«جام‌جم» به تحلیل پیامدهای فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پرداخته است

گام اول سقوط نتانیاهو

سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، خروج بنی گانتس و همراهانش از کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی -‌که معطوف به جنگ غزه تشکیل شده بود- منجر به فروپاشی و انهدام این منظومه ترور و وحشت شد. نتانیاهو و همراهانش دیگر توان حفظ این کابینه را نداشته و به همین سبب، دستور انحلال آن از سوی نخست‌وزیر شکست‌خورده رژیم اشغالگر صهیونیستی صادر شد.
کد خبر: ۱۴۶۱۳۱۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
فراتر از آن، عدم رسیدن تل‌آویو به اهداف میدانی تعیین شده در غزه و رفح و استمرار حیات موثر حماس در این مناطق، جملگی در تصمیم نتانیاهو مبنی بر انحلال این مجموعه نقش داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر،کابینه جنگ شش‌نفره این رژیم را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیم‌های جنگی داشت، منحل کرد. نخست‌وزیر اسرائیل به وزیران دولت خود اعلام کرد که با انحلال کابینه جنگ، از این پس «تصمیم‌های حساس» را پس از مشورت با یک گروه «محدود» از وزیران خواهد گرفت. نتانیاهو گفته است که برای گرفتن تصمیم‌‌های حساس و مهم در ارتباط با جنگ از مشورت افرادی مانند خاخام آریه درعی، دبیرکل حزب «شاس» استفاده خواهدکرد. خاخام درعی اگرچه به‌دلایل قضایی عضو کابینه رژیم صهیونیستی نیست اما حزب او وزیرانی در کابینه نتانیاهو. این سیاستمدار از‌جمله افرادی است که از توافق اسرائیل با حماس برای بازگرداندن زنده یا مرده اسرای صهیونیست حمایت می‌کند. گرایش نتانیاهو به سوی آریه درعی، قطعا با واکنش‌هایی از سوی افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ مواجه خواهد شد. ضمن آن‌که بسیاری از تحلیلگران به درستی معتقدند انحلال کابینه جنگ رژیم اشغالگر‌ مقدمه‌ای برای انحلال کابینه نتانیاهو خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود ژنرال یوآو گالانت، وزیر جنگ و ران درمر، وزیر امور راهبردی رژیم اشغالگر‌ که در کابینه جنگ نیز حضور داشتند، از‌جمله افرادی باشند که طرف مشورت نتانیاهو قرار بگیرند. همان‌گونه که اشاره شد، نتانیاهو این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو وزیر کلیدی و حزب‌شان، «اتحاد میهنی» از ائتلاف کابینه رژیم اشغالگر صهیونیستی کناره‌گیری کردند.
   
بحران در آشیانه صهیونیست‌ها 
گانتس و آیزنکوت هفته گذشته اعلام کردند که به پایان راه خود درکابینه جنگ رسیده و دیگر توان اثرگذاری بر تصمیم‌های نتانیاهو را ندارند .آنها که پیشتر رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده‌اند، حدود یک هفته پس از حمله حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر به ائتلاف کابینه رژیم اشغالگر‌ پیوستندتاتصمیم‌های دولت درموردجنگ با حمایت اکثریت احزاب گرفته شود. همزمان با احتمال خروج گانتس و آیزنکوت از کابینه جنگ، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر فشارهای خود برای ورود به این کابینه افزود. بن‌گویر وزیری است که رهبر یکی ازاحزاب راست افراطی است. با این حال مقامات آمریکایی و افرادی مانند آنتونی بلینکن و جیک سالیوان به نتانیاهو در خصوص جاگزین کردن بن‌گویر و اسموتریچ در کابینه جنگ هشدار داده‌اند. نتانیاهو با انحلال کابینه جنگ، عملا درخواست بن‌گویر و وزرای تندرو مانند او را برای عضویت در این کابینه رد کرده است. گانتس و آیزنکوت نتانیاهو را متهم کرده‌اند که برخی از تصمیم‌های مهم درباره سیاست‌های مرتبط با جنگ غزه و دوران پساجنگ را «تحت تاثیر احزاب راست افراطی متحد حزب حاکم لیکود» باطل کرده یا به تأخیر انداخته است.

سطح دوم اختلاف در اراضی اشغالی 
تصمیم نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ در شرایطی گرفته شده است که گزارش‌ها از تشدید اختلافات میان ارتش با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر‌ حکایت دارد. ارتش اسرائیل روز یکشنبه از «وقفه تاکتیکی» در هر روزبه مدت ۱۱ساعت درمرزرفح جهت افزایش کمک‌رسانی برای ساکنان باریکه غزه خبرداد اما در مقابل، نتانیاهو و وزیر جنگ وی اعلام کردند که این تصمیم با موافقت آنها نبوده و غیر‌قابل قبول است. با وجود این، ارتش رژیم اشغالگر‌ تأکید کرد که‌ وقفه تاکتیکی‌ روزانه در عملیات نظامی در مرز رفح را به اجرا می‌گذارد. شبکه کان در گزارشی به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که این تصمیم دوهفته پیش درنشست با کابینه گرفته شده اما ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی آن را بدون هماهنگی رسمی با نتانیاهو اعلام کرده است.اختلافات میان سه لایه سیاسی، امنیتی و نظامی در اراضی اشغالی با یکدیگر بیشتر از هر زمان دیگری ظهور و بروز پیدا کرده است. بدون شک فروپاشی کابینه جنگ رژیم اشغالگر‌، پیش‌در‌آمدی بر فروپاشی کابینه اصلی نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. بی‌دلیل نیست که بسیاری از استراتژیست‌ها و حتی سیاستمداران صهیونیست مانند آویگدور لیبرمن، ایهود اولمرت و ایهود باراک بهترین راه پیش روی تل‌آویو را برکناری نتانیاهو از قدرت، تبادل اسرا و اذعان به شکست کابینه رژیم اشغالگر‌ درمقابل حماس می‌دانند. بدیهی است که اسرائیل خواسته یا ناخواسته به سمت پذیرش این شکست تمام‌عیار و مواجهه با عواقب و تبعات آن پیش خواهد رفت.‌
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها