«جام‌جم» از بازداشت بشیر بی‌آزار شهروند ایرانی در فرانسه گزارش می‌دهد

آزادی بیان به شیوه شانزلیزه

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که همه آنهایی که اندک امیدی به آزادی بیان در غرب داشتند را ناامید کرد. در ادامه شعارهای متناقض غرب پیرامون آزادی بیان، یکی از فعالین رسانه‌ای ایران در فرانسه بازداشت شد تا مشخص شود که نسبت غرب و کشورهای اروپایی با مفهوم آزادی بیان، دورتر از همیشه است.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۶۴
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
بشیر بی‌آزار، فعال رسانه‌ای و مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما که در فرانسه حضور داشت، توسط پلیس این کشور احضار و بدون ذکر دلیل و توضیح بازداشت شد. تاکنون دلیل بازداشت و محکومیت این فعال رسانه‌ای مشخص نشده اما به نظر می‌رسد به دلیل فعالیت‌های ضدصهیونیستی او در شبکه‌های مجازی این بازداشت رخ داده است. این فعال رسانه‌ای همچنین با انتشار مطالب مختلفی در فضای مجازی، تلاش بر افشاگری علیه رسانه‌های صهیونیستی ‌فارسی  زبان نیز کرده است. بشیر بی‌آزار در آخرین پست خود در فضای مجازی این‌گونه نوشته بود: «هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم و جالب این‌که هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف می‌زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد. صهیونیست‌ها، هیچ‌گاه تا این حد تنها، منفور، شکست‌خورده و ذلیل نبوده‌اند.» 
در همین رابطه معاون امور امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، بر پیگیری وضعیت بشیر بی‌آزار در فرانسه تاکید کرد. کاظم غریب‌آبادی با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس، درخصوص آخرین وضعیت بشیر بی‌آزار نوشت: «دادگاه فرانسه به جای اجرای عدالت، می‌خواهد ‎بشیر بی‌آزار را برخلاف ژست حقوق‌بشری خود و با سلب حق آزادی بیان و ابراز عقیده او، دیپورت کند وفعلا وی رادربازداشت نگه داشته است. تلاش‌ها برای آزادی فوری و پیگیری حقوق این شهروند ایرانی ادامه دارد». 
سرپرست وزارت خارجه ایران هم در رایزنی تلفنی با سفیر ایران در پاریس بر اهمیت تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت از مراجع ذیربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به‌منظور آزادی هرچه سریع‌تر شهروند ایرانی تاکید کرد. علی باقری در تماس تلفنی با محمد امین‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، آخرین وضعیت بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی بازداشت‌شده توسط پلیس فرانسه را مورد پیگیری قرار داد. باقری در این گفت‌وگوی تلفنی پس از شنیدن گزارش سفیر ایران، درخصوص آخرین وضعیت این شهروند ایرانی و نیز وضعیت خانواده او، از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت در پاریس تشکر و در ادامه توصیه‌های لازم برای اهتمام ویژه به حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه را ارائه کرد.
باقری بر اهمیت تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت کشورمان از مراجع ذی‌ربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به‌منظور آزادی هرچه سریع‌تر این شهروند و بازگشت وی به کانون خانواده‌اش تاکید کرد. سرپرست وزارت خارجه حمایت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور را از وظایف ذاتی ودارای اولویت دستگاه دیپلماسی دانست و گفت وزارت خارجه در انجام حمایت‌های کنسولی، حقوقی وسیاسی از شهروندان ایرانی درهرجای جهان که نیازمند چنین حمایت‌هایی باشند،دریغ نخواهد کرد. 
همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، درپی انتشار خبر مربوط به دستگیری بشیر بی‌آزار، تبعه ایرانی توسط پلیس فرانسه، اظهار کرد: «وزارت خارجه در راستای مسئولیت ذاتی و اهتمام جدی خود نسبت به حمایت از اتباع ایرانی، بلافاصله پس از اطلاع، پیگیری و رعایت حقوق این شهروند و آزادی هرچه سریع‌تر وی را در پاریس و تهران در دستور کار خود قرار داده و پیگیری‌ها و اقدامات لازم تا حصول نتیجه مورد انتظار ادامه خواهد داشت.» 
البته این اولین بارنیست که صدای رسانه‌ها وفعالان ایرانی سرکوب می‌شود. در سوم آوریل ۲۰۱۲، کمپانی تنظیم مقررات رسانه‌ای «BLM» در مونیخ آلمان اعلام کرد که پرس‌تی‌وی را از ماهواره «SES Astra» حذف می‌کند، زیرا ظاهرا مجوز پخش در اروپا را ندارد. در نوامبر ۲۰۱۲ هم، شرکت هنگ‌کنگی «AsiaSat» پخش چندین شبکه ایرانی را در شرق آسیا قطع کرد و در اکتبر ۲۰۱۲ یوتل‌ست و اینتل‌ست پخش چندین شبکه ماهواره‌ای ایرانی را متوقف کردند. اگرچه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پس ازانعقاد قراردادهایی باشرکت‌های کوچک‌تر موفق به ازسرگیری پخش شد.ازطرف دیگر، شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی در بریتانیا و پس از لغو مجوز رسمی رسانه آفکام به دلیل آنچه نقض قوانین رسانه‌ای اعلام شده، از ژوئن ۲۰۱۳ قطع شده است و در همان سال، پس از اعلام تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش آن در آمریکای شمالی نیز متوقف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها