گفت‌وگو با عذرا وکیلی، گوینده پیشکسوت رادیو

برای بیان احساساتم دست و پا نمی‌زنم

گفت وگوی «قاب کوچک» با گلریز وکیلی طباطبایی تهیه‌کننده و مادرش، عذرا وکیلی،پیشکسوت رادیو خانواده در راس همه امور است

خانواده در راس همه امور است

«‌رابطه سلامت روانی فرزندان با شغل پدر و مادر بی‌تاثیر نخواهد بود؛ از اثر استرس‌های کاری بر زندگی گرفته تا اشتغال مادر، میزان اهمیت و ارزشی که برای شغل وخانواده خود قائلند و...همه و همه درسلامت روانی کودکان تاثیرگذار است. بی‌شک سلامت روانی فرزندان در گروی این است که پدر و مادر فارغ از شغل و میزان ساعاتی که سر کار حضور دارند، باور داشته باشند که خانواده در راس همه امور و مهم‌تر از هر چیز دیگری است.»
کد خبر: ۱۴۴۸۴۷۵
نویسنده مریم کریمی - روزنامه‌نگار
 
این بخشی از صحبت‌های گلریز وکیلی در گفت‌وگو با ماست که کار امروزش در ارتباط با حرفه‌ای است که مادرش سالیان سال داشته و همچنین خودش نیز در کنار فعالیت اجتماعی نقش مادری برعهده دارد. در نوشتار پیش رو با تهیه‌کننده رادیو گلریز وکیلی طباطبایی، دختر عذرا وکیلی پیشکسوت رادیو که ۵۰سال درعرصه کودک وخردسال فعالیت داشته است، گفت‌وگویی داشتیم و گپی کوتاه هم با عذرا وکیلی، تهیه‌کننده پیشکسوت زدیم. 

از کودکی کارم را در رادیو آغاز کردم
گلریز وکیلی طباطبایی از همان دوران کودکی پای به پای مادر با رادیو و برنامه‌سازی عجین شد. او متولد ۵ بهمن ۱۳۶۴ و کارشناس ارشد ارتباطات و تهیه‌کننده رادیو ایران است. وکیلی درباره چگونگی ورودش به رادیو به قاب کوچک می‌گوید: از همان دوران کودکی به عنوان گوینده کودک، کار خودم را در برنامه‌های مادرم آغاز کردم، به این حوزه علاقه‌مند شدم و در کنار مادرم کار را یاد گرفتم. من به دلیل شاغل بودن مادرم خیلی به رادیو می‌رفتم و از نزدیک شاهد زحمات مادرم در منزل و اداره بودم. همواره کنار درسم کار رادیو را ادامه دادم.وکیلی با توجه به این که ازدوران کودکی با فضای رادیو آشناست و ۱۵سال است که درعرصه تهیه‌کنندگی فعالیت دارد،می‌افزاید:از۱۸سالگی با عناوین مختلف رادیویی فعالیت کردم وحدود۱۵سال که درحوزه تهیه‌کنندگی فعالیت می‌کنم. درحال حاضر هم تهیه‌کننده برنامه‌های«شب بخیر کوچولو» و«صدای زندگی» رادیو ایران هستم. وی علاوه بر کار تهیه‌کنندگی در رادیو، نقش مادری را هم برعهده دارد و می‌گوید: سال ۱۳۹۴ ازدواج کردم، سال ۱۳۹۷ صاحب یک فرزند دختر به نام گلاریس شدم.وکیلی درباره تعامل وهمکاری مشترک بین اعضای خانواده می‌گوید: در طول این پنج سال که از سن دخترم می‌گذرد، ضمن چشیدن حس شیرین مادری، سعی کردم در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و کاری‌ام نیز همچنان فعال و موفق باشم.تهیه‌کننده شب بخیر کوچولو در پاسخ به این پرسش که آیا مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه‌دار می‌گوید: به مراتب کار و مسئولیت مادر شاغل خیلی سنگین‌تر است. خدا را شاکرم که در طول این مسیر،همسر ومادرم در کنارم بودند تا بتوانم هم زندگی شخصی و هم شغلم را کنار هم پیش ببرم. رابطه سلامت روانی فرزندان با شغل پدر و مادر بی‌تاثیر نخواهد بود؛ از اثر استرس‌های کاری بر زندگی گرفته تا اشتغال مادر، میزان اهمیت و ارزشی که برای شغل و خانواده خود قائلند و...همه وهمه در سلامت روانی کودکان تاثیرگذارند. بی‌شک سلامت روانی فرزندان در گروی این است که پدر و مادر فارغ از شغل و میزان ساعاتی که سر کار حضور دارند، باور داشته باشند که خانواده در راس همه امور و مهم‌تر از هر چیز دیگری است.
 
همدلی اعضای خانواده آرامش بخش است
وی باور دارد همدلی اعضای خانواده برای یک مادر شاغل بسیار اثرگذار و آرامش بخش است و می‌گوید: روزهایی که شیفت یا ضبط دارم از خانواده‌ام برای نگهداری فرزندم کمک می‌گیرم. در بقیه اوقات که در منزل کارهای اداری را انجام می‌دهم سعی می‌کنم همزمان با انجام کارهایم برای دخترم نیز خاطره شیرینی ایجاد کنم.وکیلی از تجربه مادرانه‌اش می‌گوید و می‌افزاید: خیلی از برنامه‌هایم را از جمله «شب بخیر کوچولو» را با صدای قصه‌گوی مهربان رادیو استاد مریم نشیبا، در خانه ادیت(ویرایش) می‌کنم، دخترم هم کنار من می‌نشیند و به قصه‌ها گوش می‌دهد و نظرش را به عنوان مخاطب به من می‌گوید و من می‌توانم تاثیر کارم را متوجه شوم. یا وقتی مشغول کارهای دیگر اداره در خانه هستم مثل نوشتن متن برنامه یا طرح و...سعی می‌کنم برای دخترم فعالیتی درنظر بگیرم که برایش جذاب باشد؛ مثل کاردستی و مسابقه که مثلا چه کسی زودتر کارش را تمام می‌کند یا وقت‌هایی که نیاز به سکوت کودک و توجه به کارم دارم به دخترم شرایط را توضیح می‌دهم و این‌گونه دخترم مسئولیت پذیری را می‌آموزد. 
 
می‌توان کارها را کنار بچه‌ها هم پیش برد
وی در خصوص ایجاد تعادل بین شغل و نقش مادری می‌گوید و درباره راهکارهایی که مادران شاغل باید در پیش بگیرند توضیح می‌دهد و بیان می‌کند: به نظرم ایجاد این تعادل سخت است، ولی می‌توان کارها را کنار بچه‌ها هم پیش برد. به نظر من هر خانمی دوست دارد مادر شدن را تجربه کند. ولی گاهی شرایط خانم‌های شاغل به گونه‌ای است که از پذیرفتن این مسئولیت خودداری می‌کنند. وکیلی در پاسخ به این پرسش که چه صحبتی با مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه زنان و خانواده دارید، می‌گوید: اگر مسئولان شرایط را برای مادران مهیا‌تر کنند؛ مثلا مرخصی زایمان را بیشتر کنند و برای مادران با فرزندان بیشتر مرخصی بیشتری قائل شوند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای تمام مادران شاغل سرزمینم آرزوی موفقیت و توان بیش از پیش دارم. 

اولویت مادر شاغل فرزندانش است
عذرا وکیلی، مادر گلریز وکیلی و پیشکسوت رادیو که بیش از۵۰سال فعالیت در عرصه کودک و خردسال دارد، در پاسخ به این پرسش که در این سال‌ها چگونه تعادل نقش مادرانه و کار را حفظ کرده است می‌گوید: مادران باید بدانند که از وجود بچه‌ها لذت ببرند و بزرگ شدن بچه‌ها را ببینند. خودم به شخصه با وجود تمام مشغله کاری‌ام تلاش کرده‌ام همه چیز در خانه مهیا و آماده باشد. البته همسرم خیلی به من کمک کرد،اگرمشارکت وهمکاری همسرم نبود نمی‌توانستم۵۰سال کارمستمر وزیاد داشته باشم.  پیشکسوت رادیو به مادران توصیه می‌کند قدر لحظاتی که کنار فرزندان‌شان هستند را بدانند و می‌افزاید: مادران لحظات با بچه‌ها بودن و با فرزندان‌شان را از دست ندهند. خیلی ضروری است که مادر، بزرگ‌شدن، تغییر و تحول فرزندش را ببیند. مادر فکر نکند که فقط کار اداره است، اگر قرار است هم شاغل و هم مادر باشد باید بیشتر به فکر بچه‌ها و فرزندانش باشد. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها