شبکه خبر دو هک نشده است
روابط عمومی سازمان صدا و سیما:

شبکه خبر دو هک نشده است

تحول فنی در سازمان به روایت معاون توسعه و فناوری رسانه

انقلاب در سیگنا‌ل‌رسانی باکیفیت

معاونت توسعه و فناوری رسانه به مثابه قلب تپنده سازمان صداوسیما وظیفه پشتیبانی فنی و سیگنال‌رسانی به تمام مناطق کشور را برعهده دارد و بخشی از سازمان نیست که سروکارش به این معاونت نیفتد. این معاونت در سال ۱۴۰۲ مأموریت مهم ایجاد ۲۰۰ کانال انتخاباتی را به خوبی به پایان رساند و اکنون خودش را برای اقدامات تحولی جدیدی آماده می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۰۷۴۶
 
با علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه درباره دستاوردها، برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده در این بخش گفت‌وگو کردیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا شریفی با بیان این‌که وظیفه معاونت توسعه و فناوری رسانه نگهداری و توسعه زیرساخت مورد نیاز رسانه ملی برای انجام مأموریت‌های حوزه پیام است که گستردگی بسیاری دارد، از ساختمان و تأسیسات گرفته تا مباحث پیچیده فناوری در حوزه ماهواره و انتشار، اظهار کرد: به منظور انجام امور محوله، ۱۲ اداره‌کل در این معاونت مشغول به کار هستند. وی افزود: امر جاری این است که تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را که با مقاصد خاص طراحی و راه‌اندازی شده ‌است باید نگهداری کنیم، تجهیزات را تأمین و رفع عیب کنیم و به امنیت و پایداری عملکردشان توجه داشته باشیم. درباره نیازهای آتی سازمان نیز نگرش توسعه‌محور داریم که حسب رشد تکنولوژی، کمیت و نگرش موجود در مد نظر قرار می‌گیرد. معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان با اشاره به این‌که قبل از حضور دکتر جبلی بر مسند ریاست سازمان یک نگرش ساختارمحور بر این معاونت حاکم بود که با شعار تحولی این دوره با دو سرفصل عدالت‌گستری و عدالت‌محوری، تهیه یک نقشه‌ راه الزامی‌شد و در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: تحول مفهومی عمیق و دارای سه رکن اصلی در اجراست: نخست، فرهنگسازی و ایجاد باور عمومی در مجموعه هدف، دوم، بررسی فرآیندهای مورد نیاز تحول و سوم، ابزار و تکنولوژی مورد استفاده که محور سوم برعهده معاونت توسعه و فناوری رسانه است. 

احصای تجهیزات مورد نیاز معاونت‌های مختلف برای تحول
شریفی ادامه داد: ابتدای سال ۱۴۰۲ رویکردهای جدیدی را تعریف کردیم که عمدتا ابتکاری بود و پیش از این در سنوات گذشته اجرا نشده بود. در همین خصوص سلسله‌نشست‌هایی با معاونت‌های مختلف سازمان برگزار شد. معتقد بودیم چرا باید منتظر بمانیم معاونتی نیازهایش را زمانی که در تنگنا قرار گرفته است به ما اعلام کند، درحالی که ما برای تهیه این اقلام به زمان نیاز داریم و باید تأمین اعتبار کنیم که تشریفات مالی و اداری خاص خودش را دارد.وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی در امور جاری کمی مورد غفلت واقع شده است گفت: در این نشست‌ها علاوه براین‌که انتظارات بخش‌های مختلف راازمعاونت فهرست کردیم، از آنها خواستیم نیازهای ویژه‌شان را برای نیل به اهداف تحولی اعلام کنند. این موارد جمع‌آوری و برنامه‌ریزی شد تا مأموریتی ویژه به اداره‌کل جهاد خودکفایی برای تأمین ضروریات داده شود.معاون توسعه وفناوری رسانه اضافه کرد: تجهیزات مورد نیاز معاونت‌های پیام برای استقرار مبانی تحول نیز احصا و با تلاش‌های صورت گرفته سندی شامل ۹راهبرد اساسی تهیه شد. به این ترتیب عملکرد ما سندمحور شده است و از اقدامات بدون برنامه‌ریزی و سنتی فاصله گرفته‌ایم. تأمین تجهیزات یک امر سیال است و در بخش‌های مختلف انجام شده که ازجمله آنها می‌توان به خریداری تجهیزات مورد نیاز معاونت سیاسی به مبلغ ۵۷میلیارد تومان اشاره کرد. 
 
تجدیدنظر در سیگنال‌رسانی ایستگاه‌های حیاتی
شریفی در ادامه سخنانش، این ۹راهبرد اساسی را اعلام و اقدامات انجام شده ذیل هر راهبرد را تشریح کرد و گفت: راهبرد نخست ما حفظ، ارتقا و پایداری امنیت زیرساخت در زنجیره تولید تا انتشار با ملاحظات پدافندی و امنیت سایبری است. باید هر روز و هرلحظه به امنیت زیرساخت فکر می‌کردیم‌؛ اتفاق تلخ هک آنتن که در هفت بهمن سال ۱۴۰۰برای ما رخ داد باعث شد در همه فرآیندهای‌مان بازنگری کنیم.وی افزود: دراین امتداد در سیگنال‌رسانی ایستگاه‌های حیاتی تجدیدنظر کردیم. در اداره‌کل فنی پخش ملاحظات اساسی در جداسازی رژی از آنتن پخش انجام شد که امنیت را پایدارتر می‌کرد.دربحث پدافندغیرعامل پیگیری مجدانه‌ای در فرآیند راه‌اندازی ایستگاه برج میلاد به‌عنوان ایستگاه دوم در سیگنال‌رسانی داشتیم. در سال ۱۴۰۲ تفاهم‌نامه‌ای را با مسئولان برج میلاد منعقد کردیم و امید است اعتبارش به‌زودی از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد تا ایستگاه فعال شود. 
 
وضعیت سیگنال‌رسانی به مناطق مختلف کشور 
معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان با بیان این‌که راهبرد دوم ما توسعه بسترهای مختلف فنی در انتقال، انتشار و دسترسی مخاطبان در هر زمان و مکان است، گفت: ذیل این راهبرد می‌توان توسعه ‌بسترهای TS۱,۲,۳,۴،۵ را مورد اشاره قرار داد. به‌عنوان مثال ما در بسته یک و دو اعلام می‌کنیم ۹۷.۸درصد پوشش داریم و ۱.۲درصد باقی ‌مانده که باید ارتقا دهیم. از نزدیک به ۶۵۰۰ ایستگاه تلویزیونی، حدود ۵۰۰۰ایستگاه دیجیتالی شده و ۱۵۰۰ایستگاه باقی‌مانده است که باید انجام شود. وقتی یک مورد انجام می‌شود باید توجه کرد که در کدام بسته توسعه یافته، زیرا اعداد و میزان پوشش‌ها در هرکدام متفاوت است.  شریفی افزود: امر توسعه برای معاونت فنی تا زمانی که پلتفرم پخش سازمان، زمینی باشد ادامه دارد.  وی در پاسخ به این پرسش که روی هم رفته چند نقطه از کشور سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند و چندنقطه فاقد پوشش‌اند، عنوان کرد: ۱۵۰۰شهر وشهرستان در کشور داریم که همه سیگنال دارند. ۳۵هزار روستا داریم که از این میزان ۱.۲درصد جمعیت ساکن در این روستاها نمی‌توانند سیگنالی دریافت کنند.  معاون توسعه و فناوری رسانه به سختی‌های پیش‌رو از جمله صعب‌العبور بودن و دسترسی سخت به این مناطق اشاره کرد و گفت: برای آن‌که فرستنده ما بتواند مأموریتش را انجام دهد یا باید با ماهواره ‌ یا از طریق زمینی سیگنال‌رسانی کند. از طریق زمینی به علت زیاد بودن تپه ماهور، این کار هزینه بسیاری دارد. برای سیگنال‌رسانی ماهواره‌ای نیز تجهیزات ایستگاهی نیاز است. با وجود مشکلات، معاونت توسعه و فناوری رسانه توفیق داشته است که همه سال تعدادی از مناطق که پوشش صفر داشته‌اند را به مجموعه اضافه کند. شریفی افزود: همکاران ما دراداره رادیو و تلویزیون توانستند بخشی عظیم از روستاهایی که فاقد پوشش بودند را برای اولین‌بار سیگنال‌رسانی کنند. دراین راهبرد توسعه ناوگان سیگنال‌رسان هم درمدنظر است. 
 
جایگزینی تجهیزات پرتابل به جای ناوگان خودرویی
وی از تهیه و جایگزینی موقت تجهیزات پرتابل به جای تجهیزات گران‌قیمت ناوگان خودرویی به‌عنوان یک ابتکار تحولی این معاونت نام برد و گفت: واحد سیار و اس‌ان‌جی هزینه‌ای بین ۶۰ تا ۸۵ میلیارد تومان دارند. در برخی مناطق به جای واحد سیار از سامانه‌هایی چون ابی‌وست که صوت و تصویر را در برودبند انتشار می‌دهند، استفاده کردیم. همچنین به جای دوربین‌های استودیویی که هرکدام چهار میلیاردتومان قیمت دارد، تهیه دوربین‌های پرتابل را در دستور کار قرار دادیم که با تمهیداتی بتوانند از اینها استفاده کنند و نیازشان نه ۱۰۰ درصد اما تا ۸۰ درصد برآورده شود.  معاون توسعه و فناوری رسانه به راهبرد سوم و چهارم مبنی بر ارتقای کیفیتِ ارسال و دریافت سیگنال چه در حوزه انتقال و چه انتشار اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح کیفی ارسال تصاویر با تنظیماتی در تجهیزات و دوربین‌ها انجام شد. در اچ‌دی‌سازی و ارتقای سطح کیفی دریافت سیگنال توسط مخاطبان هم یک کار انقلابی انجام دادیم و استان‌ها را وارد چرخه اچ‌دی‌سازی کردیم. 
 
دریافت ۱۰ شبکه به‌صورت اچ‌دی در همه گیرنده‌ها
شریفی اقدام عدالت‌گسترانه‌ای که با دستور مستقیم ریاست سازمان اجرایی خواهد شد را نیز تشریح کرد و گفت: چندی پیش دکتر جبلی به نحوه انتشار چندگانه سیگنال اشکالی مبنی بر آن‌که چرا یک محتوا را در چند قالب ارائه می‌کنیم، وارد کرد. ما توضیح دادیم که به علت گیرنده‌های مردم است و برخی گیرنده‌ها نمی‌توانند فرمت اچ‌دی ما را دریافت کنند و اس‌دی برای آنها قابل دریافت است.  وی افزود: این اشکال وارد بود که هرکه غنی‌تر است از سیگنال باکیفیت و هرکه توان اقتصادی خریداری گیرنده جدید را ندارد از سیگنال بی‌کیفیت استفاده کند. چنین نگاهی مورد قبول نبود و باید اصلاح می‌شد. اداره‌کل جهاد خودکفایی ما طرحی را ارائه کرد که در نیمه‌راه هستیم و از برنامه‌های آتی ماست که به‌واسطه آن مردم با هرگیرنده‌ای بتوانند ۱۰ شبکه ما را به صورت اچ‌دی دریافت کنند و دیگر نیاز نیست هزینه زیادی برای ارتقای گیرنده‌های خود صرف کنند.معاون توسعه و فناوری رسانه با اشاره به اچ‌دی شدن هفت استان کشور، از افزایش شمار شبکه‌های استانی اچ‌دی شده خبر داد و با اشاره به راهبرد پنجم مبنی بر افزایش جذابیت محتوا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز گفت: در دنیا استفاده از جلوه‌های ویژه مرسوم است و این راهبرد در طرح الف سریال حضرت موسی نمود داشته است. اقداماتی به منظور بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز در حال انجام است. 

5شریفی توسعه نرم‌افزارهای مورد نیاز سازمان در فضای سایبری را راهبردهای ششم و هفتم دانست و بیان کرد: اگر بخواهیم به معنای واقعی امنیت سازمان را تضمین کنیم باید هم به امنیت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری توجه داشته باشیم. در بخش سخت‌افزار الگوها مشخص است که باید چه کرد اما در بخش نرم‌افزار بر آن شدیم قرارگاهی نرم‌افزاری برای سازمان ایجاد کنیم که حسب دستور رئیس سازمان گامی تحولی در این خصوص برداشتیم و در نظر داریم شرکتی با هیأت مدیره تخصصی فنی ایجاد کنیم که بتواند امر پشتیبانی و توسعه نرم‌افزاری را پی بگیرد.وی صیانت از دارایی‌های مشروط و غیرمشروط سازمان را به‌عنوان راهبرد هشتم معرفی کرد و گفت: حضور قدرتمند در جوامع بین‌الملل را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. حضور در سمینارها از دوره کرونا به این سو کمرنگ شد‌ اما توفیق داشتیم جایزه توسعه پایدار را از ای‌بی‌یو دریافت کنیم.  معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان این گزاره که «چیزی که به آن افتخار می‌کنیم سندمحور کردن فعالیت‌های‌مان است.» اظهار کرد: آنچه عملیاتی شدن این ۹ راهبرد را پشتیبانی می‌کند مدیریت منابع، تجهیزات و نیروی انسانی است. در طول یک سال گذشته، مهم‌ترین فعالیت ما ایجاد زیرساخت ۲۰۰ کانال انتخاباتی بود که برکات بسیار فنی، اجتماعی و سیاسی داشت که به تفصیل پیرامون آن سخن گفته‌ایم و بزرگ‌ترین پروژه تحولی سازمان در سال ۱۴۰۲ بود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها