«جام‌جم» از میزان تخصیص و پرداخت پول به گندم‌کاران گزارش می‌دهد

رشد ۳۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم

گندم یکی از محصولات کشاورزی است که سهم زیادی در سبد امنیت غذایی کشورمان داشته و بیش از ۴۰ درصد از انرژی و ۴۴ درصد از پروتئین مردم ایران، از این محصول تامین می‌شود. از این رو خودکفایی در این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری که سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده میزان تولید گندم کشور در سال جاری حدود ۱۵ میلیون تن خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۶۰
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
وی دراین خصوص اظهار کرد:خرید تضمینی از سوی دولت هم بین ۱۱.۵تا۱۲میلیون تن خواهد بود. با این میزان خرید خودکفایی کامل انجام شده و تمام نیازها در حوزه گندم خبازی‌ها و هم ‌صنف و صنعت تأمین خواهد شد. برای تحقق این مهم هرساله طبق قانون دولت اقدام به خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران سراسر کشور می‌کند و براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و دستورالعمل خرید تضمینی، وجه گندم خریداری‌شده از کشاورزان باید ۲۴ساعت بعد از تحویل گندم پرداخت شود.خرید تضمینی گندم از مزارع جنوب وجنوب شرق کشورمان از دهه دوم فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد ولی طبق گفته کشاورزان و اصناف مرتبط، برخلاف قانون و با وجود گذشت دو ماه از خرید تضمینی این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی، پول گندم‌کاران به آنها پرداخت نشده بود. از این رو اواخر هفته گذشته بود که بیش از ۲۰۰ کشاورز گندم‌کار خوزستانی به‌عنوان بزرگ‌ترین استان تولیدکننده گندم نسبت به پرداخت‌نشدن مطالبات‌شان اعتراض کردند. با این حال هفته گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد که منابع لازم برای تسویه گندم تضمینی خریداری‌شده از کشاورزان پیش‌بینی شد تا پرداخت هزینه گندم خریداری‌شده تضمینی با سرعت انجام شود تا بتوانیم در شش‌ماهه اول، همه هزینه گندم‌ها را پرداخت کنیم.

سازمان برنامه: به‌مرور همه مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود
سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۳۰.۳همت مطالبات گندم‌کاران کشور در سال ۱۴۰۳ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص اعتبار موردنیاز توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب ذی‌نفع نهایی (کشاورزان) پرداخت شد.  در این اطلاعیه آمده: طبق بند ث تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب ۲۱ شهریورماه سال ۶۸ و به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور و تأمین نقدینگی لازم برای خرید گندم، بهای گندم خریداری‌شده طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و اعتبار تخصیص داده‌شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای خرید گندم مازاد نیاز صنف وصنعت تولید کشاورزی داخل کشور به قیمت نهایی شورای قیمت‌گذاری به حساب ذی‌نفع نهایی (کشاورزان) پرداخت شد. این پرداخت بر اساس اعتبار تخصیص داده‌شده بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی صورت گرفته و باقی مطالبات به همین ترتیب پرداخت خواهد شد. در همین رابطه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آغاز پرداخت مطالبات گندم‌کاران تأکید کرده بود: همکاران ما در سازمان هدفمندی تلاش می‌کنند این مطالبات پرداخت شود و با تمهیدات در نظر گرفته‌شده از روزهای آتی تسویه مبالغ کشاورزان به‌تدریج انجام می‌شود. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود، زیرا دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌هایش را مخصوصا به کشاورزان به‌عنوان دیون ممتاز پرداخت کند. منظور گفته بود: در ابتدای هرسال تأمین منابع در یکی، دو ماه اول سال معمولا کمتر از ماه‌های دیگر است، چون نیمه اول فروردین تعطیل است و عمدتا ۱۵روزاول سال تا دستگاه‌های تجهیز‌کننده منابع شروع به کار کنند و منابع وصول شوند، با تأخیر همراه می‌شود ولی دولت همه ظرفیتش را به ‌کار می‌گیرد که بدهی‌های خود را تسویه کند.

به‌زودی پرداخت مطالبات انجام می‌شود
طی روزهای گذشته علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از کشاورزان برای عدم پرداخت به‌موقع مطالبات‌شان اعلام کرده بود پرداخت مطالبات کشاورزان بیشتر از یک هفته طول نخواهد کشید و اکثر مطالبات نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد. 

افزایش تخصیص اعتبار برای گندم‌کاران 
بد نیست بدانیم که دولت سیزدهم در سال زراعی گذشته بیش از ۱۵۵هزارمیلیارد تومان اعتبار به خرید تضمینی گندم تخصیص داد که در نوع خود رکورددار بود. از طرف دیگر اگر دولت سیزدهم بتواند تا پایان شهریورماه ۱۱میلیون و۵۰۰هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند، باید بودجه‌ای بیش از۲۰۱هزارمیلیاردتومان به این امراختصاص دهد.مقایسه میزان تخصیص اعتبار برای گندم‌کاران در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نیز جالب است؛ به‌طوری که دولت دوازدهم در مجموع هشت سال(۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰) چیزی حدود ۱۱۷هزارمیلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان اختصاص داده، این در حالی است که دولت سیزدهم درسال۱۴۰۱چیزی حدود ۱۰۳.۵هزار میلیارد تومان و درسال گذشته نیز ۱۵۵هزارمیلیارد تومان را که در مجموع بیش از ۱۵۸هزارمیلیارد تومان است، به پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختصاص داده است.همچنین باید به این نکته اشاره کرد که میزان اعتبار تخصیص داده‌شده به خرید تضمینی گندم(۱۵۵هزار میلیارد تومان) رشدی ۳۳۰درصدی را نسبت به سال آخر دولت دوازدهم (۳۶ هزار میلیارد تومان) داشته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها