رهنمودهای رهبری، همواره چراغ راه ورزشکاران بوده است

در مسیر افتخار

یکی از سنت‌های نیک و پسندیده که طی سال‌های اخیر و بعد از رویدادهای مهم ورزشی همچون المپیک و بازی‌هایی آسیایی انجام شده و بازخورد بسیارموثری نیزبین مسئولان ورزش وخودورزشکاران داشته،دیدارهایی است که مقام معظم رهبری با ورزشکاران دارند. ایشان در این دیدارها ضمن تقدیر و تشکر از ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی، رهنمودها و توصیه‌هایی مطرح کرده‌اند که مورد توجه همگان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۶۶
در مسیر افتخار
 
معظم له در کنار تاکید بر روح پهلوانی در ورزش، اهتمام و تاکید ویژه‌ای بر اصولی دارند که جزو مبانی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. اقدامی که این سال‌ها ودراین دیدارهای صمیمانه بارهامورد تشویق و تشکررهبر انقلاب قرارگرفته است، امتناع ورزشکاران ایرانی از مسابقه دادن و رودررویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی است.رهبر انقلاب تاکید دارند که اینگونه اقدامات می‌‌تواند ازیک طرف ماهیت رژیم اشغالگر رانشان دهدو ازطرف دیگر آنها را در عرصه‌های بین‌المللی منزوی‌تر کند. درهمین راستا طی سال‌های اخیر نیز شاهد چنین اقداماتی ازسوی ورزشکاران دیگر کشورها نیز بوده‌ایم. ایشان در بحث بانوان ورزشکاربیشتر از افتخارآفرینی آنها،ازحفظ شان وشخصیت بانوی مسلمان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی تقدیر و تشکر کرده‌اند. درادامه به گوشه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در بیش از دو دهه اخیر در دیدار با ورزشکاران نگاهی می‌اندازیم: 

قهرمانان کسانی هستند که با اراده‌شان کار می‌کنند. یک قهرمان، فقط آن کسی نیست که از جسم نیرومند برخوردار است؛ بلکه بیش از جسم، روح و اراده‌ قوی اوست که در قهرمان شدن تأثیر دارد. اگر کسی اراده‌ قوی نداشته باشد، اصلا این قدرت جسمانی را پیدا نمی‌کند. ورزش‌ها و تمرین‌های سخت، بابودن اراده است که برای انسان حاصل می‌شود.حال بعد از آن‌که انسان قوت و قدرت جسمانی پیدا کرد که البته این راهم از راه اراده‌ قوی به‌دست آورده می‌خواهد این را در یک میدان به نمایش بگذارد و در یک رقابت پیروز شود.اینجاهم نقش مهم ودرجه‌ یک، متعلق به اراده است.شما[قهرمانان] بحمدا...با این اراده‌ قوی خودتان و با این پیروزی‌های میدان نبرد ورزشی که در حقیقت یک نوع هماوردی معنوی و فکری است جمهوری اسلامی را به عزت رساندید. 
 بیانات رهبری در دیدار با ورزشکاران جانباز در سال ۱۳۷۲ 

وقتی یک قهرمان کشور ما جلو چشم میلیون‌ها و شاید صدها میلیون جمعیت دنیا،بعد از پیروزی خودش،خدا را شکرمی‌کند و دستش را به آسمان بلند می‌کند یا سجده می‌کند، این رادست کم نگیرید؛ این پیام معنویت را در دنیا پخش می‌کند؛ دنیایی که با میلیاردها دلار سعی شده که معنویت در آن بی‌فروغ شود وچراغ معنویت آن خاموش شود.می‌دانید صهیونیست‌ها دراین صد سال اخیرو به‌خصوص در این ده‌ها سال اخیر چه خرجی کرده‌اند تا انسان‌ها را بدون هویت معنوی بار بیاورند و به بی بندوباری و بی‌اعتقادی و لاابالیگری در عقیده و ایمان دینی بکشانند؟ شما وقتی بعد از پیروزی روی تشک کشتی یا محل وزنه‌برداری یا در هر نقطه دیگری، دست‌تان را بلند می‌کنید، خدا را شکر می‌کنید، به سجده می‌افتید یا نام بزرگان دین را بر زبان می‌آورید، در واقع دارید همه سرمایه‌ای را که آنها خرج کرده‌اند، با یک حرکت ساده دور می‌کنید؛ خدای متعال به شماها کمک و الهام می‌کند که این کار را انجام بدهید. حتما این حسین آقای رضازاده آن روز اولی که فریاد کشید«یا ابوالفضل»نمی‌دانست این چقدر اثر می‌گذارد؛ او احساس دینی خودش را بروز داد؛ یا آن برادری‌که سجده می‌کند یا دستش را بلند می‌کند - که من بارها در ورزش‌های قهرمانی خودمان این صحنه را از تلویزیون دیده‌ام - اینها درحقیقت معنویت راالقا می‌کنند.شما ببینید الان چقدر خرج می‌کنند و زحمت می‌کشند،برای این که حجاب را در دنیا از بین ببرند... حالاهمه آن تشکیلاتی که با حجاب مبارزه می‌کنندیک طرف...،خواهر ورزشکار مؤمن و دختر جوان ما که با حجاب اسلامی و لباس محجب - یا با چادر یا با آن شکل زیبای ارزشی - جلو دوربین‌های دنیا ظاهر می‌شود و نشان می‌دهد به این ارزش پایبنداست واین صحنه درهمه دنیامنعکس می‌شود، این یک طرف‌دیگر؛ او درواقع با این کار،همه آن تبلیغات را خنثی می‌کند.

دیدار ورزشکاران المپیک و پارالمپیک با مقام معظم رهبری در سال۱۳۹۱

مساله‌ای که روی آن تأکید می‌کنم، مساله‌ اخلاق در ورزش است....جوان ورزشکار ما وقتی روی امواج تبلیغ و توجه جهانی و توجه افکار عمومی قرارمی‌گیرد، درخطراخلاقی قرارمی‌گیرد.ما بایدخودمان را ازاین خطراخلاقی نگه‌داریم. شما که ورزشکارید، در درجه‌ اول و بعد مسئولان ورزشی و کسانی ازمدیریت‌های گوناگون که به این مسائل اهتمام دارند واین مسائل به آنها ارتباط پیدا می‌کند، باید به مساله‌ اخلاق در ورزش توجه کنند.مساله‌ اخلاق درورزش خیلی مهم است.مغرور نشدن، مردمی ماندن، جوانمرد ماندن،بامردم بودن،برای مردم دل سوزاندن،خیلی مهم است. پیدا شدن این خصوصیات درانسان یک مساله است،ماندن این خصوصیات در انسان مساله‌‌ مشکل‌‌تری است؛ اینها را انسان باید حفظ کند. 

بیانات رهبری در دیدار با ورزشکاران در سال ۱۳۸۳ 

بچه‌های خوب ورزش، بچه‌های متدین ورزش که کارهای خوب را در واقع روان می‌کنند در جامعه، از حاشیه‌سازی‌هایی هم که گاهی می‌کنند، هیچ هراسی نداشته باشید، هیچ اهمیتی ندهید. تا یک کار خوبی شما می‌کنید، آن کسانی که گوش‌به‌زنگ هستند که هر کار خوبی را بکوبند، در این مطبوعات زرد و امثال اینها و در شبکه‌های اجتماعی، شروع می‌کنند به حمله کردن؛ به اینها اصلا اعتنا نکنید؛ نگاه کنید ببینید واقعیت چیست، ارزش چیست، دل‌های آگاه چه می‌فهمند و چه می‌خواهند؛ به آن توجه کنید. 

 بیانات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار با قهرمانان مسابقات آسیایی و پارا‌آسیایی در سال ۱۳۹۳

افتخار بالاتر ازخواندن سرود ملی‌ یا بالا رفتن پرچم در سکوی قهرمانی، اقدام آن ورزشکاری است که حاضر نمی‌شود با حریف صهیونیست کشتی بگیرد یابانوی ورزشکاری که باچادر یاحجاب کامل اسلامی روی سکوی قهرمانی می‌ایستد. این نشان‌دهنده‌ هویت یک ملت واستحکام عنصر وفلزمقاوم آنان است که درمقابل موج توهمات واحساسات توهم‌آمیز شکست نمی‌خورند ومغلوب نمی‌شوند و باید کاری کرد که محیط ورزش به این سمت حرکت کند. جوان ورزشکار، به طور طبیعی برای بخش مهمی از جوان‌ها الگوست و اخلاق، رفتاروکیفیت وسبک زندگی اومی‌تواند تاثیرگذار باشد و جامعه رابه سوی دین،اخلاق ومعنویت سوق‌دهد.
 دیدار رهبر انقلاب با ورزشکاران در همایش کنگره شهدای ورزش کشور در سال ۱۳۹۴

قهرمانانِ اجاره‌ای برخی کشورها از نشان دادن هویت آن ملت ناتوان هستند اما قهرمانان اصیل ما چنین افتخارآمیز، هویت ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و کار شما با هیچ محاسبه‌ی مادی، قابل ارزش‌گذاری نیست. جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزشی با نمایندگان رژیم غاصب، شرکت نخواهد کرد و معتقدیم خودِ این کار که سال گذشته علیرضا کریمی نمونه‌ای از آن را انجام داد، یک قهرمانی واقعی است. ورزش قهرمانی باید همچون قله‌ای همه‌ مردم را به انجام ورزش تشویق و ورزش را در چشم همگان شیرین کند. میدان ورزش، میدان ترس و بیم و ملاحظه نیست، میدان شجاعت و اقدام و پیش رفتن است. ارزش‌ها را و اصالت‌ها را نمی‌شود زیر پا گذاشت برای این‌که حالا ما یک جا مثلا یک مدالی به دست بیاوریم. این‌که روی سینه‌تان شما می‌نویسید «یا علی»، «یا زینب» خیلی ارزش دارد؛ این واقعا بی‌نهایت ارزش دارد. 

 دیدار صمیمی ورزشکاران مدال‌آور در بازی‌های آسیایی اندونزی با رهبرمعظم انقلاب در سال ۱۳۹۷ 

مهم‌ترین پیام قهرمانی ورزشکاران افتخارآفرین کشور در صحنه‌های بین‌المللی،امکان تحقق کارهای به ظاهر نشدنی و انتقال پیام ایستادگی و امید و نشاط به جامعه و جوانان است. درحالی‌که دستگاه‌های بسیاری مشغول برنامه‌ریزی برای سلب امید و نشاط از جامعه به ویژه از جوانان هستند، قهرمانی ورزشکاران ایرانی،پیام امید رابه کل جامعه تزریق می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است. حجاب ورزشکاران زن ایرانی، راه را برای ورزشکاران زن کشورهای اسلامی نیز هموار کرده است به‌گونه‌ای که اکنون بانوان ورزشکار بیش از۱۰کشور اسلامی،با رعایت حجاب در میادین ورزشی حاضرمی‌شوند. ورزش قهرمانی آن وقتی ارزش دارد که هویت یک ملت را نشان بدهد. آنهایی که ازورزشکارهای اجاره‌ای وخریداری‌شده استفاده می‌کنند، آنها نمی‌توانند هویت ملت‌شان را نشان بدهند؛ از یک جای دیگری، ازیک کشور دیگری یک ورزشکاری اجاره بشود،‌ پول به اوبدهند که بیا برای تیم‌ملی ما ورزش کن، این نمی‌تواند هویت یک ملت را نشان بدهد. شماها با این رفتارهایتان هویت ملت ایران را نشان دادید؛ نشان دادید که جوانمردی وجود دارد، معنویت وجود دارد. 

 دیدار آیت‌ا...خامنه‌ای با قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های المپیک توکیو در سال ۱۴۰۰

تشکر صمیمانه می‌کنیم ازمدال‌آوران.تشکر می‌کنم ازبانوان ورزشکار،از آن بانویی که با حجاب کامل پرچم این دوره از ورزش‌های آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. تشکر می‌کنم از آن بانوی ورزشکاری که هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد، او دستش را دراز کرد، این بانو دست نداد. تشکر می‌کنم از‌ آن بانویی که کودک نوزاد خود را در آغوش گرفت روی سکو و مدالش را گرفت این یک حرکت نمادین است، این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. می‌گویند ورزش سیاسی نیست اما آن وقتی که احتیاج دارند ورزش را سیاسی کنند به بدترین شکل ورزش را سیاسی می‌کنند. به یک بهانه‌ای یک کشور را از شرکت در همه آوردگاه‌های ورزشی بین‌المللی محروم می‌کنند. چرا؟ شما فلان‌جا جنگ کردید. اما همان‌ها ۵۰۰۰کودک شهید را در غزه ندیده می‌گیرند، آنجا ورزش نباید سیاسی بشود؟ یک کشور را به بهانه‌ جنگ از مسابقات جهانی محروم می‌کنند یک کشوررا یک دولت را به کلی ندیده می‌گیرند. امروز همه‌ دنیا دیگر فهمیدند که ورزشکار ایرانی چرا راضی نمی‌شود با طرف صهیونیست روبه‌رو شود در میدان، این را دیگر امروز دنیا فهمیده چون او جنایتکاراست،چون برای یک دولت جنایتکارداردورزش‌می‌کندودرمیدان‌می‌آید،کمک به اوکمک به رژیم تروریست و جنایتکاراست. 

دیدار مقام معظم رهبری با قهرمانان و مدال‌آوران بازی‌های هانگژوی چین در سال ۱۴۰۲
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها