است. 
 
شفاف‌سازی موضع نامزدهای انتخاباتی
حسین ماکنعلی، تهیه‌کننده برنامه پاستور شماره ۱۴برهدف اصلی این برنامه که حضورهرچه بیشترمردم در انتخابات و شفاف‌سازی موضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم برای مخاطبان رادیوست، تاکید کرد و گفت: محوراصلی برنامه بر اساس رویکردهایی است که نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه‌های مختلف اقتصاد، زنان و خانواده و سیاست و... به مردم اعلام می‌کنند. بر اساس تصمیم ستاد انتخاباتی معاونت صدا، این مناظره مشترک با ۱۰ سرفصل دنبال می‌شود که هر سرفصل مرتبط به یک شبکه رادیویی است. برنامه با رادیو گفت‌وگو شروع شد. رادیو فرهنگ و رادیوایران برنامه‌های‌شان اجرا شد و برنامه رادیو تهران با موضوع راهبرد‌ها و راهکار‌های پویاسازی فضای سیاسی وانسجام ملی در مناظره انتخاباتی روی آنتن رفت.وی درباره انتخاب موضوع‌ برنامه هر شبکه رادیویی توضیح داد: موضوعات بر اساس سرفصل‌های شبکه‌ها تعریف شده است. رادیوگفت‌و‌گو بر مبنای رویکردی که دنبال می‌کند بر اساس سیاست خارجی پخش شد. رادیو فرهنگ با موضوع مسائل فرهنگی، رادیوایران در حوزه زنان و خانواده و رادیو تهران با موضوع مسائل سیاست داخلی روی آنتن رفت. رادیو معارف روز پنجشنبه ۳۱ خرداد با محور سبک زندگی و رادیو اقتصاد روز جمعه اول تیر با محوریت مسائل اقتصادی پخش شد. رادیو سلامت در حوزه نظام سلامت، رادیو ورزش در حوزه مسائل ورزشی، رادیو نمایش در قالب هنر و رادیو جوان هم بحث جوانان و رویکردهای دولت آینده را دنبال می‌کنند. ماکنعلی با اشاره به این که گروه‌های برنامه‌ساز باید به رویکردهای روز، حوزه انتخابات و سیاست اشراف داشته باشند، افزود: یک گروه عهده‌دار برنامه است. یک تهیه‌کننده واحد بر این برنامه انتخاب شده بهتر که متمرکز باشد، چرا که رویکرد از صفر تا صد مشخص است. اگر هر روز یک نفر و یک تیم می‌آمد رویکردها تغییر می‌کرد و...
   
رعایت عدالت محوری 
سیدحسین حسینی، مجری رادیو تهران با تاکید بر رعایت عدالت محوری خاطرنشان کرد: این دوره از انتخابات با توجه به مناظره‌هایی که ایده‌پردازی شد، از رادیو هم پخش می‌شود. هر شبکه‌ مجری مدنظر خود را معرفی کرده است. به عنوان مجری رادیو تهران، اجرای برنامه را بر عهده دارم. به نظرم یکی از دلایل انتخاب من سابقه اجرای ۲۶ ساله برنامه‌های چالشی است که در رسانه اجرا کردم. از برنامه «پیک بامدادی» گرفته تا «بحث نیمروزی» و «پارک شهر» و... در اجرای برنامه انتخاباتی در این شرایط، مجری باید به رعایت عدالت پایبند باشد و حقوق نمایندگان نامزدها را رعایت کند. به نظرم یک مجری باید توانایی مدیریت احتمالی چالش‌هایی که ناخواسته در برنامه زنده به وجود می‌آید را داشته باشد.وی با اشاره به وظایفی که بر عهده مجری است، گفت: اجرای برنامه انتخاباتی حساسیت‌های خاص خودش را دارد، طبیعتا باید بر رعایت عدالت بیشتر دقت داشته باشیم. به سهم خودم درباره موضع نامزدها که تا امروز صحبت شده در رسانه‌های مختلف، مکتوب، صوتی و تصویری مطالعه کرده‌ام. موضع نامزدهای انتخاباتی را می‌دانم و کاملا با آنها آشنا هستم، امروز هم جدی‌تر با نمایندگان صحبت می‌کنیم.

تمرکز بر اولویت‌های کشور 
روزی که ما از برنامه « پاستور شماره ۱۴» گزارش تهیه کردیم، مناظره از رادیو تهران پخش می‌شد. هدی فلاح، عضو اتاق فکر برنامه‌های انتخاباتی رادیو تهران در بخشی از گزارش ما درباره مناظره روز مربوطه عنوان کرد: سه موضوع به ما پیشنهاد داده شد. پویا‌سازی فضای سیاسی، انسجام ملی و راهبردهای اصلی که قرار بود در این سه حوزه سوال‌ها طراحی شود. با توجه به این که سوال‌ها برای رادیو تهران طراحی می‌شد، بر استان تهران متمرکز بودیم. پرسش‌ها با حضور حداقل ۱۱ کارشناس که عموما از جوانان بودند، در اتاق فکر طراحی شد. در اولویت جوانان و اولویت کشور چه چیزهایی برای ما مهم است و در نهایت ۳۰ سؤال طراحی شد. مخاطبان می‌توانند برنامه پاستور شماره ۱۴ را تا چهارشنبه ششم تیرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ دنبال کنند. رادیوسلامت امروز ۲ تیرماه، با محوریت نظام سلامت و بررسی راهبردهای دولت آینده به سمع مخاطبان می‌رسد. رادیو نمایش این برنامه را یکشنبه با موضوع هنر تقدیم مخاطبان می‌کند و رادیوورزش دوشنبه با موضوع ورزش و بررسی راهبردهای دولت آینده پخش خواهد کرد و رادیو جوان چهارشنبه ششم تیر ماه، با موضوع جوانان به مدت ۲۱۰ دقیقه پخش می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها