لزوم توجه مجلس دوازدهم به حوزه فرهنگ

مجلس دوازدهم در حالی کارش را آغاز می‌کند تکالیف برجای مانده‌ای از دوران گذشته قانونگذاری همچنان بر دوش نمایندگان خانه ملت سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد که اگر مجلس دوازدهم در این حوزه‌ها ورود کافی کند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
مجلس دوازدهم در حالی کارش را آغاز می‌کند تکالیف برجای مانده‌ای از دوران گذشته قانونگذاری همچنان بر دوش نمایندگان خانه ملت سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد که اگر مجلس دوازدهم در این حوزه‌ها ورود کافی کند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۰۳
نویسنده محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران
صرفنظر از همه تلاش‌های دولت و مجلس برای گشایش‌های اقتصادی و ارتقای وضعیت معیشتی مردم، اما نکته‌ای که تا حدودی مغفول مانده عرصه آموزش و فرهنگ است.
 
بهبود وضعیت فرهنگی کشور یکی از مطالب بحقی است که مطالبه رهبری و همه کسانی است که درک عمیقی نسبت به حوزه فرهنگ دارند و حتما نمایندگان مجلس باید به آن توجه ویژه نشان دهند و گزافه نیست بگویم که اگر فضای فرهنگی سالمی در کشور بوجود آید حتما محیط‌های اجتماعی و کسب و کار اقتصادی هم از امنیت و سلامت بیشتری بهره خواهند برد.
 
تاکید من بیشتر متوجه قانونمند کردن فضای ولنگار مجازی است، چون بواسطه این نابسامانی‌هایی که در عرصه رخ داده بسیاری از خانواده‌ها و دلسوزان نظام نگران آینده جامعه، هویت ها، باور‌ها و سرنوشت فرزندانشان هستند. متاسفانه از دوازه سال پیش به این سو و به طور مشخص از دهه ۹۰ به این موضوع توجه لازم نشده است.
 
اساسا ساماندهی فضای مجازی مطالبه عجیبی نیست و در بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هم موضوع قانونمندی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.
 
نمایندگان مجلس باید این نکته را مد نظر داشته باشند که جلوگیری از فضای ولنگار مجازی حتما زمینه‌ای را فراهم خواهد آورد تا ورود کودکان به عرصه براساس چارچوب‌های مشخصی صورت گیرد و خانواده نگران سلامت روانی فرزندان خودشان بواسطه آوار انبوه محتوای ناپسند در شبکه‌های اجتماعی نباشند. 
 
باید ضوابطی تعیین شود تا آبروی افراد در شبکه‌های اجتماعی نرود و باید مراقب بود که فضای مجازی صحنه ارتکاب جرائم و کلاهبرداری نشود. همچنین بگونه‌ای این فضا باید ساماندهی شود تا فضای مجازی عامل دخالت در قیمت ارز نشود و موجبات بروز تلاطمات اجتماعی و سیاسی را فراهم نیاورد و در اقتصاد جامعه اختلال ایجاد نکند. 
 
همه این موارد ایجاب می‌کند فضای مجازی قانونمند شود و قانونمندی اصلا ربطی به موضوع فیلترینگ ندارد. بلکه ضابطه‌مند کردن فضای بی قانون فضای مجازی از شئون مجلس است و متاسفانه در مجلس قبلی به این موضوع توجه کافی نشده است. یقینا اگر این مسائل حل و فصل نشود ما مرتب از جانب فضای مجازی دچار مشکل خواهیم شد. این نکته‌ای است که بار‌ها مورد تاکید مقامات دولت سیزدهم از جمله رئیس جمهور شهید و اعضای هیات دولت هم بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها