کاریکاتور جام جم

زنگ ورزش در مدرسه

صدای دانش‌آموزان

من زنگ‌های ورزش را دوبرابر می‌کنم! من تمام خوراکی‌های بوفه را رایگان می‌کنم! شاید این جمله و شعارها برای شما نیز در سال‌های نه‌چندان دور آشنا باشد. در ابتدای امر و در جهت شورای دانش‌آموزی و شورای مدرسه، همیشه کسانی می‌آمدند که به هر حال یک دغدغه‌ای برای مدرسه خود داشته‌اند اما نمی‌دانستند که می‌شود دغدغه‌های‌شان مانند رویاها بزرگ شود.
کد خبر: ۱۴۶۱۶۸۶
 
سیستم آموزشی هرچقدر که به سمت جلو حرکت کرد، در مدارس دغدغه‌مندان بیشتری برای انجام کارهای بزرگ‌تری پیدا شدند و حالا کار به جایی رسیده که از تمام مناطق ایران، دانش‌آموزانی تحت عنوان مجلس دانش‌آموزی کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا صدای هم‌نسل‌های خود باشند.در این شماره با کلید‌واژه انتخاب، سراغ رئیس مجلسی رفته‌ایم که توسط دولت وآموزش‌و‌پرورش حمایت و انتخاب شده‌اند تا درهردوره موتور حرکتی برای سیستم آموزشی باشند.درنهایت می‌توانید دراین شماره ازنوجوانه پای صحبت‌های علیرضا خدابنده‌لو، رئیس یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی بنشینید تاازانتخاب‌های این مجلس دراین دوره باخبر شوید.

اولین و مهم‌ترین انتخاب زندگی شما چه چیزی و چه زمانی بود؟
در رابطه با اولین انتخاب زندگی باید عرض کنم که انسان همواره در حال انتخاب است، شاید از کودکی یا حتی خردسالی پیوسته انتخاب‌هایی کرده‌ایم که همان‌ها وضعیت کنونی زندگی ما را رقم زده‌اند. در ارتباط با مهم‌ترین انتخاب زندگی، زمانی که ورود به انتخابات مجلس کشوری جدی شد در مرحله استانی برای انتخابات ریاست شورای استان ثبت‌نام کردم و تصمیم به حضور در مجلس دانش‌آموزی کشور گرفتم.
 
از کجا و به چه دلیل دغدغه و پیگیری مسائل دانش‌آموزان را انتخاب کردید؟
از همان دوران نوجوانی به این دلیل که خودم عضوی از جامعه دانش‌آموزی بودم و از آنجا که در مدارس مختلف و با کیفیت‌های مختلف آموزشی تحصیل کرده‌ام با چالش‌ها و محدودیت‌های آموزش‌و‌پرورش آشنایی دارم و چون در حال مطالعه مستمر نظام آموزشی ایران با نظام آموزشی مطلوب بوده و هستم، دغدغه پیگیری مسائل و مشکلات دانش‌آموزان در من به وجود آمد.
 
​​​​​​​خانواده چقدر از انتخاب شما مبنی بر پیگیری مسائل دانش‌آموزان حمایت کردند؟
خانواده و به‌خصوص برادرم همواره پشتیبان و همراه من بوده‌اند. 
 
در زمان انتخاب رشته، چه رشته‌ای را انتخاب کردید و نظر شما چقدر با خانواده هم مسیر بود؟
من در واقع دو بار انتخاب رشته کرده‌ام، ابتدا رشته علوم تجربی و در سال آخر دبیرستان رشته ادبیات و علوم انسانی را برگزیدم و خانواده هم پس از ارائه مشورت‌های بسیار درنهایت در انتخاب‌هایم مرا آزاد گذاشتند.
 
دانش‌آموزان استان همدان در حال حاضر چه دغدغه و نیازی دارند؟
دانش‌آموزان استان دغدغه به‌خصوصی در زمینه آموزشی ندارند، تمامی دغدغه‌شان دغدغه دانش‌آموزان عموما ملی و شامل همه دانش‌آموزان ایران می‌شود اما به نظرم آموزش برابر در نقاط مختلف و بهره‌مندی برخورداری دانش‌آموزان از امکانات مساوی و برخورداری از محتوای کاربردی دروس، مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای دانش‌آموزان است. من به‌عنوان کسی که از استان همدان در این حوزه حضور دارم، همیشه دغدغه دانش‌آموزان شهر خود و کشور را خواهم داشت و می‌کوشم در حد توانم مشکلات‌شان را حل کنم.
 
به نظر شما آیا در دوره‌های گذشته، مجلس دانش‌آموزی توانسته رسالت خود را به سرانجام برساند؟
تا حدودی بله اما رسالت و موفقیت در پیشبرد آن، هر دو امری نسبی هستند. بر‌اساس شرایط و اوضاع، شاید برخی ادوار مجلس از اختیارات بیشتری برخوردار باشند. طبیعتا اگر براساس این اختیارات عمل نکرده باشند، هرگز نتوانستند که رسالت خود را در آن دوره کامل کنند.در کل شرایط هر دوره از مجلس دانش‌آموزی با توجه به وضعیت خود سنجیده می‌شود و باید دید که در هر دوره، چه مشکلاتی وجود داشته و آیا افراد آن مجلس توانسته‌اند که از پس مشکلات بربیایند یا نه.
 
از زمانی که به‌عنوان رئیس مجلس دانش‌آموزی انتخاب شدید، چه کارهایی رادردستور کارخود قراردادید و به چه نتیجه‌ای رسید؟
مهم‌ترین دستاورد مجلس دانش‌آموزی سنداست.سنددوره یازدهم باعنوان آموزش‌های اثربخش ومهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان انتخاب شد؛ جدا از این موارد، رئیس آموزش‌و‌پرورش دو وظیفه مجزا را به این مجلس محول کرده‌اند. وظیفه اول بازنگری در محتوای کتاب‌های آموزشی و وظیفه دوم بررسی برنامه‌های ایشان در مجلس شورای اسلامی است. جناب دکتر صحرایی بعد از این‌که رأی اعتماد را از مجلس شورای اسلامی دریافت کردند، این وظیفه را به‌عهده ما گذاشتند تا آن را نقد و مورد بررسی قرار دهیم.برای هردو وظیفه‌ای که داشتیم ما کمیسیون ویژه تشکیل دادیم و طی یک‌سالی که از این مجلس می‌گذرد تمام کمیسیون پنج‌گانه مجلس دانش‌آموزی را به‌کار گرفتیم و تمام تحقیقات را به‌عمل آورده‌ایم. در نهایت بعد از ایام تعطیلات عید، ما بسته پیشنهادی را خدمت وزیر محترم آموزش‌و‌پرورش تحویل دادیم. در رابطه با تحقیق درباره بازنگری کتاب‌های درسی نیز باید اعلام کنم که در مراحل آخر آن به سر می‌بریم و به‌زودی این بسته رابه سازمان آموزش‌و‌پرورش باافتخار از طرف جمع سازمان مجلس دانش‌آموزی تحویل می‌دهیم.
 
علاقه‌مندان به حضور و فعالیت در مجلس دانش‌آموزی چطور می‌توانند در این مجلس حضور داشته باشند؟
دانش‌آموزان ابتدا باید در انتخابات شورای دانش‌آموزی مدرسه خود شرکت کنند و به‌عنوان رئیس شورا انتخاب شوند و پس از آن درانتخابات روسای دانش‌آموزی شهر منتخب وبه مرحله استانی صعودکنند.درمرحله استانی نیز می‌بایستی با اکثریت آرا دربین نمایندگان شهرها و مناطق آن استان به‌عنوان رئیس‌شورای دانش‌آموزی استان ونماینده دانش‌آموزان درمجلس کشوری‌عضوو حضور پیدا کند. در نهایت این مسیری است که دانش‌آموزان علاقه‌مند و اهل دغدغه می‌توانند برای حضور در مجلس دانش‌آموزی طی کنند.
 
شما به‌عنوان نماینده دانش‌آموزی در کشور، چه فردی را با چه ویژگی‌هایی مناسب حضور در ریاست‌جمهوری می‌دانید؟
بی‌شک رئیس‌جمهور آینده ایران اسلامی می‌بایستی به این موارد توجه داشته باشد: توجه به منویات مقام معظم رهبری و ویژگی‌هایی که ایشان برای یک رئیس‌جمهور انقلابی برشمردند. توجه به تمام اقشار طیف‌ها گروه‌ها و رده‌های سنی مختلف بر اصل ۱۹ قانون اساسی، جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان جوان کشور، اهمیت به آموزش فرهنگ ورسانه، حل مشکلات اقتصادی کشور و اهمیت به تولید داخلی، توجه به عدالت اجتماعی، دیپلماسی فعال و توجه به سیاست خارجی و به‌طور کلی تلاش برای اجرای هرچه بهتر اصل ۲۹، ۳۰ و۳۱قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.درنهایت به نظرم اگر دغدغه نسل نوجوان و جوان داشته باشند،خیلی بهتر است؛ چراکه امروزه بیش ازهر دوره‌ای به حمایت تمام نهاد‌های مهم درکشور نیازمند هستیم.
 
تا به‌حال آیا در زندگی یا کار خود انتخاب اشتباهی داشته‌اید؟
طبیعتا جز ائمه‌اطهار و پیامبران هیچ انسانی معصوم نیست؛ بنابراین من نیز از اشتباهات خاصی برخوردار هستم اما به لطف خداوند متعال و با مشورت با دیگران هرجا متوجه آن شدم سعی در اصلاح و تغییر آن داشته‌ام. به نظرم در صورت معمول هر انسانی در هر دنیا زمانی که متوجه اشتباهش به صورت نمایان شده، سعی در برگشت و جبران آن اشتباه داشته است.
 
شما به‌عنوان یک نوجوان چگونه در هر حوزه‌ای بهترین انتخاب را شناسایی می‌کنید؟
طبیعتا توجه به نظرها و ایده‌های صاحب‌نظران از چشم من دور نمی‌ماند اما به‌هر حال سعی می‌کنم با درنظرگرفتن تمام فرصت‌ها و محدودیت‌ها بهترین انتخاب‌ها را داشته باشم. انتخابی ماندگار می‌ماند که با مشورت و سنجیدن تمام شرایط انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها