واکنش مشترک شخصیت‌های ادبی جهان درباره جنگ در غزه

‌نسل‌کشی را متوقف کنید

«جام‌جم» فیلم «منطقه کشتار: داخل غزه» جدیدترین مستند درباره نسل‌کشی فلسطینیان را بررسی می‌کند

جنایت بدون روتوش

مستند «منطقه کشتار:در داخل غزه» که به تازگی درفضای مجازی منتشر شده وبرخی از شبکه‌های تلویزیونی عربی نیز در روزهای گذشته آن را در کانال‌های مختلف خود پخش کرده‌اند، ادای احترام خبرنگاران به شجاعت فلسطینی‌ها و نشان دادن چهره جنایتکار اسرائیل در نسل‌کشی مردم فلسطین است.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۷۷
جنایت بدون روتوش
 
این مستند نگاهی دلخراش و بدون فیلتر به ویرانی‌های وارد شده برغیرنظامیان فلسطینی، به‌ویژه زنان و کودکان در حمله نظامی بی‌امان رژیم صهیونیستی درنوارمحاصره شده غزه دارد.این مستند که ازفیلم‌های ضبط شده توسط ۱۲روزنامه‌نگار شجاع فلسطینی که جان خود را برای مستندسازی این حملات به خطر انداخته‌اند، جمع‌آوری و ساخته شده است و تلاش دارد که هزینه‌های انسانی شدیدترین کمپین بمباران قرن حاضر را آشکار ‌کند. درواقع بیش از ۳۶هزار فلسطینی ازهفتم اکتبر تاکنون کشته شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق (‌حدود ۷۰ درصد) زن و کودک بودند.
این مستند علاوه بر تصاویری که توسط خبرنگاران گردآوری شده، با برخی از شاهدان عینی در منطقه غزه هم به گفت‌وگو نشسته تا ابعاد سانسور شده از جنایت غزه توسط رسانه‌های تحت نظر رژیم‌صهیونیستی و آمریکا را برملا سازد.دکتر غسان ابوسیتا، دکتر جراح که ملیتی فلسطینی - انگلیسی داردیکی ازاین شاهدان عینی است.اوکه بارها شاهد پیامدهای درگیری‌های خشونت‌آمیزدر سراسر جهان بوده است، درباره جنایت رژیم صهیونیستی درغزه می‌گوید که مقیاس مرگ‌و‌میر و تعداد زیادی مجروح(‌بیش از۸۰ هزارنفر) چیزی است که قبلا دیده نشده.او که یکی از جراحان بزرگ درزمینه زیبایی است وجوایز متعددی نیزدریافت کرده، ۴۳روز در غزه بوده و حتی برای کمک به مردم غزه مجروح هم شده و از اواخر نوامبر(آذرماه سال گذشته) منطقه محاصره شده غزه را ترک کرده است. او از زمان خروج از این منطقه تلاش کرده در فضای رسانه‌ای مشاهدات دست اول خود درباره وحشتی را که توسط بمب‌های اسرائیل برای کودکان پدید آورده است در قالب‌های مختلف رسانه‌ای به جهان ارائه کند.
   
روایت سفاکی اسرائیل
«منطقه کشتار...» همآن‌قدر که از عنوان آن برمی‌آید فیلمی دلخراش است وتمام جزئیات رفتاروحشتناک و جنایت‌بار ارتش اسرائیل را که از اکتبر سال گذشته توسط رسانه‌های خبری گزارش شده است، تأیید می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد که هیچ‌کس در غزه در امان نیست، حتی نوزادان وکودکانی که به‌دنبال پناه گرفتن درچادرهای سازمان ملل هستند.همان‌گونه که درروزهای اخیرشاهد بودیم ارتش رژیم‌صهیونیستی در حملات جنایتکارانه خود علیه نوار‌غزه، کمپ پناهجویان فلسطینی را به آتش کشید یا در دو روز گذشته یک مدرسه که محل اسکان آوارگان بود را هدف بمباران شدید قرار داد که ۳۲ شهید و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است.
   
جنایت با هوش مصنوعی
در بخشی از این مستند با توجه به افشای نشریه ۹۷۲+ مبنی بر این‌که اسرائیل یک سیستم هوش‌مصنوعی پیشرفته را برای ایجاد اهداف برای کمپین بمباران بی‌امان خود مستقر کرده است، می‌پردازد تا معنای شوم‌تری از جنایت اسرائیل را نشان دهد.این بخش از «منطقه کشتار…» به خوبی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از «علم» که قرار بود ناجی انسان امروز باشد، وسیله‌ای برای کشتار بی‌گناهان فراهم کرده است. در این مستند بررسی می‌شود که چگونه هوش مصنوعی با رویکرد الگوریتمی زمینه کشتار بی‌رویه و تلفات غیرنظامی را فوق‌العاده بالاتر برده است. درست درهمین بخش است که مخاطب درمی‌یابد بمباران چادرهای پناهجویان در رفح و سوختن ده‌ها غیر نظامی که توسط سران رژیم صهیونیستی آن را اشتباه عنوان کردند، در حقیقت یک دروغ بزرگ به جامعه جهانی است.
   
اوج جنایت در یک واژه
در بخش دیگری از این فیلم به موضوع پزشکان در نوار غزه می‌پردازد و یکی از دردآورترین بخش سخنان این پزشکان ساختن واژه «WCNSF» به معنای «کودک زخمی، بدون خانواده زنده» است. این مستند نشان می‌دهد پزشکان مجبور شده‌اند اصطلاحی برای دسته جدیدی از زخمی‌ها خود بسازند، کودکانی که در بمباران رژیم صهیونیستی زخمی شده‌ و تمامی اعضای خانواده آنها کشته شده‌اند. این قربانیان نوجوان در حمله اسرائیل همه چیز خود را از دست داده‌اند و حالا در بیمارستان توسط پزشکان نگهداری می‌شوند. این فیلم ما را با تعدادی از این کودکان یتیم آشنا می‌کند. به عنوان مثال، پسر نوجوانی که تمام خانواده و هر دو پای خود را در حملات مکرر هوایی اسرائیل از دست داده اکنون تحت سرپرستی عمویش ابراهیم ابوعمشه است. سپس خواهر و برادرهای لاما و سما بدوان، با لباس‌های مشابه، هستند که با آرامشی وهم‌آور درباره نحوه کشته شدن دوستان و همسایگان‌شان صحبت می‌کنند. وقتی از بدترین قسمت بمباران از آنها پرسیده می‌شود، یکی از بچه‌ها پاسخ می‌دهد: «دوستان ما مردند. همسایه‌های ما مردند. بسیاری از افرادی که دوست‌شان داشتیم مردند.»ناراحت‌کننده‌تر از همه، وضعیت اسفناک نوزادانی است که پزشکان آن را در دسته «WCNSF» قرار داده‌‎اند. دکتر ابوسیتا با تأسف در این‌باره می‌گوید: «آنچه ممکن است بر سر آنها بیاید، فکری است که تحمل آن سخت است». با وجود آن‌که از پایان ماه اکتبر (دی‌ماه)، سازمان ملل، غزه را به عنوان «قبرستان کودکان» اعلام کرده و در آن زمان بیش از ۶۷ درصد از ۵۰۰۰ کشته، کودکان و زنان بودند ماه‌ها گذشته و هنوز هم سازمان‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند جلوی جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی را بگیرند. 
   
زیبایی در جنگ خانمان‌سوز
گرچه جنگ و جنایت در غزه پر از خشونت و وحشیگری است اما دربخشی ازاین فیلم دلخراش مخاطب با داستان دو برادر دوقلوی صلاح و خالد روبه‌رو می‌شود که سرگذشت آنها همچون تولدشان آنها را در زندگی جدایی‌ناپذیر نشان می‌د‌هد. این دو برادر نوجوان به طرز غم‌انگیزی پس ازحمله به محله‌شان و مدفون شدن چندین عضو خانواده‌شان درزیر آوار، دوباره به هم پیوسته‌اند. دیگر برادر بازمانده آنها علی، در این فیلم روایت می‌کند که چگونه اجساد خانواده‌اش و این دو برادر را اززیر آوار درآورده و این ضربه روحی را تحمل کرده است. او در این مستند روایت می‌کند خواهرش دالیا که روزنامه‌نگار است و به شدت نیز مجروح شده این موضوع را به او اطلاع داده و مقابل دوربین این روایت فجیع را بازگو می‌کند.شبح پاک‌سازی قومی گسترده در پی جنایت اسرائیل در این مستند نشان می‌دهد که بسیاری از فلسطینی‌ها نگرانی‌ فزاینده‌ای دارند مبنی بر این‌که هدف نهایی رژیم‌صهیونیستی اخراج کامل مردم فلسطین از غزه است. هدی، مادری است که در این مستند توضیح می‌دهد: «جنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم بر ما تأثیر می‌گذارد و آوار خانه‌ها بیش از پیش کمر ما را می‌شکند». «منطقه کشتار: داخل غزه» نیز نشان می‌دهد افرادی که از بمباران‌ها جان سالم به در می‌برند چگونه زندگی برای آنها به نبردی روزانه علیه قحطی و تهدید همیشگی خشونت تبدیل شده است.
   
روزنامه‌نگاران شجاع
در بخش دیگری از این فیلم به شجاعت روزنامه‌نگاران فلسطینی مانند هند خضری وعلی جداا...پرداخته شده که هنگام گزارش‌دهی در میان کشتار، بااشک‌های‌شان مبارزه می‌کنند.دریک پیچ ظالمانه ازسرنوشت،این مستند نشان می‌دهد که وقتی خانه خانواده جداا... بمباران و پدرش کشته شد، جنگ چگونه شخصا زندگی این خبرنگار راتحت‌تأثیر قرارمی‌‌دهد. یا دربخشی دیگر،آخرین لحظه دلخراش شهادت همکار شجاع آنها منتصر الصواف درماه دسامبر نشان داده می‌شودکه یکی از۱۴۳روزنامه‌نگار فلسطینی است که صرفا به‌دلیل تلاش برای نشان‌دادن جنایت اسرائیل در نوار‌غزه به جهان کشته شده‌اند. درحالی‌که «منطقه کشتار: داخل غزه» به پیچیدگی‌های سیاسی پشت درگیری نمی‌پردازد اما به‌عنوان شاهدی قدرتمند و تزلزل‌ناپذیر از رنج‌های انسانی است که بر جمعیت غیرنظامی محاصره‌شده غزه وارد شده تا صدای قربانیان بی‌گناه، به‌ویژه کودکانی راکه صدمات و فقدان غیرقابل تصوری متحمل شده‌اند به‌گوش‌جهان برساند.این مستندترسناک تضمین می‌کندکه داستان‌های مردم مظلوم فلسطین فراموش نخواهدشد،حتی درشرایطی که خانه‌ها وخانواده‌های‌شان دراثروحشیگری نسل‌کشی اسرائیل علیه جمعیت محاصره‌شده‌ای که جایی برای پنهان‌شدن ندارند.

ادای دین خبرنگاران
شجاعت و فداکاری خبرنگاران غزه در هر فریم از این مستند می‌درخشد. درحالی‌که اسرائیل رسانه‌های جهان را از ورود به غزه منع کرده است، این روح‌های شجاع جان خود را به خطر انداخته‌اند تا مطمئن شوند که یکی از بدترین جنایات عصر ما هرگز فراموش نمی‌شود. از دریچه نگاه آنها، ویرانی‌ها، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را می‌بینیم که به‌صورت زنده روی صفحه‌نمایش آشکار می‌شود. این روزنامه‌نگاران نه‌فقط تاریخ را مستند کرده‌اند، بلکه بخشی ازآن نیز شده‌اند وبیش از۱۴۳نفر از همکاران‌شان بهای نهایی تعهد خود به حقیقت را با خون خود پرداخته و اسرائیل را مورد بازخواست قرار داده‌اند.این مستند نشانگر آن است که فداکاری‌های آنها بیهوده نبوده است.فیلمی که آنها گرفته‌اند درمعرض آگاهی جمعی جهان قرارگرفته و نام و چهره کودکانی مانند لاما و سما بدوان یا کودکانی که همه چیزشان را از دست داده‌اند، برای همیشه به‌عنوان نمادی از بی‌گناهی در خاطره خواهد ماند. فداکاری تزلزل‌ناپذیر آنها بی‌شک شواهد بیشتری رابرای دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) و دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) فراهم می‌کند،زیرا آنها اسرائیل ورهبران رژیم‌صهیونیستی را مسئول جنگ ظالمانه و شریرانه خود می‌دانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها