«جام‌جم» از اقدامات جدید در حوزه فناوری اطلاعات گزارش می‌دهد

عدالت ارتباطی با شبکه ملی اطلاعات

دولت سیزدهم در حالی روزهای پایانی کارش را می‌گذراند که در مدت‌زمان فعالیت خود توانسته با پیگیری و انجام اقدامات لازم برای پیشرفت پروژه‌های مهم ارتباطی مانند فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها کام بسیاری از شهروندان و کاربران را در مناطق روستایی محروم و دورافتاده با برقراری عدالت ارتباطی شیرین کند.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۴۱
 
اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله موضوعاتی بود که رئیس‌جمهور مردمی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی انتخاب توسط مردم، به آن توجه ویژه‌ای داشت و در دوران خدمت خود اقدامات بسیاری برای رعایت و برقراری عدالت ارتباطی در روستاها و شهرهای بزرگ انجام داد. دردولت سیزدهم پروژه‌های مهمی در حوزه ارتباطی افتتاح شد و به ثمر رسید و به واسطه آن بسیاری از شهروندان درمناطق دورافتاده وصعب‌العبور وحتی شهرهای بزرگ ازطعم شیرین فناوری برخوردارشدند.پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها یکی از اقدامات مهمی بود که در دوره سه‌ساله دولت سیزدهم نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شد. در این دوره شهرهای بسیاری به واسطه این فناوری به اینترنت که سرعت‌های بالایی دراختیار کاربرانش قرارمی‌دهد،متصل شدند. به گفته مسئولان این پروژه که تأثیر بسیاری در آینده ارتباطی کشور دارد، با اقدامات انجام‌شده از سوی دولت تاکنون ۵/۷میلیون خانوار یعنی ۲۵میلیون نفر تحت پوشش شبکه فیبر نوری منازل وکسب‌و‌کارها قرار گرفته‌اند. البته براساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده قرار است تا پایان سال میزان پوشش  به ۱۴میلیون خانواربرسد که دراین صورت دوسوم کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد و سال بعد نیز کل شهرهای کشور تحت پوشش قرارمی‌گیرند. گفتنی است برای توسعه وپیشرفت این شبکه کار در۵۰۰ شهرآغازشده و در۱۵۰ شهر به پایان رسیده است.
     
پیشرفت ۵۹درصدی شبکه ملی اطلاعات
توسعه و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و رعایت عدالت ارتباطی از مهم‌ترین تأکیدات رئیس‌جمهور در این دولت بود. راه‌اندازی و تکمیل این پروژه در ایران سابقه چندین‌ساله دارد و از مهم‌ترین پروژه‌ها در دولت‌های گذشته از جمله دولت سیزدهم به اواخر سال ۱۳۸۴ بازمی‌گردد که مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی آن کاهش وابستگی به شبکه ‌جهانی اینترنت اعلام شده است.شبکه ملی اطلاعات از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه را می‌توان برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت دانست که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی روستاها به اینترنت در صدر برنامه‌های مسئولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و در این مدت‌زمان روستاهای بسیاری به واسطه این طرح توانستند به شبکه متصل و از اینترنت برخوردار شوند.این پروژه طی ۱۰سال فقط ۳۰درصد پیشرفت داشت اما طی حدود سه سال گذشته، براساس آخرین آماراعلام‌شده ازسوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، به پیشرفت ۵۹درصدی رسید.از آنجایی که عدالت ارتباطی از زیرمجموعه‌های عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، اگر دسترسی به فضای مجازی در دنیای عصر ارتباطات برای عده‌ای وجود نداشته باشد، آنها را با چالش روبه‌رو می‌کند؛ بنابراین با اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده در این دولت روستاهای بسیاری به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. در مجموع در دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰۰ روستا به اینترنت دسترسی پیدا کردند که اغلب در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور واقع شده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها