نگاهی به اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۳ روز گذشته

فوریت‌ها و اولویت‌های ۶ نامزد

از آنجا که فقط حدود دو هفته زمان تا روز رأی‌گیری مردمی برای تعیین نهمین رئیس‌جمهور، مهلت باقی مانده است، شش نامزد تایید صلاحیت‌شده درتکاپو جهت تبلیغ برنامه‌ها و اهداف خود برای چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی هستند.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۶۵
 
تاکنون مصاحبه‌های جسته‌گریخته وسخنان کوتاهی که گهگاه از هر نامزد در فضای مجازی منتشر شده، بیانگر شاکله اصلی تفکر هر کدام ازکاندیداهای ریاست‌ بردولت آینده است. رسانه‌ملی برای تبیین راحت‌تر اهداف و برنامه‌های مسعود پزشکیان، حجت‌الاسلام مصطفی‌ پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف ساعات مشخصی را به‌منظور گفت‌وگوی زنده و انفرادی هر یک از آنها با مردم و همچنین پخش زنده پنج مناظره با حضور هر شش نامزد در نظر گرفته است. تبلیغات انفرادی نامزدها و گفت‌وگوی زنده و ضبط‌شده آنها با مردم از طریق رسانه‌ملی از روز دوشنبه ۲۱ خرداد آغاز شده است. بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده، در روز سوم تبلیغات علیرضا زاکانی، حجت‌الاسلام مصطفی پور‌محمدی و سعید جلیلی به‌صورت زنده و ضبط‌شده از قاب شبکه‌های سیما با مردم سخن گفتند. در ادامه بخشی از سخنان این چند روز نامزدها را با هم می‌خوانیم.
   
زاکانی: مبارزه با فساد را از انقلابی‌نماها شروع کردم
علیرضا زاکانی با حضور در شبکه خبر سیما به‌صورت زنده در اولین گفت‌وگوی خود با مردم، مبارزه با فساد را از جمله مهم‌ترین اقدامات خود عنوان کرد و گفت: برای برخورد با فساد باید از قوی‌ترین آدم‌ها که برای خود حریمی تعریف کرده‌اند، شروع کنیم. من در مسیر مبارزه با فساد شاید ده‌ها بار برای حق مردم دادسرا رفتم و بیش از هفت، هشت بار دادگاه رفتم و از همه آنها با افتخار بیرون آمدم. فساد نه جریان اصولگرا می‌شناسد، نه اصلاح‌طلب؛ چراکه فساد همه‌جا هست. در جایی حتما بیشتر و در جایی کمتر است. در جریان انقلاب کسانی را داشتیم که «انقلابی‌نما» بودند و من مبارزه با فساد را از همان افراد شروع کردم.  شهردار تهران با بیان این‌که شعار محوری من «پاک باش و خدمتگزار» و دولت ما «دولت خدمت» است، ادامه داد: کسی که در جایی مسئول می‌شود باید علم و دانش، سلامت و پاکدستی و عُرضه داشته باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این‌که چه افرادی در دولت او سمت خواهند گرفت، گفت: باید به افراد نقش داد؛ ولو این‌که ممکن است این افراد از جناح ما نباشند. با این حال افرادی که دور میز می‌نشینند باید هم‌داستان و متعهد به جهت‌گیری باشند که شهید رئیسی برای‌مان به یادگار گذاشت. 
   
پورمحمدی: شعار من «خرد، شادی و شکوفایی» است
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز در اولین حضورش در قاب تلویزیون، با اشاره به مذاکره خود در زمان جنگ با صدام‌حسین، رئیس‌جمهور عراق اظهار کرد: من با بدترین دشمن ملت باقدرت مذاکره کردم. با دشمنان بزرگ کشور نیز می‌شود از موضع قدرت، توانایی و هوشمندی مذاکره کرد.  وی درباره حضورش در انتخابات به‌عنوان کاندیدا، خطاب به مردم ادامه داد: اگر مورد اعتماد شما قرار گیرم با دوران جدیدی از مدیریت در کشور روبه‌رو خواهید شد. دولت من «دولت قرار» است و «قرار» به معنای عهد، پیمان، محبت، عطوفت، عشق و عاشقی، استقرار، آرامش و متانت است.  پورمحمدی گفت: من با این پیام به سوی شما آمده‌ام و اگر مورد حمایت شما قرار گیرم، به حول قوه الهی دوران جدیدی برای کشور و مردم آغاز خواهد شد و از تنش‌ها، بدبینی‌ها و درگیری‌ها فاصله خواهیم گرفت. قرار من با مردم بیشتر دوستانه و عاشقانه و از روی محبت به معنای آرامش است و با شعار «خرد، شادی و شکوفایی» گام‌ها را برداشته‌ام.
   
جلیلی: هنر مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است
سعید جلیلی در بخشی از گفت‌وگوی ضبط‌شده خود با مردم که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این‌که ایران بزرگ در طول تاریخ فرازونشیب‌های زیادی داشته و ماجراهای بزرگی را از سر گذرانده است، اظهار کرد: ما در جهان فقط یک کشور نیستیم، یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. هنر مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است. چنانچه با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. وی با تاکید بر این‌که انضباط مالی، اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده است، افزود: انضباط مالی را امری مهم تلقی می‌کنم. ۳۰ سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم. بعدها در جایگاه معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت با اختلال مواجه خواهد بود. جلیلی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دولت باید به جریان پول در کشور مشرف باشد، یکی از راه‌های منضبط‌کردن دولت، اشراف دولت به جریان ریال در کشور و ایجاد انضباط بانکی است.
   
قاضی‌زاده: فوریت دولت من اقتصاد و اولویت، خانواده است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز با حضور در قاب سیما درباره راهکارهای لازم برای حل مسائل کشور توضیح داد: مسائل مزمن‌شده کشور جز با انقلاب در سازوکارهای اداری کشور به‌صورت ریشه‌ای و پایدار حل نخواهد شد؛ از این رو با وعده‌های کوتاه‌مدت و اقدامات فرمالیستی نتیجه نخواهیم گرفت.  وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اولویت‌ها و فوریت‌های دولت خویش را برای مردم توضیح داد: فوریت دولت من اقتصاد و اولویت دولت من خانواده است. دولت باید پاسخگو باشد و برای حل عمل خود به مردم جواب دهد. قاضی‌زاده با بیان این‌که من آمده‌ام تا سرمایه اجتماعی کشور را احیا کنم، افزود: خیلی‌ها به مردم به چشم ثروت نگاه می‌کنند، من معتقدم مردم سرمایه‌اند. «دولت مردم، دولت خانواده» شعار دولت من است و همه مردم ستاد من هستند. گرچه من آدم سیاسی هستم و سابقه کار جریانی دارم اما اصلا تعلق حزبی و جریانی و جناحی به هیچ‌کس ندارم و ما نباید محصور این‌گونه بده‌بستان‌ها شویم.
   
قالیباف: باید ارزش  پول ملی را حفظ کرد
محمدباقر قالیباف نیز با حضور در قاب تلویزیون با بیان این‌که «زنجیر به پای تولید بسته‌ایم» گفت: در حوزه مربوط به بیمه نهاد مستقل برای حوزه دادرسی بیمه پیش‌بینی شده و در حوزه مالیات هم دستگاه بخش دولتی تعیین تکلیف می‌کند؛ بنابراین تلاش شده تا از این مسیر زمینه را برای امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. اگر این موارد در تولید و زیرساخت‌ها اجرایی شود، دیگر لازم نیست قیمت‌ها به شکل دستوری کنترل شود. وی ادامه داد: مداخله دولت باید جایی باشد که قیمت تمام‌شده را در چرخه تولید کنترل کند، نه این‌که در حوزه بانکی سود ۳۰ درصد دهد اما تولیدکننده حتی ۱۰ درصد سود نمی‌برد. این یعنی چرخه دچار اشکال است. رئیس مجلس با بیان این‌که باید ارزش پول ملی را حفظ کرد، ادامه داد: هر چقدر تورم کشور همراه با تورم جهانی زیاد شود، ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط مردم به‌دنبال خرید ارز می‌روند که این امر بازار را دچار مشکل می‌کند. همچنین ارز از کشور خارج می‌شود که باید به این نکات دقت شود و ارزش پول ملی را حفظ کرد.
   
پزشکیان: مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند
مسعود پزشکیان نیز در اولین فرصت خود برای قرار گرفتن در قاب تلویزیون و سخن‌گفتن با مردم اظهار کرد: باید به دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده، عمل کنیم؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و گام دوم شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است. وی ادامه داد: الان میان مردم و دولت شکاف ایجاد شده و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای را که به‌دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند، در کشور نگه داریم؛ چراکه اینها هستند که می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند. پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم شکل‌‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران توضیح داد: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند. ما نمی‌توانیم با قوانین و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی و روشی به چنین اهدافی دست یابیم. باید مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند؛ اگر این کار را انجام دهیم، مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها